Study of the clitic pronouns le / les use with plural referent in a written corpus from the Argentina NEA region

Authors

  • Hugo Roberto Wingeyer Universidad Nacional del Nordeste
  • Alejandro Angelina Universidad Nacional del Nordeste

DOI:

https://doi.org/10.30972/clt.0154723

Keywords:

Spanish of the Argentina NEA region, Clitic pronouns, Invariability le for les, Triadic predicates

Abstract

The aim of this research is to study the use of the clitic pronouns le / les with plural referent of [+human] feature, in a written corpus of university students from the Argentina NEA region. Given that the invariability “le for les” (frequent in many Hispanic areas) is such an intense and general phenomenon in the area under study that we can hypothesize the proximity to a change, it is particularly interesting to know the structures and positions that make possible the choice of one or the other pronoun with plural referent. To this end, we address the use of clitic pronouns which are governed by three triadic predicates –“dar”, “salir” and “otorgar”– which in the linguistic contexts analysed restrict the use of accusative clitics, giving way only to dative clitics, which are the units considered in this paper.

Author Biographies

Hugo Roberto Wingeyer, Universidad Nacional del Nordeste

Doctor por la Universidad de Alcalá (Programa de Lingüística Aplicada) y se desempeña como Profesor Titular de Historia del Español y del Taller de Comprensión y Producción de Textos de la Facultad (Universidad Nacional del Nordeste). Dirige el Proyecto de Investigación: “Descripción y análisis de prácticas letradas académicas de estudiantes de la Facultad de Humanidades de la UNNE 2017/2020” (SGCyT-UNNE).

Alejandro Angelina, Universidad Nacional del Nordeste

Profesor en Letras (Universidad Nacional del Nordeste) y alumno regular de la Maestría de Enseñanza de Español como Lengua Extranjera (Universidad Nacional de Córdoba). Es profesor Adjunto en las cátedras Taller de Comprensión y Producción de Textos y Lingüística II de las Carreras Licenciatura y Profesorado en Letras (Facultad de Humanidades, UNNE). Forma parte del Proyecto de Investigación “La adquisición del discurso académico escrito y oral en la enseñanza del español como lengua materna y extranjera. Distintos aspectos de un proceso de subjetivación en estudiantes de la UNNE (SGCyT-UNNE).

Published

2020-12-16

How to Cite

Wingeyer, H. R., & Angelina, A. (2020). Study of the clitic pronouns le / les use with plural referent in a written corpus from the Argentina NEA region. Cuadernos De Literatura, (15), 137–146. https://doi.org/10.30972/clt.0154723

Issue

Section

Artículos