Local government and sustainable development. The case of Oaxaca's cities, Mexico
DOI:
https://doi.org/10.30972/crn.30304931Keywords:
Local government, sustainable development, cities, municipal revenue.Abstract
The objective of this article is to know about the management of municipal revenues by local governments and its impact on the sustainable development of cities. The hypothesis it proposes is that the use of municipal revenues has a positive and significant impact on sustainable development. Seventeen cities of the state of Oaxaca, Mexico, during 2000-2017 are analyzed. Applying a quantitative methodology with descriptive statistics and regression tools, a high association between sustainable development and local government management, which indicates that the proper management is obtained, which indicates that the adequate management of municipal revenues by local governments tends to have a favorable influence on the sustainable development of the cities under study. For this reason, they are an essential element to revert the unfavorable scenarios at a global level and to favor the recovery of the cities' development dynamics.
Downloads
References
(1) Banco Mundial (2020). La COVID-19 (coronavirus) hunde a la economía mundial en la peor recesión desde la segunda guerra mundial. https://www.bancomundial.org/es/news/press-release/2020/06/08/covid-19-to-plunge-global-economy-into-worst-recession-since-world-war-ii
(2) Carmona, N. & Caamal, C. (2018). ¿Las transferencias federales han logrado reducir la desigualdad en las entidades federativas en México? EconoQuantum. 15(1), pp. 31 - 51.
(3) Casado, I. (2010). Apuntes sobre el origen y la historia de la ciudad. EUMEDNET. www.eumed.net/rev/cccss/07/icg2.htm
(4) Conapo (2017). Índices de intensidad migratoria México-Estados Unidos, 2000-2010. https://datos.gob.mx/busca/dataset/indice-absoluto-de-intensidad-migratoria-mexico--estados-unidos-2000--2010
(5) Conapo (2016). Datos abiertos del índice de marginación. http://www.conapo.gob.mx/es/CONAPO/Datos_Abiertos_del_Indice_de_Marginacion
(6) Coneval (2019). Indicadores de pobreza, pobreza por ingresos, rezago social y Gini a nivel municipal, 1990, 2000, 2005 y 2010. https://datos.gob.mx/busca/dataset/indicadores-de-pobreza-pobreza-por-ingresos-rezago-social-y-gini-a-nivel-municipal1990-200-2010
(7) Cosude (2019). La buena gobernanza. https://www.eda.admin.ch/deza/es/home/cosude.html
(8) Dammert, L. (2007). Seguridad pública en América Latina: ¿qué pueden hacer los gobiernos locales? Nueva Sociedad. (212), pp. 67 - 81.
(9) Espinoza, C. (2017). Procesos etnopolíticos en la transición democrática chilena. Gobiernos locales y la vía política mapuche. Cuadernos de Antropología Social. (45), pp. 21-36.
(10) Florida, R. (2005). Cities and the Creative Class. Routledge.
(11) García, C. (2016). Teorías e historia de la ciudad contemporánea. Editorial Gustavo Gili, SL.
(12) Gutiérrez, E. & González, E. (2010). De las teorías del desarrollo al desarrollo sustentable: construcción de un enfoque multidisciplinario. Siglo XXI.
(13) Hernández, E.; Adame, S. & Cadena, E. (2017). Los retos de la sustentabilidad urbana en México. Reflexiones sobre su evaluación a través de la Metodología. Quivera, 19(1), pp. 85-97.
(14) Inafed (2019). Principales datos socioeconómicos por municipio. http://www.inafed.gob.mx/es/inafed/Principales_Datos_Socioeconomicos_por_Municipio
(15) Inegi (2019a). Estadísticas de finanzas públicas estatales y municipales. https://www.inegi.org.mx/sistemas/olap/proyectos/bd/continuas/finanzaspublicas/fpmun.asp?s=est&c=11289&proy=efipem_fmun
(16) Inegi (2019b). Banco de Información Económica. https://www.inegi.org.mx/sistemas/bie/
(17) Ionita, L.; Radu, F. & Tabirca, L. (2011). Needs of Local Sustainable Development. Annals of Faculty of Economics. 1(2), pp. 91-97.
(18) Ken, C. A. (2014). Desarrollo Regional y gestión pública en Quintana Roo 1970 a 2010. Estudio de caso municipio de Othón Blanco. MA Porrúa.
