Learning the language of chemical equations with ICT in higher education
DOI:
https://doi.org/10.30972/fac.3417443Keywords:
Chemical equations, Teaching, Resources, SimulationsAbstract
Within the framework of a design-based research project, different teaching sequences of physics and chemistry are developed for secondary and higher levels, which incorporate ICT as a teaching resource. This work presents the implementation of a teaching sequence related to balancing chemical equations, using an interactive simulation of the PhET site at the University of Colorado. It was developed in a first-year Applied Chemistry course of the Technological Education Faculty of the José Manuel Estrada Teacher Training Institute in Corrientes. The students interacted easily with the simulation but had difficulties developing conceptual arguments from the interactive processes displayed.
References
Casellas, O. y Guitart, F. 2011. Simulaciones: Herramientas para la enseñanza y el aprendizaje en Física y Química. Cap 7. En Caamaño, A.(coord.) Física y Química Investigación, innovación y buenas prácticas. Graó. Barcelona, España.
Gellon, G., Feher, E., Furman, M. y Golombek, D. 2018. La ciencia en el aula. Siglo veintiuno. Buenos Aires.
Guisasola J., Ametller J., Zuza K. 2021. Investigación basada en el diseño de Secuencias de Enseñanza-Aprendizaje: una línea de investigación emergente en Enseñanza de las Ciencias. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias 18(1), 1801. https://revistas.uca.es/index.php/eureka/article/view/6621
Ley N° 26.206 Ley de Educación Nacional. 2006. Congreso de la Nación Argentina. https://www.argentina.gob.ar/sites/default/files/ley-de-educ-nac-58ac89392ea4c.pdf
Maggio, M. 2021. Educación en pandemia. Paidós. Buenos Aires
Roa, M. 2010. Competencias del profesional docente en relación con la incorporación de las TIC en la enseñanza de la Física. Capitulo V. En Santos, G. y Stipcich,S. Tecnología educativa y conceptualización en Física: estudios sobre interacciones digitales, sociales y cognitivas. Universidad del Centro de la Provincia de Buenos Aires. Tandil.
Universidad de Colorado Boulder. 2024. Balanceo de ecuaciones químicas. Simulación de PhET Interactive Simulations, University of Colorado Boulder, bajo licencia CC- BY-4.0 CC-BY-4.0 (https://phet.colorado.edu). https://phet.colorado.edu/es/simulations/balancing-chemical-equations.
Vera, M. I. y Petris, R. H. 2019. Incorporación de TIC en la enseñanza de ecuaciones químicas: experiencia con alumnos de ingeniería. Revista Educación En Ingeniería, 14(28), 33–38. https://educacioneningenieria.org/index.php/edi/article/view/977