Constructive Competition: an experience of teaching, research and extension in the context
DOI:
https://doi.org/10.30972/arq.0216698Keywords:
Project, Technology, Innovation, CompetitionsAbstract
This paper presents an academic experience performed on the inside of a project workshop course of the School of Architecture, which consisted of the designing and construction of a prototype of equipment made with the Steel framing system. Proposing new uses for an existing construction system implied an innovation in the use of construction technology. On the one hand, the design obtained is the result of a university research and extension activity, which involves the Technology Area and the Project Area. On the other hand, such equipment is the product of a creative process in which teachers and students participated, which constitutes an exploration of new teaching modalities. The article develops the process followed in the experience, presents and comments on the results obtained and reflects on the activity performed.References
Albornoz, C.; Mejía, C.; Villazón, R.; Restrepo, F. y Saga, M. (2015). A favor de la enseñanza integral en el primer año de arquitectura. Revista Arquitecturas del Sur, 33 (48), pp. 6 -17. Recuperado de; https://revistas.ubiobio.cl/index.php/AS/article/view/1971
Arentsen, E. (2009). Los estilos de aprendizaje desde el taller de arquitectura: evaluación y propuesta. Revista AUS [Arquitectura / Urbanismo / Sustentabilidad], (5), pp. 10 - 15. Recuperado de: http://revistas.uach.cl/index.php/aus/article/view/644
Burgos, C. (2015). La naturaleza cognitiva del proyecto y la crisis en la concepción heredada en la enseñanza de la arquitectura. Revista Arquitecturas del Sur, 33 (48), pp. 44 - 55. Recuperado de: http://revistas.ubiobio.cl/index.php/AS/article/view/1972
Corona Martínez, A. (1998). Ensayo sobre el Proyecto. Buenos Aires: Editorial CP67.
del Castillo, A. (2019). Investigación y proyecto: Encuentros y desencuentros. Thema 4. pp. 61- 72.
Kaplún, G. (2014). La integralidad como movimiento instituyente en la universidad. Revista InterCambios, (1) pp. 44 - 51. Recuperado de: http://intercambios.cse.edu.uy.
Miranda Campos, C. (2022). “Concursos”, una manera de dinamizar la clase. Actas de Diseño (40) pp.187-191. Recuperado de: https://doi.org/10.18682/add.vi40
Morán Oviedo, P. (2003). El reto pedagógico de vincular la docencia y la investigación en el espacio del aula. Revista de Contaduría y Administración, (211), pp. 17-30. Recuperado de: https://www.redalyc.org/pdf/395/39521104.pdf
Paricio, I. (1999). La construcción de la arquitectura: Las técnicas. Barcelona: ITEC.
Plan 2015. (s/f.). Plan de Estudios de la Carrera de Arquitectura 2015. Recuperado de: http://www.fadu.edu.uy/bedelia/files/2019/10/Plan-de-estudios-de-la-carrera-de-arquitectura-2015.pdf
Ramírez Pacheco, G., et al. (2016). El Concurso de Arquitectura como Herramienta de Aprendizaje de disciplinas tecnológicas. En Innovaciones metodológicas en docencia universitaria: resultados de investigación. Instituto de Ciencias de la Educación, 2016. pp. 1371-1395. Recuperado de: https://rua.ua.es/dspace/handle/10045/56895
Rodríguez, L., Fiscarelli, D. y Fernández, J. (2022). La dimensión técnica en la enseñanza proyectual: entre la ciencia y el diseño. Arquitecno, (19), pp. 53-62. Recuperado de: http://dx.doi.org/10.30972/arq.0195969
Sarquis, J. (2007). Itinerarios del Proyecto. La Investigación Proyectual como forma de conocimiento en arquitectura. Buenos Aires: Nobuko. Volumen 1.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Los autores ceden a Arquitecno los derechos de publicación de sus trabajos, toda vez que hayan sido admitidos como parte de alguno de sus números. Ellos, no obstante, retienen los derechos de propiedad intelectual y responsabilidad ética así como la posibilidad de dar difusión propia por los medios que consideren.