(19) López, R. & Chauca, P. (2010). Iniciativas de gobierno en México para el desarrollo local sustentable. La experiencia de innovación en Michoacán. En: Amozurrutia, J. A., R. Mansilla y J. Matus (Coords.) Jornadas Anuales de Investigación 2009. Centro de Investigaciones Interdisciplinarias en Ciencias y Humanidades, UNAM.
(20) López, R.; Ayala, D. & Arellanes, Y. (2017). Gobernabilidad democrática y desarrollo local sustentable. Economía y Sociedad. 21(36), pp. 61-75.
(21) López, C. & Soria, R. (2013). Alternancia política y nueva gestión pública: un análisis comparativo, 1998-2008. Región y sociedad. 25(56), pp. 1870-3925.
(22) López, M.; Miguel, A. & Martínez, K. (2018). Ciudades: análisis de sus desigualdades inter e intraurbanas. Bitácora Urbano-Territorial. 28(3), pp. 27-38.
(23) Martínez, G. K. (2018). La vivienda en el desarrollo sustentable de las pequeñas, medianas y grandes ciudades de Oaxaca. Eumed.
(24) Miguel, A. (2012). El Desarrollo Sustentable y el Cambio Climático en las Regiones de México: el caso del Sur-sureste, periodo 2000-2010. Secretaría de Educación Pública. Subsecretaría de Educación Superior. Instituto Tecnológico de Oaxaca.
(25) Moutinho, M. & Faria, A. (2019). Local development versus neoliberal globalization project: reflecting on market-oriented cities. Revista de Administración Pública. 53(1), pp. 84-100.
(26) Pérez, E. & Arenas, E. (2012). Agenda desde lo Local: Desarrollo Sostenible y Desarrollo Humano. Revista Austral de Ciencias Sociales. (22), pp. 43-54.
(27) Pnud (2014). Índice de desarrollo humano municipal en México: Nueva Metodología. Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo.
(28) Salvatto, F. & Banzato, G. (2013). Poder y gobierno local en México, 1808-1857. Instituto de Investigaciones en Ciencias Sociales y Humanidades. (24), pp. 463-467.
(29) Sánchez, A., Rosas, J. y García, M. (2018). La evolución de la investigación sobre los gobiernos municipales en México, 1984-2016. Revista mexicana de ciencias políticas y sociales. 63(232), pp. 45-75.
(30) Sánchez, M. & Martínez, H. (2016). Gobierno local abierto: diagnóstico en México y Oaxaca. RICSH Revista Iberoamericana de las Ciencias Sociales y Humanísticas. 5(10), pp. 1-35.
(31) Sefin (2018). Aportaciones y participaciones municipales. https://www.finanzasoaxaca.gob.mx/aportacion-municipal/
(32) Sepúlveda, S. (2008). Metodología para estimar el nivel de desarrollo sostenible de territorios. San José, Costa Rica: Instituto Interamericano de Cooperación para la Agricultura (IICA).
(33) Sesnsp (2020). Incidencia delictiva. México. https://www.gob.mx/sesnsp/acciones-y-programas/incidencia-delictiva-87005?idiom=es
(34) Scott, A. (2007). ¿Capitalismo y urbanización en una nueva clave? la dimensión Cognitivo-Cultural. Tabula Rasa. (6), pp. 195-217.
(35) Toríbio, A. (2013). Project "smart cities": some remarks about efficiency and sustainability. Revista del CESLA. (16), pp. 69-80.
(36) Uribe, M. (2020). La calidad como objetivo. Propuesta metodológica. Bitácora Urbano-Territorial. 30 (1), pp. 167-179.
(37) Varela, E. (2015). Nuevos roles de los gobiernos locales en la implementación de políticas públicas. Gobernabilidad y Competitividad global. EURE. 41(123), pp. 213-237.
Downloads
Published
Issue
Section
License
CUADERNO URBANO sustains its commitment to the Open Access policies for scientific information, on account of the fact that both scientific publications and public funded research must circulate freely on the Internet and without restrictions.
CUADERNO URBANO ratifies the Open Access model in which the contents of scientific publications are available in full text free of charge on the Internet, without temporary embargoes, and whose editorial production costs are not transferred to the authors. This policy proposes breaking down the economic barriers that generate inequities both in access to information and in the publication of research results.