The hybrid-dual model at the Rosario Castellanos University: transforming the teaching of law through practical cases

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30972/rcd.317346

Keywords:

Legal Argumentation, Critical Digital Pedagogy, Practical Cases, Professional Competencies, Trial Simulation, Educational Innovation

Abstract

In the present article, a design was created based on an educational intervention to assess the pedagogical tool of easy, difficult, and tragic cases within a hybrid-dual pedagogical model. This model refers to different educational spaces, including the classroom space and the virtual space. Additionally, understanding that argumentative skills are indispensable for the teaching of current law, there is a pursuit to apply traditional tools in
new pedagogical models.

Author Biography

Guadalupe Liliana Pérez Tinajero, Universidad Rosario Castellanos

Maestra en Derecho (Universidad Nacional Autónoma de México)
Maestra en Educación y Docencia (Universidad Tecnológica en Línea)
Profesora investigadora de tiempo completo (Universidad Rosario Castellanos)

References

Alexy, R. (1997). Teoría de la argumentación jurídica. (Manuel Atienza e Isabel Espejo, trad.) Centro de Estudios Constitucionales.

Atienza, M. (2018). Las razones del derecho: Teorías de la argumentación jurídica. Universidad Nacional Autónoma de México. México

Cortez, M., Maira, M., (2019). Desarrollo de instrumentos de evaluación: pautas de observación. Centro de medición, MIDE UC e Instituto Nacional de Evaluación de la Educación, INEE.

Díaz, A. (2006). El enfoque de competencias en la educación. ¿Una alternativa o un disfraz de cambio? Perfiles Educativos, XXVIII (111), enero-marzo, 2006, pp. 7-36

González, G., (2019). La interpretación jurídica: casos fáciles y casos difíciles. Análisis económico, 0(100), 739–763. http://alegatos.azc.uam.mx/index.php/ra/article/view/667

Guzmán, Y. Y Flores, R., (2020). La competencia argumentativa como meta en contextos educativos. Revisión de la literatura. Educar, 56(1), 15–34.

Herrera, A., Y Montero, M. (2021). La Hibridualidad en Educación Superior. Universidad Nacional Autónoma de México, Facultad de Estudios Superiores Zaragoza.

Maccormick, N. (2018). Razonamiento jurídico y teoría del derecho (J. Á. Gascón Salvador, Trad.). Palestra Editores.

Tarello, G. (2013). La interpretación de la ley. Palestra Editores.

Published

2024-06-28 — Updated on 2024-07-01

Versions

How to Cite

Pérez Tinajero, G. L. (2024). The hybrid-dual model at the Rosario Castellanos University: transforming the teaching of law through practical cases. Research Journal of the Faculty of Law and Social and Political Sciences – UNNE, 3(1), 1–17. https://doi.org/10.30972/rcd.317346 (Original work published June 28, 2024)

Issue

Section

Artículos científicos