The Protocols of Traveling by Bus: Routes and Conversations in ELSE (Spanish as a Second and Foreign Language) Classes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30972/clt.237536

Keywords:

teaching-learning, Spanish, conversation, protocols, habits

Abstract

This article presents reflections on the planning of an ELSE class, in the NEA region, based on a class experience framed in the “Proyecto Idiomas” of the UNaM-FHyCS, as well as the investigation project titled “Spanish used in the NEA – mother tongue and foreign language. Linguistic, discursive and semiotic interoperability”. We highlight the importance of the instructions of class assignments about protocols in the generation of meaningful conversations, as well as the relevance of concepts that guide the process of learning a second language: semiosphere, border, translation, and habit.

Furthermore, we highlight the need to contextualize ELSE classes so that foreign students learn not only the language but also the culture, constantly crossing thresholds and generating new linguistic-communicational habits. The proposed comprehensive approach seeks to enrich learning beyond vocabulary acquisition, promoting immersion and creativity in the classroom.

Author Biography

Nadya Sabrina Mazur, Universidad Nacional de Misiones

Nadya Sabrina Mazur es Profesora en Letras por la Universidad Nacional de Misiones (UNaM). Actualmente se encuentra en la etapa final de la carrera Licenciatura en Letras de la UNaM donde su línea de investigación aborda la enseñanza-aprendizaje de ELSE (Español Lengua Segundo o Extranjera) en la región del NEA. Continúa especializándose en semiótica en el posgrado: Especialización en Semiótica de la Lengua y la Literatura (UNaM- Laboratorio de Semiótica). Además, se desempeña como editora y correctora en Caligrama: Revista de estudiantes de Letras perteneciente a la Facultad de Humanidades y Ciencias Sociales de la UNaM.

References

Araujo Portugal, Juan Carlos. (2017). Actividades abiertas con vacío de información y juegos de roles en la enseñanza de la expresión oral en lengua extranjera. Íkala, (22), 404-425. https://doi.org/10.17533/udea.ikala.v22n03a03

Bajtín, Mijaíl. (1989). Teoría de la novela. Madrid, Taurus.

Camblong, Ana y Fernández, Froilán. (2011). Dinámicas del relato en semiosferas escolares. En Alfabetización semiótica en las fronteras. Vol. 1. Dinámicas de la significación y el sentido (pp. 103-131) Posadas, EdUNaM.

Camblong, Ana. (2012). Algo de vida cotidiana. En Camblong, Ana; Alarcón, Raquel y Di Módica, Rosa, Alfabetización semiótica en las fronteras. Vol. 1I. Estrategias, juegos y vida cotidiana (pp. 23-64). Posadas, EdUNaM.

Camblong, Ana. (2014). Habitar las fronteras… Posadas, Misiones, EdUNaM.

CELU [Certificado de Español Lengua y Uso]. (2023). Descripción general de los niveles acreditados por el examen CELU. CELU. https://bit.ly/3JQCf9X

Cestero Mancera, Ana M. (2012). La enseñanza de la conversación en ELE: Estado de la cuestión y perspectivas de futuro. Revista Internacional de Lenguas Extranjeras, 1, 31-62. https://doi.org/10.17345/rile1.7

Consejo de Europa. (2001). 3 niveles comunes de referencia. En Marco Común Europeo de Referencia para las lenguas: aprendizaje, enseñanza, evaluación. Madrid, Consejo de Europa. https://bit.ly/4aaD200

Lotman, Iuri. (1996). La semiosfera I Semiótica de la cultura y del texto. Madrid, Ediciones Cátedra S. A.

Published

2024-05-31

How to Cite

Mazur, N. S. (2024). The Protocols of Traveling by Bus: Routes and Conversations in ELSE (Spanish as a Second and Foreign Language) Classes. Cuadernos De Literatura, (23). https://doi.org/10.30972/clt.237536

Issue

Section

Artículos