Anthropological and semiotic study of the final myth of the Phaedo dialogue

Authors

  • Jeremías Camino Universidad Nacional de La Plata

DOI:

https://doi.org/10.30972/nvt.1926999

Keywords:

Mythology, oral tradition, greek culture, racionalism, ancient philosophy

Abstract

The objective of this work is to account for the cultural complexity present in the final myth of the Phaedo dialogue. The proposal is carried out through an anthropological and semiotic analysis. With the first, the relationship that mythological narration has with cultic practices and mystery rites is exposed. With the second, it is possible to explain the way in which the myth is intertwined with the argumentative passages (those of the logos), with the oral stories and with the traditional narratives of Greek culture. In turn, this interpretation is contrasted with the interpretation of the myth that presents it in the rational/irrational opposition, for which it is either a fantastic creation to illustrate what reason cannot, or as a type of justification of certain affirmations belonging to the argumentation of a thesis. It will be demonstrated that this conception is in solidarity with the nickname of eschatological myth, a concept that conceals its real link with the mythological tradition prior to Plato. And, at the same time, it is evident that that interpretation presents a semiotically simplistic version of the complexity of media dialogues in general.

Author Biography

Jeremías Camino, Universidad Nacional de La Plata

Licenciado en Filosofía por la Universidad de La Plata. Ha escrito artículos sobre temas de Filosofía Antigua, Ontología y Filosofía Contemporánea, y participado en congresos y jornadas afines. Es asistente en el Proyecto de Investigación "La recepción de la noción platónica del alma en el platonismo tardoantiguo y medieval. Aspectos epistemológicos, éticos y antropológicos", dirigido por Dra. M. Tonelli. Es colaborador en el Proyecto de Investigación "Crítica del sujeto, lenguaje y narración en algunas corrientes filosóficas de siglo XX" dirigido por la Dra. A. Di Pego. Publicó el artículo “Verdad, drama y filosofía en el Banquetede Platón”, Rev. Cuadernos Filosóficos (Segunda Época), 18, 2021. Y publicó “Sistema de comparación: Hesíodo, Anaximandro, Parménides, Heráclito, Platón, Aristóteles” en Konvergencias, N°29, 2019.

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Published

2023-11-21

How to Cite

Camino, J. (2023). Anthropological and semiotic study of the final myth of the Phaedo dialogue. Nuevo Itinerario, 19(2), 35–53. https://doi.org/10.30972/nvt.1926999

Issue

Section

Artículos