Fleur de l´air (1900): The Argentine novel by Gabriela de Laperrière
DOI:
https://doi.org/10.30972/clt.278723Keywords:
French-argentine literature, archive, gender, immigration, translationAbstract
After a brief introduction with some information about Gabriela Laperrière de Coni (Pezens, 1861 - Buenos Aires, 1907) and a typology of her work, this article offers a reading of Flor del aire. Novela argentina (2025). Written in French and published in Paris in 1900 as Fleur de l´air. Roman argentin, this novel has remained in archives, largely unexamined by specialized critics, and awaits a Spanish translation. Little read by specialized critics, it has been considered a sentimental and historical-political novel. Focusing on its characterizations of Argentinians and French, its exploration of medical notions (particularly the spirit-matter dichotomy), and its depiction of violence against 'colonos' during the 1893 Santa Fe revolts, the article argues that Flor del aire elucidates the conflictive assimilation process of settlers into local culture and their struggle to legitimize their integration into their new homeland, Argentina.
References
Barrancos, Dora. (2008). Una precursora de los derechos de las mujeres trabajadoras: Gabriela Laperrière de Coni. Revista Estudios del Trabajo, (35), 125-129.
De Titto, Ricardo. (2018). El primer feminismo rioplatense. Un emergente social. Revista Legado (13), 65-83. https://tinyurl.com/27ganp3j
Dimarco, Sabina. (2025). “Gabriela Laperrière de Coni: una mirada socialista y feminista sobre las mujeres e infantes trabajadores en la clasificación de residuos (Buenos Aires, 1890-1902)”. Historia y Sociedad, N°49, Colombia, 145-169.
Feijóo, María del Carmen. (1981). Gabriela Coni: la lucha feminista. Todo es Historia, (175), 88-95.
Gallo, Ezequiel. (2007). Colonos en armas. Las revoluciones radicales en la provincia de Santa Fe (1893). Buenos Aires, Siglo XXI.
Guy, Donna. (1989). Emilio and Gabriela Coni: Reformers, Public Health, and Working Women. En The Human Tradition in Latin America: The Nineteenth Century, Wilmington, Scholarly Resources, 223-248.
Laperrière de Coni, Gabriela de [Mme. Emilio Coni]. (1900). Fleur de l´air. Roman Argentin. Paris, Societé Francaise d’ Éditions d’art.
Laperrière de Coni, Gabriela de. (1901). Conferencia sobre la paz. Buenos Aires, Coni Hnos.
Laperrière de Coni, Gabriela de. (1903). Vers l´œuvre douce. Paris, Garnier.
Laperrière de Coni, Gabriela de. (2016). Ocho cuentos bajo el pseudónimo de Miriam (1892-1893). En Tejero-Coni, Graciela y Oliva, Andrea, Gabriela de Laperrière de Coni. De Burdeos a Buenos Aires (pp.). Buenos Aires, Museo de la Mujer.
Pagés Larraya, Antonio. (1965). Gabriela de Coni y sus ficciones precursoras. Buenos Aires, Ediciones Culturales Argentinas.
Pierini, Margarita. (2007). Claveles rojos para Gabriela Coni. En Pierini, Margarita (coord.), Escritoras latinoamericanas del siglo XX (pp. 37-66). Madrid, Maia Ediciones.
Ratzer, José. (1981). El movimiento socialista en Argentina. Buenos Aires, Ágora.
Tarcus, Horacio. (2024). Gabriela Laperrière de Coni. Diccionario biográfico de las izquierdas latinoamericanas. https://tinyurl.com/2crt2l93
Tejero-Coni, Graciela y Oliva, Andrea. (2016). Gabriela de Laperrière de Coni. De Burdeos a Buenos Aires. Buenos Aires, Museo de la Mujer.
Vicens, María y Vázquez, Eugenia. (2025). Género, política y ficción en Fleur de l’air de Gabriela Laperrière. Revista (an)ecdótica, 9 (1), 87-102.
Zeballos, Estanislao S. (1890). Païné et la dinastie des Renards. Paris-Maison Quantin/Buenos Aires-Joseph Escary Editeurs.
Downloads
Published
Versions
- 2025-10-16 (3)
- 2025-10-14 (2)
- 2025-09-30 (1)
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
El envío de trabajos a Cuadernos de Literatura. Revista de Estudios Lingüísticos y Literarios implica una declaración de originalidad de la producción y la cesión de derechos de publicidad. Los autores retienen, no obstante, los derechos de propiedad intelectual y responsabilidad ética así como la posibilidad de difundir sus producciones por los medios que consideren. La cesión de derechos implica también la autorización por parte de los autores para que el trabajo sea depositado en el repositorio institucional y/o difundido a través de las bases de datos que el editor considere adecuadas para su indización, con miras a incrementar la visibilidad de la publicación y de sus autores.



52.jpg)








