The enxemplo 44 of Libro del Conde Lucanor: Semantic Densities of a Miniature Novel
DOI:
https://doi.org/10.30972/clt.247810Keywords:
Juan Manuel, didactic-exemplary narrative, hermeneutic capacity, chivalric modelsAbstract
This work analizes Don Juan Manuel's didactic-exemplary narrative writing, focusing on a single exemplum of his most renowned work. This particular story is selected for its characteristics as a miniature novel, rich in characters and vicissitudes. The author's compositional resources are reviewed, in terms of the general structure, the traditional models used, the general theme of the story, referring to loyalty (according to chivalric models). Finally, the analysis is extended to other themes present in the apologue, that is, the story told by Patronio, such as the hermeneutic activity proposed by the author and the difficulty in capturing the intention behind the words and the facts. All this accounts for the semantic density of a text that, at first reading, seems plain and simple, a mere instrument for the teachings that the author wants to communicate.
References
Baquero Goyanes, Mariano. (1982). Perspectivismo en El Conde Lucanor. En AA.VV., Don Juan Manuel. VII Centenario (pp. 27-50). Murcia, Universidad y Academia Alfonso X el Sabio.
Biaggini, Olivier. (2009). Stratégies du texte hétérogène dans le Conde Lucanor de don Juan Manuel. Atalaya, 11. https://doi.org/10.4000/atalaya.377
Biaggini, Olivier. (2014). Le gouvernement des signes. “El conde Lucanor” de Don Juan Manuel. Paris, Presses Universitaires de France.
Blecua, José Manuel (ed.). (2000 [1969]). Don Juan Manuel, El Conde Lucanor. Madrid, Castalia.
Bobes Naves, María del Carmen. (1975). Sintaxis narrativa en algunos ensienplos de El Conde Lucanor. Prohemio, 4, 257-276.
Cacho Blecua, Juan Manuel y Lacarra, María Jesús (eds.). (1984). Calila e Dimna. Madrid, Castalia.
D’Agostino, Alfonso. (2004). Il patto col diavolo nelle letterature medievali. Elementi per un’analisi narrativa. Studi Medievali, 45 (2), 699-752.
Diz, Marta Ana. (1984). Patronio y Lucanor: La lectura inteligente “en el tiempo que es turbio”. Potomac, Maryland, Scripta Humanistica.
Domínguez, César. (1998). ‘De aquel pecado que le acusaban con falsedat’. Reinas injustamente acusadas en los libros de caballerías (Ysonberta, Florencia, la santa Emperatrís y Sevilla). En Beltrán, Rafael (ed.), Literatura de Caballerías y Orígenes de la Novela (pp. 159-180). Valencia, Universitat de Valencia.
England, John. (1977). ¿Et non el día del lodo?: The Structure of the Short Story in El Conde Lucanor. En Macpherson, Ian (ed.), Juan Manuel Studies (pp. 69-86). London, Tamesis.
Funes, Leonardo. (1999). Paradojas de la voluntad de autoría en la obra de don Juan Manuel. En Sevilla, Florencio y Alvar, Carlos (eds.), Actas del XIII Congreso de la Asociación Internacional de Hispanistas (Madrid, 6-11 julio 1998) (pp. 126-133). Madrid, Castalia.
Funes, Leonardo. (2001). Las palabras maestradas de don Iohan: peculiaridad del didactismo de don Juan Manuel. En Funes, Leonardo y Moure, José Luis (eds.), Studia in honorem Germán Orduna (pp. 261-270). Alcalá de Henares, Universidad de Alcalá.
Funes, Leonardo. (2014). Historiografía nobiliaria castellana del período post-alfonsí: un objeto en debate. La Corónica, 43 (1), 21-55.
Funes, Leonardo (ed.). (2020). Don Juan Manuel, El Conde Lucanor. Buenos Aires, Colihue.
Greimas, Algirdas Julius. (1970). Elementos para una teoría de la interpretación del relato mítico, En Barthes, Roland et al., Comunicaciones 8. Análisis estructural del relato (pp. 45-86). Buenos Aires, Tiempo Contemporáneo.
Haywood, Louise M. (2005). El cuerpo como significante en el exemplum 44 del Conde Lucanor de don Juan Manuel. En Concepción Company, Aurelio González y Lillian von der Walde Moheno (eds.), Textos medievales: recursos, pensamiento e influencia. Trabajos de las IX Jornadas Medievales (pp. 205-216). México, DF, El Colegio de México-UAM-UNAM.
Hijano Villegas, Manuel. (2011). Fuentes romances de las crónicas generales: el testimonio de la Historia menos atajante. Hispanic Research Journal, 12, 118-134.
Jager, Eric. (2004). The Last Duel: A True Story of Crime, Scandal, and Trial by Combat in Medieval France. New York, Crown.
Keller, John E. (1975). A Re-examination of Don Juan Manuel's Narrative Techniques: La mujer brava. Hispania, 58, 45-51.
Knust, Hermann (ed.). (1900). Juan Manuel, El Libro de los Enxiemplos del Conde Lucanor et de Patronio. Leipzig, Dr. Seele Co.
Kristeva, Julia. (1980). Pouvoirs de l'horreur: essai sur l'abjection. Paris, Seuil.
Luongo, Salvatore. (2002). Sulla lealtà (Conde Lucanor, I, XLIV). Medioevo Romanzo, 26 (1), 101-126.
Metzeltin, Michael. (1986). El ejemplo quinto de El Conde Lucanor y el grado cero de la narratividad. En Garrido Gallardo, Miguel Ángel (ed.), Crítica semiológica de textos literarios hispánicos (pp. 53-67). Madrid, CSIC.
Oquendo, Abelardo. (1981). Sobre el arte narrativa de Juan Manuel. Lexis, 5 (1), 101-107. https://doi.org/10.18800/lexis.198101.014
Scott, Ridley (director). (2021). The Last Duel [Filme]. 20th Century Studies - Disney +.
Zubillaga, Carina (ed.). (2008). Antología castellana de relatos medievales. Edición y estudio del Manuscrito h-I-13 de San Lorenzo del Escorial. Buenos Aires, SECRIT.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
El envío de trabajos a Cuadernos de Literatura. Revista de Estudios Lingüísticos y Literarios implica una declaración de originalidad de la producción y la cesión de derechos de publicidad. Los autores retienen, no obstante, los derechos de propiedad intelectual y responsabilidad ética así como la posibilidad de difundir sus producciones por los medios que consideren. La cesión de derechos implica también la autorización por parte de los autores para que el trabajo sea depositado en el repositorio institucional y/o difundido a través de las bases de datos que el editor considere adecuadas para su indización, con miras a incrementar la visibilidad de la publicación y de sus autores.