Gender-based violence that affects the school context. A critical look at prejudice and stereotype

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30972/riie.16238350

Keywords:

pedagogical strategy, critical pedagogy, prevention, gender violence

Abstract

Abstract

Considering that gender-based rates of violence on both men and women have notably affected social relationship between genders even in the educational sphere, this study proposes a pedagogical strategy based on the principles of critical pedagogy to contribute to GBV in educational institutions with the aim of implementing new practices that emerge from the critical pedagogy approach instead of the traditional school, which contributes to the reproduction of discriminatory actions. This research explores the comments or opinions transmitted by boys and girls who communicate their experiences around GBV, which can symbolic and physical within the educational context and domestic, economic, etc. within the family context. The exploration identified three categories: GBV, critical pedagogy, and pedagogical strategy which, in tandem with subcategories and theories attached to the analysis of violence from the gender perspective and the critical pedagogy by some of Freire’s premises, allow the development of a pedagogical strategy that arises from a socio-critical model and that, through a study qualitative approach, contributes to understand and prevent the GBV phenomenon in educational institutions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

María Alejandra Hernández Nieto, Corporación Universitaria Iberoamericana

Especialista en Infancia, Cultura y Desarrollo, con experiencia en educación formal e informal. Licenciada en Educación Básica con énfasis en Ciencias Sociales. Maestrante en educación en la línea de inclusión. Actualmente trabaja en la IED Rural Quiba Alta en Ciudad Bolívar (Bogotá). Corporación Universitaria Iberoamericana.

Indira Milena Jiménez Hernández, Corporación Universitaria Iberoamericana

Licenciada en Educación Básica con énfasis en Ciencias Sociales. Maestrante en educación en la línea de inclusión. Docente de la institución educativa Liceo Pupo Jiménez en la ciudad de Montería, Córdoba, (Colombia). Corporación Universitaria Iberoamericana.

Viviana Lady Roncancio Páez, Corporación Universitaria Iberoamericana

Filósofa con énfasis en filosofía política. En la actualidad lleva a cabo la Maestría en Educación Intercultural. Docente de bachillerato en el área de ciencias sociales y filosofía. Docente del Colegio Cosmos ubicado en el municipio de Soacha. Corporación Universitaria Iberoamericana.

References

Angulo Valencia, G. & Galeano L. V. (2019). Violencia de género y las formas en que se manifiesta en el contexto educativo, laboral y familiar. [Tesis de Grado en Psicología]. Universidad Cooperativa de Colombia, Cali. https://repository.ucc.edu.co/entities/publication/0653a398-9a6d-4808-9021-4ce21283f991

Barreto Beltrán, O. & Ríos Pérez, L. (2018). Observaciones y reflexiones sobre indicios de violencia de género en el contexto escolar. [Tesis de grado Licenciatura Infantil]. Universidad Distrital Francisco José de Caldas, Bogotá. https://repository.udistrital.edu.co/items/53d3fc6e-6604-4b4d-9267-0068d1038022

De Bivar, M. S., Santos M.P. & Janečková, H. (2021). Guía didáctica para combatir los estereotipos de género en la educación secundaria. Comisión Europea. https://www.cde.ual.es/wp-content/uploads/2021/11/MI0421110ESN.es_.pdf

De la Peña Palacio, E. (2007). Fórmulas para la igualdad Nº 5, Violencia de género. Iniciativa comunitaria EQUAL. Proyecto Némesis. https://observatorioviolencia.org/descarga/ni-ni-a-2-formulas-para-la-igualdad-no-5-violencia-de-genero/

Cantera, L. M. & Alencar, R. (2012). Violencia de género en la pareja: una revisión teórica. Revista Psico, 43(1), 16-126. https://ddd.uab.cat/pub/artpub/2012/130820/psico_a2012v43n1p116.pdf

Diz, T. (2000). Los roles de género en un ensayo de Jorge Simmel o acerca de qué somos las mujeres. V Jornada de Actualización. La construcción del género a lo largo de los ciclos vitales. Foro de Psicoanálisis y Género, Buenos Aires. https://www.aacademica.org/tania.diz/19.pdf

Etchezahar E. (2014). La construcción social del género desde la perspectiva de la Teoría de la Identidad Social. Ciencia, Docencia y Tecnología, 25 (49), 128-142. https://www.redalyc.org/pdf/145/14532635005.pdf

Ferrer P. V. & Bosh, E. (2013). Del amor romántico a la violencia de género para una coeducación emocional en la agenda educativa Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 17(1), 105-122. https://www.ugr.es/~recfpro/rev171ART7.pdf

Freire, P. (1970). Pedagogía del oprimido. Siglo XXI Editores.

