Knowledge about the use and supply of plants in three educational establishments in different locations in San José, Department of Santa María, Catamarca
DOI:
https://doi.org/10.30972/bon.3418003Keywords:
Educational establishments, ethnobotany, knowledge, San JoséAbstract
The analysis of the archaeobotanical remains recovered in different archaeological sites of the Yocavil Valley allowed a first approach to the practices of consumption of plant organs in the past from formative to late moments (1st to 16th centuries), as well as an understanding of the use of various supply spaces. In this work, the continuity of this line of research is proposed on a broader time scale, emphasizing on the student’s environmental knowledge. Meetings were held in three educational establishments in the town of San José, Department of Santa María, Catamarca. Ethnobotanical field techniques were used, including workshops with different strategies (wisdom sharing, plants brought by students, and ethnobotanical walk). The students mentioned 38 plants with their uses as well as kind and place of provisioning. Finally, a reflection is proposed on the approach strategies, and how students approach local knowledge, when this is considered in the school curricular area (for example, creation of herbaria, planting of local species for productive purposes, foods, dyes).
Downloads
References
Bibliografía
Alcorn, J. B. (1995). The scope and aims of Ethnobotany in a developing World. En Schultes, R. E. & S. Von Reis (eds.), Ethnobotany: Evolution of a Discipline, pp. 23-29. Dioscorides Press, Timber Press, Portland.
Becerra Hernández, R. & Moya Romero, A. (2010). Investigación-acción participativa, crítica y transformadora. Un proceso permanente de construcción. Revista Integra Educativa 3: 133-156.
Berkes, F. (1993). Traditional ecological knowledge in perspective. En Inglis, J. T. (ed.), Traditional ecological knowledge: Concepts and cases, pp. 1-9. International Development Research Centre, Ottawa. https://doi.org/10.4324/9781315114644-1
Berkes, F., Colding, J. & Folke, C. (2000). Rediscovery of traditional ecological knowledge as adaptive management. Ecological Applications 10: 1251-1262. https://doi.org/10.1890/1051- 0761(2000)010[1251:ROTEKA]2.0.CO;2
Cabrera, A. L. (1971). Fitogeografía de la República Argentina. Boletín de la Sociedad Argentina de Botánica 14: 1-50.
Casas, A. (2001). Silvicultura y domesticación de plantas en Mesoamérica. En Aguilar, B., Domínguez, S., Caballero Nieto, J. & M. Martínez Alfaro (eds.), Plantas, cultura y sociedad. Estudio sobre la relación entre seres humanos y plantas en los albores del siglo XXI, pp. 123-158. UAMS.M.A.R.N. y P. México.
Del Valle Villanueva, R. (2023). Tierra de pimentoneros. Trabajo final integrador de la Especialización en Gestión Cultural, Universidad Nacional de Córdoba, Argentina. 33 pp.
De Wet, J. M. & Harlam, J. R. (1975). Weeds and Domesticates: evolution in the man-made hábitat. Economic Botany 29: 99-107. https://doi. org/10.1007/BF02863309
Eyssartier, C. & Losada, M. (2014). Conocimiento de plantas en niños de 10 a 12 años en ambientes urbanos: un estudio de caso de acuerdo con la perspectiva de la cognición corporizada (embodiment). I Encuentro Internacional de Educación Espacios de investigación y divulgación, NEES-Facultad de Ciencias Humanas-UNCPBA, Tandil, Buenos Aires, 29 al 31 de octubre de 2014.
Hunn, E. S. (2002). Traditional Environmental knowledge: alienable or inalienable intellectual property. En Stepp, J. R., Wyndham, F. S. & R. K. Zarger (eds.), Ethnobiology and biocultural diversity, pp. 3-10. University of Georgia Press, Athens (Georgia, USA).
IBODA. (2016). Flora del Conosur. Catálogo de Plantas Vasculares. http://www2.darwin.edu.ar/Proyectos/ FloraArgentina. (Consulta: 07/07/2024).
Kolb, A. Y. & Kolb, D. A. 2008. Experiential Learning Theory: A Dynamic, Holistic Approach to Management Learning, Education and Development. En Armstrong, S. J. & C. Fukami (eds.), pp. 42-68.
Handbook of Management Learning, Education and Development.
Maimone, M. del C. & Edelstein, P. (2004). Didáctica e identidades culturales: acerca de la dignidad en el proceso educativo. Stella, Buenos Aires.
Martínez, G., Romero, C., Pen, C., Villar, M. & Durando, M. (2016). Etnobotánica participativa en escuelas rurales de la comuna Paso Viejo (Departamento Cruz del Eje, Córdoba, Argentina). Bonplandia 25: 145-162. https://doi.org/10.30972/ bon.2521263
Martínez, M. R. & Pochettino, M. L. (1999). El valor del conocimiento etnobotánico local: aporte a la currícula educativa en el área de biología en las escuelas de Molinos, Valles Calchaquíes, Provincia de Salta. Cuadernos del INAPL (Instituto Nacional de Antropología y Pensamiento Latinoamericano) 18: 257-270.
Martínez, M. R. & Pochettino, M. L. (2004). Microambientes y recursos vegetales terapéuticos. Conocimiento local en Molinos, Salta, Argentina. Zonas Áridas 8: 18-31.
McRostie, V. (2014). Arboricultura y silvopastoralismo en el Período Formativo (1400 a.C.-500 d.C.) de la cuenca del Salar de Atacama. Chungara: Revista de Antropología Chilena 46: 543-557. https://doi. org/10.4067/S0717-73562014000400002
McRostie, V. (2016). Algarrobales de Atacama. Nativos o exóticos? Silvestres o domésticos? Actas del XIX Congreso Nacional de Arqueología Argentina: 1539- 1544.
