Cinema Gives Rise to Thought: A Ricoeurian Reading of Time and the Audiovisual Narrative

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30972/nvt.2017566

Keywords:

Ricoeur, time, audiovisual narrative preunderstanding, imagination, spectatorship

Abstract

The present paper brings the categories of Paul Ricœur’s hermeneutics of time, fundamentally conceived for the world of action and the written text, to the audiovisual narrative, with all of their risks and opportunities. This operation has a double purpose: to test the scope of Ricœurian thought and to identify the possibilities that it offers to film studies. To accomplish this, we take up the triple mimesis that constitutes the configuration of time, exposed in Time and Narrative (Temps et récit, 1983, 1984, 1985), and apply it in the examination of three fables about time, the films Close-Up (Kiarostami, 1990), JFK (Stone, 1991) and Russian Ark (Sokurov, 2002). The approach to these works demonstrates the relevance of hermeneutics to understand the configuration of time and narrative in the experience of an audiovisual text. Likewise, it leads to identifying differences between the written text, the object of Ricœur’s study, and the audiovisual one, and proposing adjustments to the theory of the French hermeneut. Among these, a particular emphasis is placed on the postulation of a specifically audiovisual narrative preunderstanding, the review of the link between world and language and the connection to the referent in narratives whose sign system is made up of images and sounds, and finally on the distinction between the notions of image and imagination.

Author Biography

Bértold Salas Murillo, Universidad de Costa Rica

Bértold Salas Murillo (San José, 1978). Comunicador, posee un doctorado en Literatura y estudios de la escena y la pantalla (Universidad Laval, Canadá) y estudios de grado y posgrado en Filosofía (Universidad de Costa Rica). Profesor catedrático en la Escuela de Estudios Generales, de la Universidad de Costa Rica, donde dirige el Instituto de Investigaciones en Arte, desde el 2022.

References

Abel, O.; Porée, J. (2007). Le vocabulaire de Paul Ricœur. París: Ellipses.

Baracco, A. (2017). Hermeneutics of the Film World. A Ricoeurian Method for Film Interpretation. Londres: Palgrave Macmillan.

Bordwell, D. (1997). “El estilo clásico de Hollywood, 1917-1960”. En D. Bordwell, J. Staiger y K. Thompson. El cine clásico de Hollywood. Estilo cinematográfico y modo de producción hasta 1960 (pp. 1-94) (E. Iriarte y J. Cerdán, Trad.). Barcelona: Paidós.

Carroll, N. (1996). Theorizing the moving Image. Cambridge: Cambridge University Press.

Casetti, F. y Di Chio, F. (1991). Cómo analizar un film. Barcelona: Paidós.

Deleuze, G. (1983). Cinéma 1. L’image-mouvement. París: Minuit.

Deleuze, G. (1985). Cinéma 2. L’image-temps. París: Minuit.

Friedman, D. (2010). Writing on Film as Art Through Ricoeur’s Hermeneutics. Journal of Writing in Creative Practice, 3 (2), 161-170. doi: https://doi.org/10.1386/jwcp.3.2.161_1

Friedman, D. (2012). The Unforgiven. An Hermeneutical Reading. Tesis de doctorado, Universidad de Melbourne.

Gabriel, S. (2017). “Mythos, mímesis e imagen más allá de Paul Ricoeur. Hacia una ‘identidad icónica’”. Diálogos, 102, 41-73.

Gadamer, H.-G. (2007). Verdad y método (A. Agud Aparicio y R. de Agapito, Trad.) Salamanca: Sígueme.

García-Noblejas, J. J. (2004). “Identidad personal y mundos cinematográficos distópicos”. Comunicación y Sociedad, vol. XVII, no 2, p. 73-87.

Grondin, J. (2008). ¿Qué es la hermenéutica? (A. Martínez Riu, Trad.). Barcelona: Herder.

Jameson, F. (2009). Valences of the Dialectic. Londres: Verso.

Kant, I. (2016). Crítica de la razón pura (P. Ribas, Trad.). Madrid: Taurus.

Kiarostami, A. (1990). Close-Up (título original: Klūzāp, nemā-ye nazdīk). Irán: Kanoon.

Lelièvre, S. (2014). “Cinéma et imaginaire social en venant de Ricœur”. Études Ricœuriennes, 5 (2), 81-104. doi: https://doi.org/10.5195/errs.2014.259.

Ricœur, P. (1975). La métaphore vive. París: Seuil.

Ricœur, P. (1983). Temps et récit. 1. L’intrigue et le récit historique. París: Seuil.

Ricœur, P. (1984). Temps et récit. 2. La configuration dans le récit de fiction. París: Seuil.

Ricœur, P. (1985). Temps et récit. 3. Le temps raconté. París: Seuil.

Ricœur, P. (1986). Du texte à l’action. Essais d’hermenéutique II. París: Seuil.

Ricœur, P. (1990). Soi-même comme un autre. París: Seuil.

Ricœur, P. (1999). “Préface”. En A. Gaudreault. Du littéraire au filmique (pp. 13-16). Quebec: Nota Bene/Armand Colin.

Ricœur, P. (2000). La mémoire, l’histoire, l’oubli. París: Seuil.

Ricœur, P. (2009). Philosophie de la volonté. 2. Finitude et culpabilité. París: Points.

Ricœur, P. (2010). Écrits et conférences 2. Hermenéutique (D. Frey y N. Stricker, Comps.). París: Seuil.

Ricœur, P. (2024). Lectures on Imagination (G. Taylor, R. Sweeney, J.-L. Amalric y P. Crosby, Eds.). Chicago: The University of Chicago Press.

Russo, E. (2008). El cine clásico. Buenos Aires: El Manantial.

Sokurov, A. (2002). El arca rusa (título original: Russkij kovcheg). Rusia: Seville Pictures.

Stone, O. (1991). JFK. Estados Unidos: Regency Enterprises.

Published

2024-06-28

How to Cite

Salas Murillo, B. (2024). Cinema Gives Rise to Thought: A Ricoeurian Reading of Time and the Audiovisual Narrative. Nuevo Itinerario, 20(1). https://doi.org/10.30972/nvt.2017566

Issue

Section

Artículos