Argentina 4.0: evolution, opportunities and challenges for a Digital Government
DOI:
https://doi.org/10.30972/rcd.418440Keywords:
Digital Transformation, Digital Government, Generative Artificial Intelligence, Automation, InteroperabilityAbstract
Argentina’s digital transformation in public administration represents a significant shift in government management, aiming to optimize processes, reduce bureaucracy, and enhance the interaction between the State and its citizens. This article examines the evolution of Digital Government in Argentina from two perspectives: regulatory (of law) and practical (in fact). It highlights advancements such as the implementation of systems like Electronic Document Management (GDE) and Remote Procedures (TAD), alongside a legal framework promoting paperless processes, automation, and interoperability. Despite these achievements, the text addresses current challenges, including the need to strengthen interoperability, bolster cybersecurity, and integrate emerging technologies such as artificial intelligence to achieve a truly digital, efficient, and people-centered government.
References
Banco Interamericano de Desarrollo (BID). (2022). Guía de transformación digital del gobierno. http://dx.doi.org/10.18235/0004402
Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL). (2023). Gobierno digital: definiciones. https://biblioguias.cepal.org/gobierno-digital/definiciones
Naciones Unidas (ONU). (2024). E-Government Survey 2024. https://doi.org/10.18356/9789211067286
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico (OCDE). (2019). Índice de gobierno digital. https://www.oecd.org/en/publications/2020/10/digital-government-index_cec25265.html
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico (OCDE). (2024). Revisión del gobierno digital en América Latina y el Caribe: Construyendo servicios públicos inclusivos y responsivos. https://doi.org/10.1787/7a127615-es
The Only Once Project (TOOP). (2017). The “Once Only” principle: Concept and guidelines. https://www.toop.eu/once-only
Índice Latinoamericano de Inteligencia Artificial (ILIA). (2024). https://indicelatam.cl/
Centro Latinoamericano de Administración para el Desarrollo (CLAD). Carta Iberoamericana de Inteligencia Artificial en la Administración Pública (2023). https://clad.org/wp-content/uploads/2023/10/Borrador-CIIA-V1-ES-08-2023.pdf
Corvalán, Juan G. (2018). Hacia una Administración Pública 4.0: digital y basada en inteligencia artificial. Decreto de “Tramitación digital completa”. Editorial La Ley (AR/DOC/1683/2018).
Corvalán, J. G. (2024). Evaluación del impacto de la inteligencia artificial generativa en el trabajo (1.ª ed.). La Ley.
Corvalán, J. G., Gómez, M., & Stringhini, A. (s.f.). Automatización e inteligencia artificial en los procesos de contratación de obras públicas. En J. G. Corvalán (Ed.), Tratado de inteligencia artificial y derecho.
Corvalán, J. G., & Sánchez Caparrós, M. (2025). Agentes de inteligencia artificial y workflows agénticos: la nueva frontera de la automatización. Guía práctica para comprender qué son, cómo funcionan y cuándo utilizarlos (1.ª ed.). La Ley.
Corvalán, J. G., Stringhini, A., & Sánchez Caparrós, M. (s.f.). Inteligencia artificial generativa y administración pública. Una aproximación inicial basada en el uso de ChatGPT.
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico (OCDE). (2023) Artificial Intelligence Papers, Initial Policy Considerations for Generative Artificial Intelligence. https://www.oecd-ilibrary.org/deliver/fae2d1e6-en.pdf?itemId=/content/paper/fae2d1e6-en&mimeType=pdf
UNESCO (2023) Ethical impact assessment: a tool of the Recommendation on the Ethics of Artificial Intelligence. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000386276.locale=es
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Martina Mariela Nuccitelli

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

52.jpg)





