The site visit: a fundamental educational practice for the teaching of industrialized construction

Authors

  • Claudia Pilar Universidad Nacional del Nordeste. Facultad de Ingeniería. Instituto de Investigaciones Tecnológicas para el Diseño Ambiental del Hábitat Humano https://orcid.org/0009-0007-9467-002X
  • Rosanna Morán Universidad Nacional del Nordeste. Facultad de Ingeniería. Instituto de Investigaciones Tecnológicas para el Diseño Ambiental del Hábitat Humano https://orcid.org/0009-0007-8092-8835
  • Daniel Vedoya Universidad Nacional del Nordeste. Facultad de Ingeniería. Instituto de Investigaciones Tecnológicas para el Diseño Ambiental del Hábitat Humano https://orcid.org/0000-0002-5176-1833

DOI:

https://doi.org/10.30972/arq.248047

Keywords:

Articulation theory, practice, survey, comprehensive training, situated learning

Abstract

The aim of this paper is to analyse site visits as a key instance in the practical training of future construction professionals. The subject focuses on industrialized construction, taken by architecture and
civil engineering students. Visits to this type of work are a challenge, as they are rare. The methodology included the identification of works and/or workshops, logistics management, registration of the visit
and a qualitative quantitative survey of students and managers of the companies visited. The results
show a high valuation of these activities by both students and entrepreneurs. In conclusion, although
they require a significant management effort by the teaching team, these initiatives are essential for the
comprehensive training of students by bringing them closer to the reality of the sector.

References

Gómez Muñoz, G., Sánchez Aparicio, L. J., Armengot Paradinas, J., & Sánchez-Guevara Sánchez, C. (2022, November). Acercamiento al ejercicio profesional a través de visitas a obras de arquitectura y entornos inmersivos. In X Jornadas sobre Innovación Docente en Arquitectura (JIDA’22), Escuela Técnica Superior de Arquitectura de Reus, 17 y 18 de Noviembre de 2022: libro de actas (pp. 22-32). Grup per a la Innovació i la Logística Docent en l’Arquitectura (GILDA).

Pastor Navarro, J. L., Cano, M., Riquelme, A., Tomás, R., Garcia-Barba, J., Rabat, Á., & Pérez-Rey, I. (2020). Valoración de las visitas a obra como actividad complementaria en el área de Ingeniería del Terreno de la Universidad de Alicante.

Pilar, Claudia A; Barrios D’ Ambra, Gustavo; Baez, Eduardo; Carriego, Héctor; Checura, Mariano; Holsbach, Néstor y Verdún, Pablo. (2017) “La visita de obra como instancia didáctica de formación”. Séptimas Jornadas de Divulgación Científica y Técnica” de la Facultad de Ingeniería de la Universidad Nacional del Nordeste. Octubre de 2017. Pág. 11.

Published

2024-12-27

How to Cite

Pilar, C., Morán, R., & Vedoya, D. (2024). The site visit: a fundamental educational practice for the teaching of industrialized construction. Arquitecno, (24), 1–12. https://doi.org/10.30972/arq.248047

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>