Study of relevant works: The Blue Whale as a case for teaching acoustics in architecture

Authors

  • Rodolfo José Bellot Universidad Nacional del Litoral. Facultad de Arquitectura, Diseño y Urbanismo

DOI:

https://doi.org/10.30972/arq.237661

Keywords:

Didactics of architecture, Project knowledge, Technical subjects, Skills

Abstract

The teaching of architecture, both in its teaching and learning, is expressed through complex processes. In this regard, the article is based on the construction of architectural knowledge in a training instance, with the purpose of promoting the development of disciplinary competencies. The case study[s] is recovered as a teaching resource, investigating its relevance in project thinking. Consequently, we chose to explore the main auditorium of the Kirchner Cultural Center, Blue Whale, with the conviction of providing tools that collaborate with the comprehensive understanding of various skills associated with acoustics. Methodologically, it is delimited in a qualitative approach, with a descriptive-interpretive purpose. It concludes regarding training that promotes project knowledge based on a mediated conjunction between prescriptive and critical-reflective logics.

Author Biography

Rodolfo José Bellot, Universidad Nacional del Litoral. Facultad de Arquitectura, Diseño y Urbanismo

Taller Vertical de Instalaciones, Laboratorio de Técnicas y Materiales, Facultad de Arquitectura, Diseño y Urbanismo, Universidad Nacional del Litoral, Santa Fe, Argentina.

References

Arau-Puchades H. (13-15 de octubre de 2010) Revisión del tiempo de reverberación: el método de cálculo, la precisión predictiva y la ley. Tecniacústica, 41° Congreso Español de Acústica. León: España.

Basso G. (2021). Acoustics of the Blue Whale Auditorium in Buenos Aires. Building Acoustics, 28(3), 209-230. https://doi.org/10.1177/1351010X20959261

Becker Arquitectos. (2021). Centro Cultural Néstor Kirchner - CCK. Textos De Tecnología, (03), 219-236. https://revistas.udelar.edu.uy/OJS/index.php/RTdT/article/view/592

Carrión Isbert, A. (1998) Diseño acústico de espacios arquitectónicos. Ediciones UPC. Barcelona: España.

Castillo, A. M. de la P. (2019). Referente y proyecto arquitectónico: Relaciones entre historia, preexistencias y algunas didácticas proyectuales contemporánes en Buenos Aires. ARQUISUR Revista, 9(16), 82–93. https://doi.org/10.14409/ar.v9i16.8106

Cravino, A. (2020). Una reflexión histórica sobre las materias científicas, tecnológicas y técnicas en la carrera de arquitectura. Revista Pensum. Vol. 6(6), 171-188. https://doi.org/10.59047/2469.0724.v6.n6.29924

Farina M. A. (2019). Tipologías arquitectónicas y calidad acústica de salas para música. 1° ed. Universidad Nacional de Quilmes. Bernal: Argentina

Farina, M. A. (2021). Construcciones que se ven, construcciones que se oyen. El significado de la acústica aplicada a la arquitectura. Polis n° 19. https://www.fadu.unl.edu.ar/polis/edicion-19/

Giani A. (2012). Acustica arquitectónica. 1° ed. Nobuko. Buenos Aires: Argentina.

Rodríguez, L. G., & Fiscarelli, D. M. (2023). Análisis de las modalidades didácticas en arquitectura: sobre el taller, la formación y el saber proyectual. Estudios Del hábitat, 20(2), e114. https://doi.org/10.24215/24226483e114

Rodríguez, L. G., Fiscarelli D. y Martini I. (2023). Enseñanza de las ciencias básicas y tecnología: Adecuaciones didácticas para la formación del pensamiento proyectual. Arquitecno (21). https://doi.org/10.30972/arq.0216696

Rodríguez, L. G. (2023). Acuerdos epistemológicos para el saber proyectual. AREA, 29(1), pp. 1-9. https://area.fadu.uba.ar/area-2901/rodriguez2901/

Treffiló M. (2021). Acústica de Recintos. Textos del curso de actualización y perfeccionamiento. Postgrado del Instituto Superior de Música y la Facultad de Arquitectura, Diseño y Urbanismo. Universidad Nacional del Litoral. Santa Fe: Argentina.

Published

2024-07-31 — Updated on 2024-08-13

Versions

How to Cite

Bellot, R. J. (2024). Study of relevant works: The Blue Whale as a case for teaching acoustics in architecture. Arquitecno, (23). https://doi.org/10.30972/arq.237661 (Original work published July 31, 2024)

Issue

Section

Artículos