Literature and power in Le crépuscule des singes and Le roman de monsieur de Molière

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30972/clt.237451

Keywords:

Moliere, Mikhaïl Boulgakov, power, literature, censorship

Abstract

This work proposes, from the postulates of Michel Foucault, to give an account of the relationships between literature and the forms of power in two works: Le crépuscule des singes (2022), by Alison Cosson and Louise Vignaud, and Le roman de Monsieur de Molière (1962), by Mikhail Boulgakov. The first is a theatrical piece that was part of the programming for the 400th anniversary of Molière's birth. For its creation, the authors took, as source text, the second work, which is the biographical fiction that Bulgakov wrote about Molière. In both, the story reveals the censorship devices that condemned the two authors, Molière and Boulgakov, to an artistic life curtailed by political, real and factual power.

Author Biography

Natalia Lorena Ferreri, Universidad Nacional de Córdoba

Natalia Lorena Ferreri es Dra. en Letras por la Universidad Nacional de Córdoba (UNC), en cuya tesis abordó la producción de autores exiliados que adoptaron el francés como lengua literaria. Es profesora Titular en la cátedra de Literatura de habla francesa, de la Escuela de Letras (FFyH-UNC). Integra la Asociación Argentina de Literatura Francesa y Francófona (AALFF), actualmente como vicepresidenta. Forma parte de la Societé d'étude de la littérature de langue française du XXe et XXIe siècles. Dirige el equipo de investigación “‘Casas narrativas’: extimidad, cuerpo, escritura y experiencia en la literatura extremo-contemporánea” (CIFFyH-IDH). Sus investigaciones doctoral y postdoctoral fueron realizadas con becas de CONICET; ha realizado estancias de investigación en el extranjero, financiadas por organismos internacionales. Sus artículos han sido publicados en revistas especializadas; ha editado dos libros sobre las áreas que investiga.

References

Biet, Christian. (2013). Molière et l'affaire Tartuffe (1664-1669). Histoire de la justice, 23(1), 65-79. https://bit.ly/4bDnlAN

Boulgakov, Mikhaïl. (1972). Le roman de monsieur de Molière. Traducido del ruso al francés por Michel Pétris. Paris, Folio.

Cosson, Alice y Vignaud, Louise. (2022). Le crépuscule des singes. En L’avant-scène théâtre, 1519. Paris, Les Éditions l’avant-scène théâtre.

Foucault, Michel. (1992). El orden del discurso. Traducido del francés por Alberto González Troyano. Buenos Aires, Tusquets.

Mayorga, Juan. (2000). Cartas de amor a Stalin. Signa: revista de la Asociación Española de Semiótica, 9, 211-255. https://bit.ly/4bGRCP4

Verjat, Alain. (2010). El teatro. Siglo XVII. En Prado, Javier Del (comp.), Historia de la literatura francesa (pp. 430-459). Madrid, Cátedra.

Published

2024-05-31

How to Cite

Ferreri, N. L. (2024). Literature and power in Le crépuscule des singes and Le roman de monsieur de Molière. Cuadernos De Literatura, (23). https://doi.org/10.30972/clt.237451

Issue

Section

Artículos