CLIL: Active methodologies for the success of inclusive education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30972/clt.227308

Keywords:

bilingual education, CLIL approach, active methodologies, scaffolding strategies, planification

Abstract

With the rapid expansion of the CLIL approach across Europe and the development of educational policies that promote plurilingualism and inclusive, quality education, teachers are faced with the need to address the challenges of bilingual teaching. The CLIL approach has proven to have many benefits, but at the same time, it involves challenges that invite us to reflect on our teaching practices. According to recent studies, one of the greatest difficulties is to design learning environments where content and the foreign language are learned while considering the diversity of the classroom. To deal with this reality, the implementation of active methodologies and the use of scaffolding strategies that contribute to the construction of content and language knowledge are proposed as measures of educational inclusion.

Author Biography

Rebeca Mesas Jiménez, Universidad Rey Juan Carlos

Rebeca Mesas Jiménez es Licenciada en Traducción e Interpretación por la Universidad Pontificia Comillas y en Magisterio por el Centro Universitario de Educación. Cuenta con un Máster Universitario en Enseñanza del Español como Lengua Extranjera por la Universidad Complutense de Madrid (UCM) y otro Máster en las tecnologías de la información y la comunicación en la enseñanza y el tratamiento de las lenguas por la Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED). Enseña didáctica del inglés como lengua extranjera en la Universidad Rey Juan Carlos (URJC). Ha sido maestra de Primaria y ahora docente en Educación superior. Actualmente, entre sus líneas de investigación se encuentran la aplicación del enfoque AICLE, el uso de metodologías activas, la implantación del Diseño Universal para el Aprendizaje con el fin de promover la inclusión educativa en el marco de la enseñanza bilingüe.

Published

2023-12-29

How to Cite

Mesas Jiménez, R. (2023). CLIL: Active methodologies for the success of inclusive education. Cuadernos De Literatura, (22), e2212. https://doi.org/10.30972/clt.227308

Issue

Section

Artículos libres