Freire, P. (1996). Pedagogía de la esperanza: Un reencuentro con la pedagogía del oprimido. Siglo XXI Editores.

Gamboa Mora, M.C., García Sandoval, Y. & Beltrán Acosta, M. (2013). Estrategias pedagógicas y didácticas para el desarrollo de las inteligencias múltiples y el aprendizaje autónomo. Revista de investigaciones UNAD, 12(1), 1-28. https://doi.org/10.22490/25391887.1162

García G. (2019). Aproximaciones al concepto de imaginario social. Civilizar, Ciencias sociales y humanas. 19(37). 31-42. http://www.scielo.org.co/pdf/ccso/v19n37/1657-8953-ccso-19-37-31.pdf

García, R. (2012). La educación desde la perspectiva de género. Revista de la Facultad de Educación de Albacete, (27), 1-18. https://doi.org/10.18239/ensayos.v27i0.81

Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C. & Baptista Lucio, M. P. (2006). Metodología de la Investigación. Ciudad de México. McGraw Hill.

Hernández, M., Jiménez I. & Roncancio, V. (2024). Guía Didáctica para la prevención de VBG. https://www.canva.com/design/DAGKdxar9WA/M4BiRE-YEvwHk2cQLZc6Dg/edit?utm_content=DAGKdxar9WA&utm_campaign=designshare&utm_medium=link2&utm_source=sharebutton

Latorre, A. (2005). La investigación- acción. Conocer y cambiar la práctica educativa. Graó. https://www.uv.mx/rmipe/files/2019/07/La-investigacion-accion-conocer-y-cambiar-la-practica-educativa.pdf

Ministerio de Justicia (2021). Documento de Línea Técnica para la Prevención de la VBG y la VIF para los programas Familias en Acción y Jóvenes en Acción. Ministerio de Justicia y Programa para las Naciones Unidas. https://www.minjusticia.gov.co/programas-co/tejiendo-justicia/Documents/publicaciones/genero/Documento_Li%CC%81nea_Te%CC%81cnica_VF.pdf

Miranda-Novoa, M. (2012). Diferencia entre la perspectiva de género y la ideología de género. Díkaion. Revista de actualidad jurídica, 21(2), 337–356. DOI: 10.5294/dika.2012.21.2.1

ODUR (2021). Desequilibrios socioeconómicos y territoriales en Bogotá y Cundinamarca. www.sdp.gov.co/sites/default/files/desequilibrios_territoriales_2022_0.pdf

ONU (2018). La Agenda 2030 y los Objetivos de Desarrollo Sostenible. Una oportunidad para América Latina y el Caribe (s/f). CEPAL.org. https://repositorio.cepal.org/server/api/core/bitstreams/cb30a4de-7d87-4e79-8e7a-ad5279038718/content

Sáez Alonso, R. (2006). La educación intercultural. Revista de Educación, (339), 859-881. https://www.educacionfpydeportes.gob.es/dam/jcr:fb7c7729-7f7a-4616-bc9b-8f65a561e3d2/re33937-pdf.pdf

Tibaná-Ríos, D. C, Arciniegas-Ramírez, D. A. & Delgado-Hernández, I. J. (2020). Tipos y manifestaciones de violencia de género: una visibilización a partir de relatos de mujeres víctimas en Soacha, Colombia. Prospectiva, Revista de Trabajo Social e intervención social, (30), 117-144. 10.25100/prts.v0i30.8803

Tobón, S., Martínez, J., Valdez Rojo, E. & Quiriz, T. (2018). Prácticas pedagógicas: Análisis mediante la cartografía conceptual. Espacios, 39(53), 1-16 https://www.revistaespacios.com/cited2017/cited2017-31.pdf

Vargas Saboyá, A. N. & Álvarez Rodríguez, L. K. (2023). Aportes para la construcción de la guía pedagógica actual de la Fundación Niñas sin Miedo en Soacha [Trabajo de Grado, División de Ciencias Sociales]. Facultad de Sociología, Universidad Santo Tomás.

Normativa

Secretaría del Senado, Congreso de la República (2008). Ley 1257. http://www.secretariasenado.gov.co/senado/basedoc/ley_1257_2008.html

Published

2025-07-31 — Updated on 2025-10-21

Versions

How to Cite

Hernández Nieto, M. A., Jiménez Hernández, I. M., & Roncancio Páez, V. L. (2025). Gender-based violence that affects the school context. A critical look at prejudice and stereotype. Revista Del Instituto De Investigaciones En Educación, 16(23), e162306. https://doi.org/10.30972/riie.16238350 (Original work published July 31, 2025)

Issue

Section

Artículos basados en investigación empírica