Illustrated Memory: Graphic Testimony of State Violence

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30972/clt.247803

Keywords:

comic strip, testimony, Argentinian dictatorship, state of emergency, violence

Abstract

In this article we propose to study the book Historias de desaparecidos y aparecidos, a set of transpositions of oral testimonies pronounced in the context of cases of crimesagainst humanity perpetrated during the last Argentinian dictatorship into the expressive language of the comic strip. This articulation between such diverse languages and discourses gives the work a novel character, which makes it stand out within the framework of the graphic testimonial genre. The work stands out as a ‘testimonial comic strip’ that documents the violence and arbitrariness during the last Argentinian dictatorship. Through the use of testimonies and elements of popular culture, this comic book reflects the state of exception and the struggle for human rights. Thus, Historias de desaparecidos y aparecidos not only documents a political catastrophe but also educates and encourages ethical debate about critical historical events.

Author Biography

Gonzalo Arturo Córdoba Saavedra, Universidad Nacional de Cuyo. Facultad de Filosofía y Letras. Centro de Literatura Comparada

Gonzalo Arturo Córdoba Saavedra es Licenciado en Letras Modernas por la Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad Nacional de Cuyo (FFyL, UNCuyo) y Diplomado en Gestión Editorial y Proyecto Cultural por el Centro Cultural para la Cooperación-Universidad de Buenos Aires (CCC-UBA). Es miembro del Centro de Literatura Comparada y profesor adscripto de Taller de Edición y Corrección de Textos. Actualmente, trabaja como editor y corrector en Ediunc.

References

Agamben, Giorgio. (2019 [1998]). Homo sacer III. Lo que resta de Auschwitz. Traducción por Edgardo Castro. Buenos Aires, Adriana Hidalgo.

Bellagamba, Héctor et al. (2022). Historias de desaparecidos y aparecidos. Buenos Aires, Acercándonos.

De Cabo Baigorri, Miriam. (2016). “Maus”, una íntima metáfora sobre el Holocausto. Boletín Millares Carlo, 32, 14-51.

Favaro, Alice. (2020). El cómic plural. El empleo de la transposición en la didáctica de la literatura hispanoamericana. En Domínguez Gutiérrez, M. C.; González Ramírez, E. y Mateos Gómez, S. (ed.), Escrituras plurales. Resonancias (pp. 101-110). https://iris.unive.it/retrieve/e4239dde-0a5e-7180-e053-3705fe0a3322/Cannavacciuolo_colloquia%20Nettel%202020.pdf.

Faxedas Brujats, M. Lluïsa. (2010). De ratones y hombres. Maus, de Art Spiegelman. Escritura e imagen, 6, 129-145.

Fernández, Laura Cristina. (2012). Historieta y resistencia. Arte y política en Oesterheld (1968-1978). Mendoza, Ediunc.

Gómez Salamanca, Daniel. (2013). Tebeo, cómic y novela gráfica: la influencia de la novela gráfica en la industria del cómic en España [Tesis doctoral]. Barcelona, Facultat de Ciències de la Comunicació Blanquerna, Universitat Ramon Llull.

Hirsch, Marianne. (2008). The Generation of Postmemory. Poetics Today, 29(1), 103-128. doi: 10.1215/03335372-2007-019. DOI: https://doi.org/10.1215/03335372-2007-019

Levi, Primo. (2006). Deber de memoria. Traducción de Octavio Kulesz. Buenos Aires, Libros del zorzal.

Levi, Primo. (2021). Trilogía de Auschwitz. Traducción de Pilar Gómez Bedate. Prólogo de Antonio Muñoz Molina. Barcelona, Península.

Martín Sanz, Álvaro. (2022). Representar el trauma. Posmemoria y ética de la representación en “Maus” de Art Spiegelman. Anclajes, 26(2), 67-83. https://cerac.unlpam.edu.ar/index.php/anclajes/article/view/6041. DOI: https://doi.org/10.19137/anclajes-2022-2625

ONU. (2024 [1948]). Declaración universal de los derechos humanos. United Nations. https://www.un.org/es/about-us/universal-declaration-of-human-rights.

Peris Blanes, Jaume. (2014). Literatura y testimonio: un debate. Puentes, 1, 10-17. DOI: https://doi.org/10.7203/KAM.6.7818

Real Academia Española. (2024). Historieta. Diccionario de la lengua española. https://dle.rae.es/historieta

Rodríguez Agüero, Laura. (2019). Del «invierno caliente» del posMendozazo a la dictadura. Bancarios y estatales en la Mendoza de los setenta. En Ciriza, Alejandra; Grasselli, Fabiana y Rodríguez Agüero, Laura (orgs.), Tiempos disruptivos. Lecturas sobre la centralidad de la política en los 70 (pp. 25-49). Mendoza, Ediunc.

Vazquez, Facundo (2022). “Historias de desaparecidos y aparecidos”. Memorias del horror y de la resistencia. El legado de Orfeo. https://legadodeorfeo.com.ar/historias-de-desaparecidos-y-aparecidos-de-el-cabure-cooperativa-editorial/

Published

2024-09-30

How to Cite

Córdoba Saavedra, G. A. (2024). Illustrated Memory: Graphic Testimony of State Violence. Cuadernos De Literatura, (24). https://doi.org/10.30972/clt.247803

Issue

Section

Artículos libres