Competitive “vigour” as a contemporary value genealogical. Critique of the swot matrix

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30972/rfce.3217573

Keywords:

management, SWOT matrix, neoliberalism, strategy

Abstract

This article provides a historical-sociological analysis of the theoretical development of the SWOT (Strengths, Weaknesses, Opportunities and Threats) matrix in the light of the rise of the enterprise rationality known as neoliberalism and the rise of post-Fordist capitalism. The SWOT matrix was created in the field of business management in the mid-20th century for the purpose of strategic planning of business projects, products, and activities. Today, this business management tool reflects the predominant logic of contemporary neoliberalism, which focuses on “entreprise strength” and its constant drive to improve performance and outperform competitors. This study, using the genealogical method, seeks to understand the historical 
transformations of the SWOT matrix and to reflect on the implications of competitive managerial “vigour” as a social value promoted today. 

Author Biography

Fernando Francisco Mas, Universidad del Aconcagua. FCSA. CONICET Mendoza. INCIHUSA

Doctor en Ciencias Sociales con perfil en Sociología por la Universidad Nacional de Cuyo (UNCuyo) y tiene doble titulación de grado: Lic. en Administración y Lic. en Comercialización, otorgados por la Facultad de Ciencias Sociales y Administrativas (FCSA), Universidad del Aconcagua (UDA); ambas casas de estudios universitarios están localizadas en la ciudad de Mendoza, Argentina. Actualmente es becario Postdoctoral del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET) de la Argentina, con lugar de trabajo en el departamento INCIHUSA, Centro Científico Tecnológico de Mendoza. Asimismo, se desempeña como docente titular y director de proyectos de investigación en FCSA –UDA– Mendoza, Argentina. Sus estudios se enmarcan en una sociología histórica - crítica de la economía y del management. 

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Published

2024-06-14

How to Cite

Mas, F. F. (2024). Competitive “vigour” as a contemporary value genealogical. Critique of the swot matrix. Revista De La Facultad De Ciencias Económicas, 32(1), 35–52. https://doi.org/10.30972/rfce.3217573

Issue

Section

Artículos Científicos