Habilities, autonomy and meaning of work in public service positions
DOI:
https://doi.org/10.30972/rfce.3127156Keywords:
labour process, service relationship, autonomy, occupational healthAbstract
The objective of this article is to analyze how public service workers of a state organization manage the heterogeneity of their work and the unpredictability of the service relationship, and how this affects their professional identity and the meaning given to their work. The arguments of this text are based on a qualitative research, carried out in a state organization that provides social services in Argentina. Through the analysis of documentary sources, interviews and observation in the workplace, data was collected on how the work process of customer service is organized, what level of autonomy they have and what are the strategies that workers deploy to achieve the fixed goals. In this regard, the results indicate that the resolution of daily problems is possible, on the one hand, due to the margin of autonomy that workers can display in this organization to solve those unforeseen aspects. On the other hand, it is possible due to the support of the work group, which acts as a space for the re-elaboration of practices and rules that guide the activity. This margin of autonomy and this collective learning process, when deployed within reasonable limits, is a source of professional identity, enriches the work and allows the individual to find recognition in their peers as well as in the public.
References
ANSES. (2023). Anuario 2022. Buenos Aires: Administración Nacional de la Seguridad Social.
Borzeix, A. (2000). Relation de service et sociologie du travail — l’usager : une figure qui nous dérange ? Cahiers du Genre, N°28, pp. 19-48.
Bouquet, B. y Dubéchot, P. (2016). Le service, les services. Fondements, ambiguïtés et contexte actuel. Vie Sociale, n°14, pp. 11-31.
Buscatto, M. (2002). Les centres d’appels, usines modernes? Les rationalisations paradoxales de la relation téléphonique. Sociologie du travail, 44(1), pp. 99-117.
Coutrot, T., y Perez, C. (2021). Quand le travail perd son sens. L’influence du sens du travail sur la mobilité professionnelle, la prise de parole et l’absentéisme pour maladie: une analyse longitudinale avec l’enquête Conditions travail 2013-2016. Documents de travail du Centre d’Économie de la Sorbonne- Université de Paris I.
De Terssac, G. (2012). Autonomie et travail. Dictionnaire du travail. Paris: PUF, pp.47-53.
De Terssac, G. y Maggi, B. (2022). Les conceptions de l’autonomie. Bologna: TAO Digital Library.
Dejours, C. (1998). De la psicopatología a la psicodinámica del trabajo. En Dessors, D. y Guiho- Bailly, M. P. Organización del trabajo y salud. De la psicopatología a la psicodinámica del trabajo. Lumen Humanitas.
Gadrey J. (1994b). La modernisation des services professionnels. Rationalisation industrielle ou rationalisation professionnelle ? Revue française de sociologie, 35-2, pp. 163-195.
Gadrey, J. (1994a). Les relations de service et l’analyse du travail des agents. Sociologie du travail, año 36, n°3, pp. 381-389.
Henry, M. L. (2016). La encuesta como herramienta de recolección de datos sobre riesgos psicosociales. Características y balance metodológico del relevamiento realizado entre trabajadores la ANSES. Ponencia presentada en las IX Jornadas de Sociología de la UNLP. Ensenada, 5, 6 y 7 de diciembre de 2016.
Henry, M. L. (2017b). La intensificación del trabajo como factor de riesgo psicosocial en las actividades de servicios. Ponencia presentada en el 13º Congreso Nacional de Estudios del Trabajo. 2-4 de agosto, Buenos Aires.
Henry, M. L. (2022). Innovaciones tecnológicas en los servicios de atención al público. Consecuencias para las condiciones de trabajo y riesgos laborales emergentes. Ponencia presentada en las XI Jornadas de Sociología de la UNLP, La Plata, 5-7 de diciembre.
Karasek, R. A. y Theorell, T. (1990). Healthy work: Stress, productivity and the reconstruction of working life. New York: Basic Books.
Molinier, P. (2005). De la condition de bonne à tout faire au début du XXe siècle à la relation de service dans le monde contemporain: analyse clinique et psychopathologique. Travailler, 13, nro. 1, pp. 7-33.
Neffa, J. C. (2015). Los riesgos psicosociales en el trabajo: contribución a su estudio. CEIL del CONICET; UNNE, UNLP, UNM; UMET- CITRA.
Neffa, J. C.; Korinfeld, S. y Henry, M. L. (2017). Trabajo y salud en puestos de atención al público: una investigación sobre riesgos psicosociales en el trabajo en ANSES. SECASFPI, Buenos Aires.
Scotti, N. y Allari, E. (2009). Le management de la relation de service public: une question de bon(s) sens!. Ponencia presentada en el 20° Congreso de la AGRH, Toulouse, 9-10 de septiembre.
Siblot, Y. (2010). Contraintes et ambivalences du travail d’accueil du public. Informations sociales, 2, n° 158, pp. 102-110.
Ughetto, P. (2006). La relation de service au client : source inévitable de contrainte pour les travailleurs? Relations industrielles / Industrial Relations, vol. 61, n° 3, pp. 490-512.
Weller, J. M. (2012). Relations de service. En Antoine Bevort, Michel Lallement, Annette Jobert, Arnaud Mias. Dictionnaire du travail. Paris. Presses Universitaires de France.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
La Revista de la Facultad de Ciencias Económicas solicita sin excepción a los autores una declaración de originalidad de sus trabajos, esperando de este modo su adhesión a normas básicas de ética del trabajo intelectual.
La Revista de la Facultad de Ciencias Económicas de la Universidad Nacional del Nordeste, Argentina, declara e informa que no se aplica a los autores ningún cargo ni costo, por la publicación de los artículos. La distribución y acceso, son de carácter libre y gratuito.
Este obra está bajo una licencia una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional.