“As Hard and Strong a Friend as an Enemy”: Friendship in Epic-Chivalric Combat in Spanish Comics
DOI:
https://doi.org/10.30972/clt.247814Keywords:
friendship, comic-books, chivalric romance, epic, combatAbstract
This article explores the bond of friendship that arises between two narrative characters as a result of a single combat, where the defeated character submits to or befriends the victorious character. This bond is explored through the principles of Cicero and Aristotle, as well as Vladimir Propp's (1928) narratological framework, specifically his functional analysis of hostile donors who transform into auxiliaries. These principles are illustrated through an examination of the Hispanic comics El Guerrero del Antifaz (1944) and El Capitán Trueno (1956), highlighting their connections to the Hispanic chivalric tradition and the relationships of friendship and brotherhood among knights. Additionally, the article demonstrates that the bond forged in battle can also extend to relationships between men and women, supported by various examples from these comics and the broader Hispanic chivalric tradition.
References
Alvar, Carlos. (2010). Amís y Amiles: la difusión de un tema medieval en España. Estudios Humanísticos. Filología, (32), 15-33. https://doi.org/10.18002/ehf.v0i32.2868
Anónimo. Poema de Gilgamesh. (1980). Edición de Federico Lara. Madrid, Editora Nacional.
Aristóteles. (2009). Ética a Nicómaco. Traducción de Salvador Rus Rufino y Joaquín E. Meabe. Madrid, Tecnos.
Bédier, Joseph. (1888). La composition de la chanson Fierabras. Romania, 17(65), 22-51.
Bédier, Joseph. (1893). Les Fabliaux. Études de littérature populaire et d’histoire littéraire du Moyen Age. París, Émile Bouillon.
Blanc, William. (2013). Prince Valiant : l’étalon de la BD médiévale. Histoire et Images médiévales, 53.
Cacho Blecua, Juan Manuel. (1979). Amadís: heroísmo-mítico cortesano. Madrid, Cupsa.
Castillo Didier, Miguel. (2009). El Cid y Diyenís: ¿héroes de novela o de epopeya? Byzantion Nea Hellás, 28, 167-183. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-84712009000100008
Cicerón, Marco Tulio. (1983). De Amicitia. Traducción de Valentín García Yebra. Madrid, Gredos.
Coulange, Bernard. (s.f.). Pif Gadget en 1977. https://bit.ly/3Tjk7uq
Crespo-Vila, Raquel. (2021). La materia cidiana en la narrativa española actual (2000-2019): fórmulas para una reapertura (posmoderna) de la historia. Siglo XXI, literatura y cultura españolas: revista de la Cátedra Miguel Delibes, 19, 81-104. https://doi.org/10.24197/sxxi.19.2021.81-104
Cuenca, Luis Alberto de. (1995). Épica y subliteratura: El Guerrero del Antifaz. Anthropos, 166-167, 120-122.
Delgado Mastral, Celia. (2018). Mundos épicos actuales: Temas y motivos épico-caballerescos en cuatro ejemplos de narrativa gráfica. [Trabajo de fin de Máster]. Universidad de Zaragoza.
Delgado Mastral, Celia Ana. (2021). El combate singular épico-caballeresco en el cómic medieval: Príncipe Valiente y El Capitán Trueno. En Julio A. Gracia Lana; Asión Suñer, Ana y Ruiz Cantera, Laura (coords.), Dibujando historias. El cómic más allá de la imagen (pp. 181-187). Zaragoza, Prensas de la Universidad de Zaragoza.
Delgado Mastral, Celia Ana. (2024). Funciones y motivos épicos en la narrativa gráfica y de animación [Tesis doctoral]. Universidad de Zaragoza.
Dingman, Paul. (2012). Ethics and Emotions: A Cultural History of Chivalric Friendship in Medieval/Early Modern Times. [Tesis doctoral]. University of Rochester.
Foster, Harold. (1978 [1937]). Príncipe Valiente en los días del rey Arturo, 2. Madrid, Ediciones B. O.
Gago, Manuel. (1981 [1944]). El Guerrero del Antifaz, col. «Homenaje a Manuel Gago». Valencia, Editorial Valenciana.
García Ruiz, María Aurora. (2017). Claves del proceso purificador del Caballero de la Penitencia en Florisando (1510). Tirant: Butlletí informatiu i bibliogràfic, 20, 169-182.
Haro Cortés, Marta. (1998). La mujer en la aventura caballeresca: dueñas y doncellas en el Amadís de Gaula. En Rafael Beltrán (ed.) Literatura de caballerías y orígenes de la novela (pp. 181-217). València, Universitat de València.
Hyatte, Reginald. (1994). The Arts of Friendship. The Idealization of Friendship in Medieval and Early Renaissance Literature. Leiden, Brill.
Lacalle, Juan Manuel. (2023). Neomedievalismo: un acercamiento al enfoque y una breve historización. Calamus. Revista de la Sociedad Argentina de Estudios Medievales, 7, 1-36.
Llosa Sanz, Álvaro. (2019). Del Capitán Trueno a Robin de Luxley: magia, hechicería e Inquisición en el cómic contemporáneo español de tema medieval. En Huertas Morales, Antonio (dir.), Aula Medieval Monografías-Edición Storyca, 3 (pp. 117-141).
Marín Pina, M. Carmen. (1989). Aproximación al tema de la virgo bellatrix en los libros de caballerías españoles. Criticón, 45, 81-94
Montaner Frutos, Alberto y Goncharova, Ganna. (2021). Mediterranean Border Epics: Frontier Ethos in Cantar de Mio Cid and Digenes Akrites. En Leonard Neidorf y Liú Yángzhǔ (eds.), Epic and Romance: A Guide to Medieval European Literature (pp. 189-313). Nanjing, Nanjing University Press.
