Gender-based violence that affects the school context. A critical look at prejudice and stereotype
DOI:
https://doi.org/10.30972/riie.16238350Keywords:
pedagogical strategy, critical pedagogy, prevention, gender violenceAbstract
Abstract
Considering that gender-based rates of violence on both men and women have notably affected social relationship between genders even in the educational sphere, this study proposes a pedagogical strategy based on the principles of critical pedagogy to contribute to GBV in educational institutions with the aim of implementing new practices that emerge from the critical pedagogy approach instead of the traditional school, which contributes to the reproduction of discriminatory actions. This research explores the comments or opinions transmitted by boys and girls who communicate their experiences around GBV, which can symbolic and physical within the educational context and domestic, economic, etc. within the family context. The exploration identified three categories: GBV, critical pedagogy, and pedagogical strategy which, in tandem with subcategories and theories attached to the analysis of violence from the gender perspective and the critical pedagogy by some of Freire’s premises, allow the development of a pedagogical strategy that arises from a socio-critical model and that, through a study qualitative approach, contributes to understand and prevent the GBV phenomenon in educational institutions.
Downloads
References
Angulo Valencia, G. & Galeano L. V. (2019). Violencia de género y las formas en que se manifiesta en el contexto educativo, laboral y familiar. [Tesis de Grado en Psicología]. Universidad Cooperativa de Colombia, Cali. https://repository.ucc.edu.co/entities/publication/0653a398-9a6d-4808-9021-4ce21283f991
Barreto Beltrán, O. & Ríos Pérez, L. (2018). Observaciones y reflexiones sobre indicios de violencia de género en el contexto escolar. [Tesis de grado Licenciatura Infantil]. Universidad Distrital Francisco José de Caldas, Bogotá. https://repository.udistrital.edu.co/items/53d3fc6e-6604-4b4d-9267-0068d1038022
De Bivar, M. S., Santos M.P. & Janečková, H. (2021). Guía didáctica para combatir los estereotipos de género en la educación secundaria. Comisión Europea. https://www.cde.ual.es/wp-content/uploads/2021/11/MI0421110ESN.es_.pdf
De la Peña Palacio, E. (2007). Fórmulas para la igualdad Nº 5, Violencia de género. Iniciativa comunitaria EQUAL. Proyecto Némesis. https://observatorioviolencia.org/descarga/ni-ni-a-2-formulas-para-la-igualdad-no-5-violencia-de-genero/
Cantera, L. M. & Alencar, R. (2012). Violencia de género en la pareja: una revisión teórica. Revista Psico, 43(1), 16-126. https://ddd.uab.cat/pub/artpub/2012/130820/psico_a2012v43n1p116.pdf
Diz, T. (2000). Los roles de género en un ensayo de Jorge Simmel o acerca de qué somos las mujeres. V Jornada de Actualización. La construcción del género a lo largo de los ciclos vitales. Foro de Psicoanálisis y Género, Buenos Aires. https://www.aacademica.org/tania.diz/19.pdf
Etchezahar E. (2014). La construcción social del género desde la perspectiva de la Teoría de la Identidad Social. Ciencia, Docencia y Tecnología, 25 (49), 128-142. https://www.redalyc.org/pdf/145/14532635005.pdf
Ferrer P. V. & Bosh, E. (2013). Del amor romántico a la violencia de género para una coeducación emocional en la agenda educativa Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 17(1), 105-122. https://www.ugr.es/~recfpro/rev171ART7.pdf
Freire, P. (1970). Pedagogía del oprimido. Siglo XXI Editores.
Freire, P. (1996). Pedagogía de la esperanza: Un reencuentro con la pedagogía del oprimido. Siglo XXI Editores.
