Challenges in educational technology: creating teaching practices and emerging futures in public universities
DOI:
https://doi.org/10.30972/riie.16238348Keywords:
didactics, innovation, teaching practices, educational technologyAbstract
Adopting a theoretical reflection approach, this article examines teaching practices within the context of didactic and technological mediation. It will present some of the main challenges faced by educational technology (ET) in revitalizing and transforming teaching in emerging futures, especially within state Universities in the aftermath of the COVID-19 pandemic.
The primary objective is to shed light on and analyze how social contexts and educational logics intersect in teaching practices, fostering the adoption of new methodologies that enhance the value virtual educational environments acquired post-pandemic and paving the way for educational innovation. Through a theoretical reconstruction and the exploration of pedagogical experiences, this proposal delves into the empirical, theoretical, and epistemological foundations of ET and didactics to chart new horizons. In this vein, an analysis is presented on the methods and logics that govern didactic and technological mediation. Additionally, the focus is placed on teaching practices and didactic transformations, providing guidance on addressing the possibilities of "emerging futures." Within this framework, the article explores key questions that give meaning and form to a new way of "experiencing" educational action within political, pedagogical, and institutional contexts. As a conclusion, the article outlines the challenges faced by ET in educational praxis and within the political and pedagogical frameworks.
Downloads
References
Baricco, A. (2019). The Game. Einaudi. Traducción González Rovira, X. Anagrama.
Camilloni, A., Cols, E., Basabe, L. & Feeney, S. (2007). El saber didáctico. Paidós
Camilloni, A. (2017). El desarrollo de las multialfabetizaciones en las experiencias de extensión. Revista +E versión en línea, 7(7), 60-67. Ediciones UNL. www.fhcs.unp.edu.ar/practicaprofesional2/wp-content/uploads/2022/06/Camilloni-A.-2017.pdf
Cobo, C. (2016). La innovación pendiente: Reflexiones (y provocaciones) sobre educación, tecnología y conocimiento. Colección Fundación Ceibal/Debate.
De Pablos Pons, J. (2009) Tecnología Educativa. La formación del profesorado en la era de Internet. Aljibe Ediciones.
Kap, M. (2020). Una didáctica transmedia: Derivas sobre mutaciones y nuevas mediaciones en el campo de la didáctica. RAC, 8(11), 2718 - 6164.
Kap, M. (2023). Didácticas emergentes: nuevos agenciamientos del campo desde una perspectiva crítica. Boletín SIED. Nº 7.
Kap, M. (2024). Didáctica y tecnología: Encrucijada, debates y desafíos. EUDEM.
Lion, C.G. (Comp.). (2020). Aprendizaje y Tecnologías. Habilidades del presente, proyecciones de futuro. Cap.1 “Los desafíos de aprender en un mundo algorítmico”. Noveduc.
Lion, C. (2021). La enseñanza universitaria: tablero para armar. Trayectorias Universitarias, 7(12), 047. https://doi.org/10.24215/24690090e047
Litwin, E. (2016). El oficio de enseñar. Condiciones y contextos. Paidós.
Litwin, E. (2017). Las configuraciones didácticas. Paidós.
Maggio, M. (2016). Enriquecer la enseñanza. Los ambientes con alta disposición tecnológica como oportunidad. Paidós.
Maggio, M. (2023). Híbrida: Enseñar en la universidad que no vimos venir. Tilde.
Roig, H. (2023). La presencialidad imperfecta del posgrado [PDF]. Documentos para la gestión académica. CITEP. Universidad de Buenos Aires. https://sites.google.com/view/uba-citep/publicaciones
Scharmer, O. & Käufer, K. (2016). Liderar desde el futuro emergente. Eleftheria.
Soletic, A. (2021). Modelos híbridos en la enseñanza: claves para ensamblar la presencialidad y la virtualidad. Informe. Buenos Aires: CIPPEC. https://www.cippec.org/wp-content/uploads/2021/08/INF-EDU-Modelos-híbridos.pdf
Otras fuentes consultadas
Maggio, M. (2021, abril). El campo de la tecnología educativa. Episodio 1. Entrevista a Mariana Maggio. https://www.youtube.com/watch?v=66br9mmtnU8
Downloads
Published
Versions
- 2025-10-21 (2)
- 2025-07-31 (1)
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).

.jpg)

