Julian Opie: the perfection of minimalism as the search for nothingness

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30972/nvt.2118364

Keywords:

Human figure, Julian Opie, minimalism, nothing, object, work of art

Abstract

It is discussed, from the region of the philosophy of art, the hypothesis that the minimalism of the works of the contemporary British artist Julian Opie, is based on a representational nothingness that is shown precisely as the other face of the being of the work. To this end, a hermeneutic of three of the artist’s works is carried out, within a theoretical framework formed by the observations of Kant, Heidegger and Holzapfel regarding the concept of nothingness. It is concluded by validating the initial hypothesis, under the argument that the “Opie Project” has revealed itself as an aesthetic-figurative project in which the purification of the being of the objects that form his “collection” of characters, unfailingly transits towards a representational nothingness that seems to want to verge on perfection: that of minimal forms and ultra-flat or unthinkably transparent colors.

Author Biography

Leopoldo Edgardo Tillería Aqueveque , Universidad Bernardo O’Higgins (UBO), Santiago de Chile

Doctor en Filosofía por la Universidad de Chile. Sus principales líneas de investigación son la Estética, la Filosofía del arte, la Filosofía de la tecnología y la Ontología contemporánea. Es experto en la obra de Kant, Sloterdijk y Mumford. Ha publicado más de cuarenta artículos en revistas indexadas de América Latina y Europa, y es par evaluador, entre otras, de las revistas Ideas y Valores, Claridades, Academo, Studia Heideggeriana y Revista de Filosofía de la Universidad Complutense de Madrid. También ha publicado trabajos en el marco de la Filosofía de la música, la Filosofía de la historia y la Filosofía de la literatura.

References

Abruzzese, Alberto. (2004). “Cultura de Masas”. CIC, Cuadernos de Información y Comunicación, (9), 189-192. https://revistas.ucm.es/index.php/CIYC/article/view/CIYC0404110189A

Barrios, Berta. (2015). Tres momentos críticos de la Teoría Fundamentada Clásica. Sapiens. Revista Universitaria de Investigación, 16(1), 31-47. https://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1317-58152015000100003#:~:text=Los%20momentos%20cr%C3%ADticos%20considerados%20son,decisiones%20en%20el%20muestreo%20te%C3%B3rico.

Borges, Helio. (21 de octubre de 2020). Teoría U: Presenciación, cruzando el umbral hacia el Campo del Futuro. Medium. https://helio-borges-escritor.medium.com/teoria-u-presenciacion-cruzando-el-umbral-hacia-el-campo-del-futuro-f8dd304b5c54

Centro de Arte Hortensia Herrero. (s.f.). Julian Opie. https://www.cahh.es/artistas/julian-opie/

de la Maza, Luis. (2005). Fundamentos de la filosofía hermenéutica: Heidegger y Gadamer. Teología y Vida, 46(1-2), 122-138. http://dx.doi.org/10.4067/S0049-34492005000100006

Flyvbjerg, Bent. (2006). Five misunderstandings about case-study research. Qualitative Inquiry, 12(2), 219-245. https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/1077800405284363

Fundación Canaria para el Desarrollo de la Pintura. (19 de septiembre de 2017). Julian Opie, la representación mínima de la figuración. https://yaizatranche.wordpress.com/2017/09/19/julian-opie-la-representacion-minima-de-la-figuracion/

Gençana. (09 de mayo de 2017). Julian Opie. Centro Educativo Gençana. https://www.gencana.es/julian-opie/

Gràffica. (26 de marzo de 2017). El minimalismo simbólico de Julian Opie en la Fundación Bancaja. https://graffica.info/julian-opie-fundacion-bancaja/

Heidegger, Martin. (2016). El evento. El Hilo de Ariadna.

Holzapfel, Cristóbal. (2018). Nada. Y un anejo sobre la nada según Max Stirner (Miguel Carmona). Ril Editores.

Invesart Gallery. (s.f.). Julian Opie. https://www.invesartgallery.com/julian-opie/

Kant, Emmanuel. (1992). Crítica de la facultad de juzgar (Pablo Oyarzún, trad.). Monte Ávila.

Kant, Immanuel. (1998). Crítica de la razón pura (Pedro Ribas, trad.). Alfaguara.

Kobau, Pietro. (1999). Justificar la estética, justificar la estetización. En Gianni Vattimo (Comp.), Filosofía y poesía: dos aproximaciones a la verdad (pp. 75-107). Gedisa.

La Profe Juarez. (17 de abril de 2013). La cultura de élite y la cultura popular. https://laprofejuarez.blogspot.com/2013/04/la-cultura-de-elite-y-la-cultura-popular.html?q=la+cultura+de+elite

masdearte.com (03 de marzo de 2025). Arte minimal/Minimalismo. https://masdearte.com/movimientos/arte-minimal-minimalismo/

María. (s.f.). ¿Qué es el minimalismo? Minimalismo y Orden. https://minimalismoyorden.com/que-es-el-minimalismo/

Opie, Julian. (2024). Carmen and Fabien. 2024. https://www.julianopie.com/painting/2024/carmen-and-fabien

Opie, Julian. (2014). Detective. 2. 2014. https://www.julianopie.com/painting/2014/detective-2

Opie, Julian. (2006). Ruth, psicóloga. 1. 2006. https://www.julianopie.com/painting/2006/ruth-psychologist-1

Opie, Julian (s.f.). Julián Opie. https://www.julianopie.com/curriculum-vitae

Sloterdijk, Peter. (2020). El imperativo estético (Joaquín Chamorro, trad.). Akal.

Spicer, Emily. (20 de mayo de 2021). Julian Opie – interview: ‘The work is about how we interpret and read the world, how it feels’. studio international. https://www.studiointernational.com/julian-opie-interview-work-is-about-how-we-interpret-the-world-it-feels-lisson-gallery-london

Stake, Robert. (2007). Investigación con estudio de casos. Morata.

Vallejo Gutiérrez, Rosa. (2024). Arte contemporáneo y educación infantil: inclusión de la obra de Julian Opie mediante la organización y diseño espacial con Montessori. [Tesis de Grado]. Universidad Rey Juan Carlos. https://burjcdigital.urjc.es/server/api/core/bitstreams/bea9d608-e1bd-4d4e-94ef-c80a479c15ac/content

Published

2025-06-27 — Updated on 2025-07-22

Versions

How to Cite

Tillería Aqueveque , L. E. (2025). Julian Opie: the perfection of minimalism as the search for nothingness. New Itinerary, 21(1), 1–14. https://doi.org/10.30972/nvt.2118364 (Original work published June 27, 2025)

Issue

Section

Artículos