Gamboa Mora, M.C., García Sandoval, Y. & Beltrán Acosta, M. (2013). Estrategias pedagógicas y didácticas para el desarrollo de las inteligencias múltiples y el aprendizaje autónomo. Revista de investigaciones UNAD, 12(1), 1-28. https://doi.org/10.22490/25391887.1162
García G. (2019). Aproximaciones al concepto de imaginario social. Civilizar, Ciencias sociales y humanas. 19(37). 31-42. http://www.scielo.org.co/pdf/ccso/v19n37/1657-8953-ccso-19-37-31.pdf
García, R. (2012). La educación desde la perspectiva de género. Revista de la Facultad de Educación de Albacete, (27), 1-18. https://doi.org/10.18239/ensayos.v27i0.81
Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C. & Baptista Lucio, M. P. (2006). Metodología de la Investigación. Ciudad de México. McGraw Hill.
Hernández, M., Jiménez I. & Roncancio, V. (2024). Guía Didáctica para la prevención de VBG. https://www.canva.com/design/DAGKdxar9WA/M4BiRE-YEvwHk2cQLZc6Dg/edit?utm_content=DAGKdxar9WA&utm_campaign=designshare&utm_medium=link2&utm_source=sharebutton
Latorre, A. (2005). La investigación- acción. Conocer y cambiar la práctica educativa. Graó. https://www.uv.mx/rmipe/files/2019/07/La-investigacion-accion-conocer-y-cambiar-la-practica-educativa.pdf
Ministerio de Justicia (2021). Documento de Línea Técnica para la Prevención de la VBG y la VIF para los programas Familias en Acción y Jóvenes en Acción. Ministerio de Justicia y Programa para las Naciones Unidas. https://www.minjusticia.gov.co/programas-co/tejiendo-justicia/Documents/publicaciones/genero/Documento_Li%CC%81nea_Te%CC%81cnica_VF.pdf
Miranda-Novoa, M. (2012). Diferencia entre la perspectiva de género y la ideología de género. Díkaion. Revista de actualidad jurídica, 21(2), 337–356. DOI: 10.5294/dika.2012.21.2.1
ODUR (2021). Desequilibrios socioeconómicos y territoriales en Bogotá y Cundinamarca. www.sdp.gov.co/sites/default/files/desequilibrios_territoriales_2022_0.pdf
ONU (2018). La Agenda 2030 y los Objetivos de Desarrollo Sostenible. Una oportunidad para América Latina y el Caribe (s/f). CEPAL.org. https://repositorio.cepal.org/server/api/core/bitstreams/cb30a4de-7d87-4e79-8e7a-ad5279038718/content
Sáez Alonso, R. (2006). La educación intercultural. Revista de Educación, (339), 859-881. https://www.educacionfpydeportes.gob.es/dam/jcr:fb7c7729-7f7a-4616-bc9b-8f65a561e3d2/re33937-pdf.pdf
Tibaná-Ríos, D. C, Arciniegas-Ramírez, D. A. & Delgado-Hernández, I. J. (2020). Tipos y manifestaciones de violencia de género: una visibilización a partir de relatos de mujeres víctimas en Soacha, Colombia. Prospectiva, Revista de Trabajo Social e intervención social, (30), 117-144. 10.25100/prts.v0i30.8803
Tobón, S., Martínez, J., Valdez Rojo, E. & Quiriz, T. (2018). Prácticas pedagógicas: Análisis mediante la cartografía conceptual. Espacios, 39(53), 1-16 https://www.revistaespacios.com/cited2017/cited2017-31.pdf
Vargas Saboyá, A. N. & Álvarez Rodríguez, L. K. (2023). Aportes para la construcción de la guía pedagógica actual de la Fundación Niñas sin Miedo en Soacha [Trabajo de Grado, División de Ciencias Sociales]. Facultad de Sociología, Universidad Santo Tomás.
Normativa
Secretaría del Senado, Congreso de la República (2008). Ley 1257. http://www.secretariasenado.gov.co/senado/basedoc/ley_1257_2008.html
Downloads
Published
Versions
- 2025-10-21 (2)
- 2025-07-31 (1)
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).

.jpg)

