This is an outdated version published on 2024-09-04. Read the most recent version.

Hacia Basura cero en la Asignatura Ciencia, Tecnología y Sociedad: Una experiencia de extensión llevada a la curricularización

Authors

  • S. Echeverría Laboratorio de Investigación en Proteínas (LabInPro). Facultad de Ciencias Exactas y Naturales y Agrimensura. Univesidad Nacional del Nordeste.
  • M. Vallejos Cátedra de Ciencia y Tecnología y Sociedad del Profesorado en Ciencias Químicas y del Ambiente. Facultad de Ciencias Exactas y Naturales y Agrimensura. Universidad Nacional del Nordeste.
  • M. Maiocchi Laboratorio de Operaciones Unitarias (LOU). Facultad de Ciencias Exactas y Naturales y Agrimensura. Universidad Nacional del Nordeste.

DOI:

https://doi.org/10.30972/eitt.917689

Abstract

The article outlines the evolution and achievements of the  "Towards Zero Waste" projects, which began in 2019 in  collaboration with the Chair of Science, Technology, and  Society (STS) at the “Facultad de Ciencias Exactas y  Naturales y Agrimensura” (FaCENA) of UNNE. These  projects encompass several educational activities,  advocating for the integration of extension work into the  curriculum, with a focus on comprehensive urban solid  waste management, the promotion of sustainable  environmental practices and community education. The  approach combines theoretical lessons with hands-on  workshops in composting and recycling, structured as  productive cycles. Within the 'Towards Zero Waste' projects, the aim is to enhance environmental awareness and train students to become changemakers. Moreover, a  variety of activities, both virtual and in-person, have been  developed and adapted to the formats necessitated by the  pandemic, resulting in a positive impact on both the educational community and society at large. This approach has established an educational model that effectively  blends theory with field practice, addressing local  environmental issues in an interdisciplinary manner. As a  result, it has evolved into a positive feedback loop that  provides concrete and feasible solutions for each situation,  embedding these activities into the curriculum  through the integration of extension work. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acevedo, J. A. (2020). Cambiando la práctica docente en la enseñanza de las ciencias a través de CTS. Formación IB. Recuperado de https://formacionib.org/noticias/?Cambiando-la-practica-docente-en-la-ensenanza-de-las-ciencias-a-traves-de-CTS

Arrigo, N. M., Jiménez, M. P., Palma, R. M., Benito, M., & Tortarolo, M. F. (2005). Residuos de poda compostados y sin compostar: uso potencial como enmienda orgánica en suelo. Ciencia del Suelo, 23(1), Buenos Aires.

Esteban Ibañez, M., & Amador Muñoz, L. V. (2017). La educación ambiental como ámbito emergente de la educación social. Un nuevo campo socioambiental global. RES, Revista de Educación Social (25).

González, C. A., Maiocchi, M., Medina, R. D., Burgos, A. M., & Corrales, M. L. (2023). Evaluación de un residuo bioestabilizado rico en yerba mate como componente de sustrato para almácigos de albahaca. Horticultura Argentina, 42(108), 25-37.

Haro-Martínez, A. A., & Taddei-Bringas, I. C. (2014). Sustentabilidad y economía: la controversia de la valoración ambiental. Economía, Sociedad y Territorio, 14(46), 743-767.

Medina, J. M., & Tomasino, H. (2018). Extensión crítica: construcción de una Universidad en contexto. Editorial de la Universidad Nacional de Rosario. UNR. Rosario.

Pérez de Maza, T. (2016). Guía Didáctica para la Sistematización de Experiencias en Contextos Universitarios. Universidad Nacional Abierta. Ediciones del Vicerrectorado Académico. Recuperado de https://bit.ly/3OVNk9

Saidón, M., & Verrastro, E. (2017). Residuos Sólidos Urbanos y nuevas políticas en el territorio metropolitano de Buenos Aires: 2002-2015. Estudios Socioterritoriales, 22.

Torrendel, M., Useta, G., & Pelerino, F. (2008). La yerba no es basura: lombricultura y producción de Vermicompost a partir de residuos de yerba mate en Uruguay. INNOTEC Revista del LATU, (3).

Published

2024-09-04

Versions

How to Cite

Echeverría, S., Vallejos, M., & Maiocchi, M. (2024). Hacia Basura cero en la Asignatura Ciencia, Tecnología y Sociedad: Una experiencia de extensión llevada a la curricularización. Extensionismo, Innovación Y Transferencia Tecnológica, 9(1), 67–77. https://doi.org/10.30972/eitt.917689

Issue

Section

Extensionist Experiences