Montaner Frutos, Alberto. (2005). La mora Zaida, entre historia y leyenda (con una reflexión sobre la técnica historiográfica alfonsí). En Taylor, Barry y West, Geoffrey (eds.), Historicist Essays on Hispano-Medieval Narrative in Memory of Roger M. Walker (pp. 272-532). London, Maney Publishing for the Modern Humanities Research Association.
Montaner Frutos, Alberto. (2005-2006). La historia del capitán cautivo y la tradición épica de frontera. Letras: revista de la Facultad de Filosofía y Letras de la Pontificia Universidad Católica Argentina Santa María de los Buenos Aires, 52-53, 73-115.
Montaner Frutos, Alberto. (2013). Los siete infantes de Salas: cuestión de método. Cahiers d'études hispaniques médiévales, 36, 11-23.
Montaner Frutos, Alberto. (2018). Consideraciones sobre la épica de frontera. En Jardin, Jean-Pierre; Rochwert-Zuili, Patricia y Thieulin-Pardo, Hélène (dirs.), Histoires, femmes, pouvoirs. Péninsule Ibérique (IX-XV siècle). Mélanges offerts au Professeur Georges Martin (pp. 101-118). París, Classiques Garnier.
Montaner Frutos, Alberto. (2024). La Edad Media o la épica perenne. En Carrasco Manchado, Ana Isabel; Fuente Pérez, María Jesús y Montero Málaga, Alicia (eds.), El presente de un pasado imaginario: Edad Media y neomedievalismo en la era digital (pp. 41-77). Barcelona, Icaria.
Mora, Víctor y Ambrosio Zaragoza, Miguel. (1987 [1956]). El Capitán Trueno (Edición histórica), 1. Barcelona, Ediciones B.
Mora, Víctor y Ambrosio Zaragoza, Miguel. (1987 [1956]). El Capitán Trueno (Edición histórica), 4. Barcelona, Ediciones B.
Páez de Ribera, Ruy. (2018). Florisando. Edición de María Aurora García Ruiz. Alcalá de Henares, Editorial Universidad de Alcalá.
Piera, Montserrat. (2010). Minerva y la reformulación de la masculinidad en Cristalián de España de Beatriz Bernal. Tirant: Butlletí informatiu i bibliogràfic, 13, 73-87.
Pine, Savannah. (2022). ‘Comme Nostre Frere’: Knightly Ritual Brotherhood Reconsidered. Cultural and Social History, 19(3), 227-245. https://doi.org/10.1080/14780038.2022.2063044
Post, Dror. (2014). Anteros: On Friendship Between Rivals and Rivalry Between Friends [Tesis doctoral]. Columbia University. https://doi.org/10.7916/D8JQ0Z0T
Propp, Vladimir. (1971 [1928]). Morfología del cuento. Madrid, Editorial Fundamentos.
Propp, Vladimir. (1988 [1928]). Morfologia della fiaba. Con un intervento di Claude Lévi–Strauss e una replica dell'autore. Edición de Gian Luigi Bravo. Turín, Giulio Einaudi Editore.
Propp, Vladimir. (1974 [1946]). Las raíces históricas del cuento. Madrid, Editorial Fundamentos.
Pyle, Howard (1883). The Merry Adventures of Robin Hood of Great Renown in Nottinghamshire. Nueva York, Charles Scribner’s Sons. https://bit.ly/4dRyQVV
Reiss, Louise Horner. (1986). Tristan and Isolt and the Medieval Ideal of Friendship. Romance Quarterly, 33(2), 131-137. https://doi.org/10.1080/08831157.1986.9925777
Rodríguez de Montalvo, Garci. (1521). Las Sergas del virtuoso cavallero Esplandián, hijo de Amadís. Toledo, Juan de Villaquirán.
Rodríguez de Montalvo, Garci. (2018). Amadís de Gaula. Edición de Juan Manuel Cacho Blecua. Madrid, Cátedra.
Rusova, Natal′ĭa Ĭu. (2004). сказка. Terminologičeskiĭ slovar′-tezaurus po literaturovedeniĭu: Ot allegorii do ĭamba [Diccionario terminológico-tesauro de crítica literaria: De alegoría a yambo]. Moskva, Nauka. https://bit.ly/3ZFZk8H
Sévère, Richard. (2015). Galahad, Percival, and Bors: Grail Knights and the Quest for Spiritual Friendship. Arthuriana, 25(3), 49-65.
Silva, Feliciano de. (2004). Amadís de Grecia. Edición de Ana Carmen Bueno Serrano y Carmen Laspuertas Sarvisé. Alcalá de Henares, Centro de Estudios Cervantinos.
Thompson, Stith. (1955-1958). Motif-index of folk-literature: A classification of narrative elements in folktales, ballads, myths, fables, mediaeval romances, exempla, fabliaux, jest-books and local legends [1932-1936]. Bloomington, Indiana University Press; Conpenhagen, Rosenkilde & Bagger.
Veselovski, Aleksandr N. (1913). Obras Completas: Volumen Dos. Poética. Vol. 1 (1897-1909). San Petersburgo, Tip, Academia de Ciencias.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
El envío de trabajos a Cuadernos de Literatura. Revista de Estudios Lingüísticos y Literarios implica una declaración de originalidad de la producción y la cesión de derechos de publicidad. Los autores retienen, no obstante, los derechos de propiedad intelectual y responsabilidad ética así como la posibilidad de difundir sus producciones por los medios que consideren. La cesión de derechos implica también la autorización por parte de los autores para que el trabajo sea depositado en el repositorio institucional y/o difundido a través de las bases de datos que el editor considere adecuadas para su indización, con miras a incrementar la visibilidad de la publicación y de sus autores.