Of the politicals potencies of the Latin American neo-baroque
DOI:
https://doi.org/10.30972/nvt.0133122Keywords:
Neobarroco, perspectivism, cannibalism, multinature, political philosophyAbstract
The article departs from the analysis of Mi tío el yaguareté of Joao Guimaraes Rosa, emblematic author of the Brazilian literature. It is inserted in the neobarroco by his stylistic conditions , but the analysis that is realized approaches, from a philosophical optics, the effects ethical politicians of the story from his crossing with ethnographic perspectives like that of Viveiros de Castro , which read to Claude Levi Straus bearing in mind categories of Giles Deleuze and Félix Guatari. In consequence, the notions of subject, object, person, language and the differences between kinds, races or species are destabilized from the considerations of the Amerindian perspectivismo and the conceptions “canibalísticas” of the metaphysicReferences
Arens, William. The Man-eating Mith Anthropology and Anthrophagy. New York: Oxford U.P, 1979.
Guimaraes Rosa, Joao. Campo general y otros relatos. México, FCE,2002.
Kafka, Franz. La metamorfosis. Madrid, Alianza, 2011.
Viveiros de Castro , Edoardo. Metafísicas Caníbales. Madrid, Katz, 2010.
Viveiros de Castro, Edoardo. La mirada del jaguar. Introducción al perspectivismo amerindio. Buenos Aires, Tinta Limón, 2013.
Deleuze Gilles y Guatarí Felix. El Antiedipo. Buenos Aires, Madrid, 1985.
AAVV, 2004.Glauber Rocha. Del hambre al sueño, MALBA, Buenos Aires,
ANCESCHI, L. (1984) L’idea del barocco. Bologna: Nuova Alfa.
ARCINIEGAS, G. (1975) América en Europa, Buenos Aires, Sudamericana.
----------------------- (1963) Biografía del Caribe. Buenos Aires, Sudamericnaa.
ARGAN, G. C. (1987) Renacimiento y Barroco, Madrid: Akal.
AVELLAR, J. (2002) Glauber Rocha, Cátedra, Madrid,
------------------(1995) A Ponte Clandestina. Birri, Glauber, Solanas, García Espinosa, Sanjinés, Alea: teorias de cinema na América Latina, Edusp/Editora 34, São Paulo/Rio de Janeiro.
BAJTIN, M. (2002) Estética de la creación verbal. Buenos Aires: Siglo XXI.
----------------(1997) Hacia una filosofía del acto ético. De los borradores. Y otros escritos. Barcelona: Anthropos.
BENJAMIN, W. (1990) El origen del drama barroco alemán. Madrid: Alfaguara.
CALABRESE, O. (1987) La era neobarroca. Roma-Bari: Laterza.
CARPENTIER, A. (1976) Tientos y diferencias. Buenos Aires: Calicanto.
CULLEN, C. (1986) Reflexiones desde América I. Ser y estar: el problema de la cultura. Buenos Aires: Fundación Ros.
CHIAMPI, I. (2000) Barroco y modernidad, Fondo de Cultura Económica, México.
DE CAMPOS, H. (2000) De la razón antropofágica y otros ensayos, Siglo XXI, Madrid.
DELEUZE, G. (2005) La imagen-tiempo. Estudios de cine 2, Paidós, Buenos Aires.
---------------------(2005) El pliegue. Leibniz y el barroco. Buenos Aires: Paidós.
ECHEVERRÍA, B. (1998) La modernidad de lo barroco. México: UNAM.
FERNANDEZ MORENO, C. (1979) América Latina en su literatura. México DF: Siglo XXI-UNESCO.
FUENTES C. (2012) La gran novela Latinoamericana. Buenos Aires, Alfaguara.
GADAMER, H. G. (1991a): Verdad y Método, Salamanca, Sígueme.
-------------------------(1991b): Verdad y Método II, Salamanca, Sígueme.
GAMERRO, C.(2010) Ficciones barrocas, Eterna Cadencia, Buenos Aires.
LEZAMA LIMA, J. (1981) “La expresión americana”, en El reino de la imagen. Caracas: Biblioteca Ayacucho.
PAZ, O. (1985) Sor Juana Inés de la Cruz. Las trampas de la fe. México: FCE.
RICOEUR, P (1995a): Tiempo y Narración I. México: Siglo XXI.
------------------(1995b): Tiempo y Narración II. México: Siglo XXI.
------------------(1996) Tiempo y Narración III. México: Siglo XXI.
------------------(2001): Del texto a la acción. Ensayos de hermenéutica II. México: FCE.
ROCHA, G. (2004) “Estética do sonho”, em Revolução do Cinema Novo, Cosac Naify, São Paulo.
ROCHA, G. (1997) Cartas ao mundo, Companhia das letras, São Paulo.
SARDUY, S. (2011) El barroco y el neobarroco. Buenos Aires: Cuadernos del Plata.
----------------- (1974) Ensayos generales sobre el barroco. Buenos Aires: Sudamericana.
SAEZ RUEDA, L. (2009) Ser errático. Madrid: Trotta.
WEISBACH, W. (1944) Arte barroco en Italia, Francia, Alemania y España. Barcelona: Labor.
XAVIER, I, (1993) Alegorias do subdesenvolvimento: cinema novo, tropicalismo, cinema marginal, Editora Brasiliense, São Paulo.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Les autores ceden a Revista Acheronta los derechos de publicidad de sus trabajos, toda vez que hayan sido admitidos como parte de alguno de sus números. Ello no obstante, les autores retienen los derechos de propiedad intelectual y responsabilidad ética así como la posibilidad de dar difusión propia por los medios que consideren.