What does it mean to be defeated by pleasures? Hedonism and akrasia in Plato’s Protagoras
DOI:
https://doi.org/10.30972/nvt.2118420Keywords:
pleasure, good, hedonism, virtue, PlatoAbstract
The purpose of this paper is to analyze the final argument of Protagoras, where Socrates introduces the question of pleasure and its relation to the good. In order to do so, it is necessary to consider the initial arguments where the question of the teachability of virtue (aretê) and the subsequent attempt to reach a unifying criterion, one which will focus on its sapiential character. This itinerary will allow us to shed light on the Socratic arguments from 351b onwards and the introduction of hedonism, which will enable us to delimit Socrates' position in relation to the problem of akrasia. The knowledge of the virtues –understood as wisdom– will be a necessary condition for right action, and, consequently, whoever is overcome by pleasure in reality ignores what is really best.
References
Adkins, A. W. H. (1972). Moral Values and Political Behaviour in Ancient Greece. From Homer to the End of the Fifth Century. Chatto & Windus Ltd.
Bieda, E. (2011). Creer o saber, esa no es la cuestión. Opinión y conocimiento en el Protágoras de Platón. Circe, 15(1), 27–40. https://cerac.unlpam.edu.ar/index.php/circe/article/view/2494
Bieda, E. (2021). Platón y la voluntad. Acción, razón y deseo en la obra platónica. Miño y Dávila.
Bobonich, C. & Destrée, P. (Eds.). (2007). Akrasia in Greek Philosophy. From Socrates to Plotinus. Brill.
Boeri, M. (2007). Apariencia y realidad en el pensamiento griego. Investigaciones sobre aspectos epistemológicos, éticos y de teoría de la acción en algunas teorías de la antigüedad. Colihue.
Bossi, B. (2008). Saber gozar. Estudios sobre el placer en Platón. Trotta.
Brickhouse, T. & Smith, N. (2007). Socrates on Akrasia, Knowledge, and the Power of Appearence. En C. Bobonich & P. Destrée (Eds.), Akrasia in Greek Philosophy. From Socrates to Plotinus (pp. 1–17). Brill.
Cairns, D. L. (1993). Aidôs. The Psychology and Ethics of Honour and Shame in Ancient Greek Literature. Oxford Clarendon Press.
Calvo, T. (1989). De los sofistas a Platón. Política y pensamiento. Cincel.
Capra, A. (2003). Dialoghi narrati e dialoghi drammatici in Platone. En M. Bonazzi e F. Trabattoni (Eds.), Platone e la tradizione platonica. Studi di filosofia antica (pp. 3–30). Cisalpino.
Carone, G. (1997). Virtud y conocimiento en los diálogos socráticos: una red de paradojas. Méthexis, X, 129–139.
Divenosa, M. (2006). Platón. Protágoras. Losada.
García Gual, C. (1981). Platón. Diálogos (vol. 1). Gredos.
Giannantoni, G. (2005). Dialogo socratico e nascita della dialettica nella filosofia di Platone. Bibliopolis.
Gómez–Lobo, A. (1998). La Ética de Sócrates. Editorial Andrés Bello.
Gonzalez, F. J. (2014). The Virtue of Dialogue, Dialogue as Virtue in Plato’s Protagoras. Philosophical Papers, 43(1), 33–66. https://doi.org/10.1080/05568641.2014.901694
Gosling, J. C. B. & Taylor, C. C. W. (1982). The Greeks on Pleasure. Oxford Clarendon Press.
Guthrie, W. K. C. (1971). The Sophists. Cambridge University Press.
Irwin, T. (2000). La ética de Platón. Universidad Nacional Autónoma de México.
Jaeger, W. (1983). Paideia. Los ideales de la cultura griega. Fondo de Cultura Económica.
Kahn, C. (2006). Socrates and Hedonism. En L. Judson & V. Karasmanis, Remembering Socrates. Philosophical Essays (pp. 50–57). Oxford Clarendon Press.
Kahn, C. (2010). Platón y el diálogo socrático. El uso filosófico de una forma literaria. Escolar y Mayo.
Lefebvre, R. (2011). Platón, filósofo del placer. Biblos.
Romilly, J. de (2010). Los grandes sofistas de la Atenas de Pericles. Gredos.
Rowe, C. (1979). Introducción a la ética griega. Fondo de Cultura Económica.
Solana Dueso, J. (1997). Sofistas. En C. García Gual (Ed.), Historia de la Filosofía Antigua (pp. 89–112). Trotta.
Taylor, C. C. W. (1991). Plato. Protagoras. Oxford Clarendon Press.
Vallejo Campos, Á. (2018). Adonde nos lleve el logos. Para leer la República de Platón. Trotta.
Vegetti, M. (2005). La ética de los antiguos. Síntesis.
Vigo, A. G. (2001). Platón, en torno a las condiciones y la función del diálogo cooperativo. Tópicos. Revista De Filosofía De Santa Fe, 8–9, 5–41. https://doi.org/10.14409/topicos.v0i8–9.7404
Vlastos, G. (1956). Introduction. Plato. Protagoras (B. Jowett, trad.; M. Ostwald & G. Vlastos, eds.). The Bobbs–Merrill Company.
Vlastos, G. (1973). The Unity of the Virtues in the Protagoras. Platonic Studies (pp. 221–265). Princeton University Press.
Vlastos, G. (1991). Socrates. Ironist and Moral Philosopher. Cambridge University Press.
Wolfsdorf, D. (2006). The Ridiculousness of Being Overcome by Pleasure: Protagoras 352b1–358d4. Oxford Studies in Ancient Philosophy, 31, 113–136. https://sites.temple.edu/dwolf/files/2020/06/Ridiculous.pdf
Zeyl, D. (1980). Socrates and Hedonism: Protagoras 351b–358d. Phronesis, 25, 250–269.
Downloads
Published
Versions
- 2025-07-22 (6)
- 2025-07-17 (5)
- 2025-07-17 (4)
- 2025-07-02 (3)
- 2025-07-01 (2)
- 2025-07-01 (1)
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Les autores ceden a Nuevo Itinerario los derechos de publicidad de sus trabajos, toda vez que hayan sido admitidos como parte de alguno de sus números. Ello no obstante, les autores retienen los derechos de propiedad intelectual y responsabilidad ética así como la posibilidad de dar difusión propia por los medios que consideren.