Petrucci, N. (2013). Caracterización de los distintos espacios en el sitio Rincón Chico 1 a partir del análisis de macrorrestos. XXXIV Jornadas Argentinas de Botánica, La Plata, 2 al 6 de septiembre de 2013, p. 127.
Petrucci, N. (2016). Organización espacial de la molienda en el sitio arqueológico Rincón Chico 1 (Catamarca, Argentina). Revista del Museo de Antropología 9: 7-16. https://doi.org/10.31048/1852.4826. v9.n2.15889
Petrucci, N. (2017a). Paisajes diacrónicos: identificación de usos y modos de procesamientos en carporrestos recuperados en el sector meridional del valle de Yocavil, provincia de Catamarca. I Jornadas Argentinas sobre Etnobiología y Sociedad “Compartiendo caminos”, Quebrada de Humahuaca, Jujuy, 8 al 10 de junio de 2017, p. 27.
Petrucci, N. (2017b). Complejidad social y diversidad biocultural en el valle de Yocavil: mil quinientos años de interacciones entre comunidades humanas y poblaciones vegetales. Tesis Doctoral, Facultad de Ciencias Naturales y Museo, Universidad Nacional de La Plata, Argentina. 383 pp.
Petrucci, N. & Palamarczuk, V. (2019). The vegetable macroremains in the interpretation of formation processes and chronology of archaeological sites. the case of El Colorado, Yocavil valley, Northwest Argentina. 18th Conference of the International Work Group for Palaeoethnobotany, Lecce, Italia, 3 al 8 de junio 2019, p. 126.
Petrucci, N. & Spano, R. (2019). Arqueobotánica del sitio temprano Soria 2 (Catamarca, Argentina). Boletín de la Sociedad Argentina de Botánica 54: 137-154. https://doi.org/10.31055/1851.2372.v54. n1.23591
Petrucci, N. & Tarragó, M. (2015). Restos arqueobotánicos del sitio Rincón Chico 1. Una aproximación a los posibles escenarios de procesamiento, uso y consumo. Comechingonia 19: 67-86. https://doi.org/10.37603/2250.7728.v19. n1.27371
Petrucci, N. & Tarragó, M. (2019). Restos arqueobotánicos del montículo oriental de Rincón Chico 15, Catamarca. Prácticas de consumo y aprovisionamiento. Revista Intersecciones 20: 25- 37. https://doi.org/10.35739/IeA20(1).403
Petrucci, N., Lema V., Pochettino M. L., Palamrczuc V., Spano R. & Tarragó, M. (2018). From weed to wheat: a diachronic approximation to crop production and food consumption in the Santa María valley (Argentinean Northwest). Revista Vegetation History and Archaeobotany 27: 229- 239. https://doi. org/10.1007/s00334-017-0647-6
Pochettino, M. L. & Eyssartier, C. (2014). Los saberes botánicos ocultos en la pluri/multi/interculturalidad (zonas urbanas Argentina). En Silva T. R. S., Moura C. W. N., Lima L. C. L., & F. A. R. Santos (eds.), Botânica na América Latina: conhecimento, interação e difusão, pp. 277-284. Sociedade Botânica do Brasil, Salvador.
Pochettino M. L., Arenas, P., Sanchez, D. S. & Correa R. (2008). Conocimiento botánico tradicional, circulación comercial y consumo de plantas medicinales en un área urbana de Argentina. Boletín Latinoamericano y del Caribe de Plantas Medicinales y Aromáticas 7: 141-148
Riat, P. (2015). Puesta en valor de plantas sub-utilizadas: aporte a la conservación de los recursos naturales en los Juríes (Santiago del Estero). Tesis Doctoral, Facultad de Ciencias Naturales y Museo, Universidad Nacional de La Plata, Argentina. 228 pp.
Tineo, A. (2005). Estudios Hidrogeológicos del Valle del Río Santa María - Provincia de Catamarca - Serie Correlación Geológica 20, Instituto Superior de Correlación Geológica (INSUGEO), San Miguel de Tucumán.
Vilá, B. (2014). La etnobiología y la educación ambiental en escuelas andinas del altiplano: reflexiones y experiencias. En Santos Baptista, G. C, VargasClavijo, M. & E. Medeiros Costa Neto (orgs.), La etnobiología en la educación iberoamericana: comprensión holística y pluricultural de la biología. Parte 3: Saberes etnobiológicos y producción de materiales didácticos para la enseñanza de la biología, pp. 315-354.
UEFS Editora, Feira de Santana. Vogl, C. R., Vogl-Lukasser, B. & Caballero, J. (2002). Homegardens of Maya Migrants in the District of Palenque (Chiapas/Mexico): Implications for Sustainable Rural. En Stepp J. R., Wyndham F. S. & R. K. Zarger (eds.), Ethnobiology and biocultural diversity, pp. 631 - 647. University of Georgia Press, Athens (Georgia, USA).
![](https://revistas.unne.edu.ar/public/journals/16/submission_8003_9440_coverImage_es_ES.jpg)
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Bonplandia
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Declaration of Adhesion to Open Access
- All contents of Bonplandia journal are available online, open to all and for free, before they are printed.
Copyright Notice
- Bonplandia magazine allows authors to retain their copyright without restrictions.
- The journal is under a Creative Commons Attribution 4.0 International license.