Approach to the perception of linguistic safety among students, teachers and university graduates

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30972/clt.0216907

Keywords:

Linguistic safety, Linguistic awareness, University education

Abstract

The Labovian notion of linguistic insecurity (1966) has been extensively discussed as a subjective experience (Francard et al., 1993; Bretegnier y Ledegen, 2002; Meyerhoff, 2006; Preston, 2013; Hennecke and Varga, 2020, etc.), but it is also possible to consider an objective category to characterize professional contexts from a linguistic-communicative perspective (Mitchell, 2016; de- Matteis, 2020). This work systematizes the perceptions of students, graduates and university professors about the importance of their interactions for the safety of professional tasks as presented in the answers to a questionnaire implemented within the community of Universidad Nacional del Sur. The quali-quantitative analysis of the responses suggests that the highest levels of linguistic (Garrett, 2010) and communicative awareness about the relationship between communication and safety are registered in careers whose graduates will be able to work in socio-technical environments or in which communication is an essential part of professional performance.

Author Biography

Lorena Marta Amalia de Matteis, Universidad Nacional del Sur

Licenciada y Doctora en Letras por la Universidad Nacional del Sur (UNS). Investigadora adjunta del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET) y Profesora Adjunta de Historia de la Lengua Española en la UNS. Investiga la comunicación institucional en ámbito aeronáutico, las representaciones sociales en torno al transporte aéreo y el léxico español del vuelo, así como el desarrollo de competencias comunicativas profesionales en formaciones afines a los entornos socio-técnicos de alto riesgo. Por extensión, trabajó en el Taller de Comprensión y Producción de Discursos, y actualmente dicta un seminario de orientación en Lingüística para la Licenciatura en Letras y colabora en Metodología de la Investigación Lingüística y Literaria. Desarrolló docencia de posgrado en la Universidad Nacional de Tierra del Fuego (UNTDF), la Universidad Nacional del Comahue (UNCo) y la Universidad Católica Argentina (UCA). Realizó estancias de investigación en la Universidad de Granada (UGR) e intercambios docentes en la Universidad Federal Fluminense (UFF) y la Universidad de Lyon 2. Dirige el Proyecto de Grupos de Investigación “Competencias comunicativas profesionales y educación superior: representaciones sociales y diagnóstico de necesidades en carreras de grado de la Universidad Nacional del Sur (segunda etapa)”, (SGCyT-UNS 24/I300).

Published

2023-09-28

How to Cite

Matteis, L. M. A. de. (2023). Approach to the perception of linguistic safety among students, teachers and university graduates. Cuadernos De Literatura, (21), e2114. https://doi.org/10.30972/clt.0216907

Issue

Section

Artículos libres