Challenges in educational technology: creating teaching practices and emerging futures in public universities

Authors

  • Natalia Elisabet Santillán Universidad Autónoma de Entre Ríos

DOI:

https://doi.org/10.30972/riie.16238348

Keywords:

didactics, innovation, teaching practices, educational technology

Abstract

Adopting a theoretical reflection approach, this article examines teaching practices within the context of didactic and technological mediation. It will present some of the main challenges faced by educational technology (ET) in revitalizing and transforming teaching in emerging futures, especially within state Universities in the aftermath of the COVID-19 pandemic.

The primary objective is to shed light on and analyze how social contexts and educational logics intersect in teaching practices, fostering the adoption of new methodologies that enhance the value virtual educational environments acquired post-pandemic and paving the way for educational innovation. Through a theoretical reconstruction and the exploration of pedagogical experiences, this proposal delves into the empirical, theoretical, and epistemological foundations of ET and didactics to chart new horizons. In this vein, an analysis is presented on the methods and logics that govern didactic and technological mediation. Additionally, the focus is placed on teaching practices and didactic transformations, providing guidance on addressing the possibilities of "emerging futures." Within this framework, the article explores key questions that give meaning and form to a new way of "experiencing" educational action within political, pedagogical, and institutional contexts. As a conclusion, the article outlines the challenges faced by ET in educational praxis and within the political and pedagogical frameworks.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Natalia Elisabet Santillán, Universidad Autónoma de Entre Ríos

Magíster y Especialista en Tecnología Educativa por la Universidad de Buenos Aires (UBA). Coordinadora del Centro Intercultural de Lenguas y Profesora de Italiano en la Facultad de Humanidades, Artes y Ciencias Sociales de la Universidad Autónoma de Entre Ríos (UADER)

References

Baricco, A. (2019). The Game. Einaudi. Traducción González Rovira, X. Anagrama.

Camilloni, A., Cols, E., Basabe, L. & Feeney, S. (2007). El saber didáctico. Paidós

Camilloni, A. (2017). El desarrollo de las multialfabetizaciones en las experiencias de extensión. Revista +E versión en línea, 7(7), 60-67. Ediciones UNL. www.fhcs.unp.edu.ar/practicaprofesional2/wp-content/uploads/2022/06/Camilloni-A.-2017.pdf

Cobo, C. (2016). La innovación pendiente: Reflexiones (y provocaciones) sobre educación, tecnología y conocimiento. Colección Fundación Ceibal/Debate.

De Pablos Pons, J. (2009) Tecnología Educativa. La formación del profesorado en la era de Internet. Aljibe Ediciones.

Kap, M. (2020). Una didáctica transmedia: Derivas sobre mutaciones y nuevas mediaciones en el campo de la didáctica. RAC, 8(11), 2718 - 6164.

Kap, M. (2023). Didácticas emergentes: nuevos agenciamientos del campo desde una perspectiva crítica. Boletín SIED. Nº 7.

Kap, M. (2024). Didáctica y tecnología: Encrucijada, debates y desafíos. EUDEM.

Lion, C.G. (Comp.). (2020). Aprendizaje y Tecnologías. Habilidades del presente, proyecciones de futuro. Cap.1 “Los desafíos de aprender en un mundo algorítmico”. Noveduc.

Lion, C. (2021). La enseñanza universitaria: tablero para armar. Trayectorias Universitarias, 7(12), 047. https://doi.org/10.24215/24690090e047

Litwin, E. (2016). El oficio de enseñar. Condiciones y contextos. Paidós.

Litwin, E. (2017). Las configuraciones didácticas. Paidós.

Maggio, M. (2016). Enriquecer la enseñanza. Los ambientes con alta disposición tecnológica como oportunidad. Paidós.

Maggio, M. (2023). Híbrida: Enseñar en la universidad que no vimos venir. Tilde.

Roig, H. (2023). La presencialidad imperfecta del posgrado [PDF]. Documentos para la gestión académica. CITEP. Universidad de Buenos Aires. https://sites.google.com/view/uba-citep/publicaciones

Scharmer, O. & Käufer, K. (2016). Liderar desde el futuro emergente. Eleftheria.

Soletic, A. (2021). Modelos híbridos en la enseñanza: claves para ensamblar la presencialidad y la virtualidad. Informe. Buenos Aires: CIPPEC. https://www.cippec.org/wp-content/uploads/2021/08/INF-EDU-Modelos-híbridos.pdf

Otras fuentes consultadas

Maggio, M. (2021, abril). El campo de la tecnología educativa. Episodio 1. Entrevista a Mariana Maggio. https://www.youtube.com/watch?v=66br9mmtnU8

Published

2025-07-31 — Updated on 2025-10-21

Versions

How to Cite

Santillán, N. E. (2025). Challenges in educational technology: creating teaching practices and emerging futures in public universities. Revista Del Instituto De Investigaciones En Educación, 16(23), e162304. https://doi.org/10.30972/riie.16238348 (Original work published July 31, 2025)

Issue

Section

Ensayos de reflexión teórica