To compose a life-without. Poetry and absence in Alejandra Szir and María Ester Alonso Morales writing
DOI:
https://doi.org/10.30972/clt.268267Keywords:
Victims of Argentinian State terror’s daughters poets, Memory, politics and poetry, María Ester Alonso Morales, Alejandra Szir, Last military and civil dictatorship in ArgentinaAbstract
This article analyzes the singular responses to a common experience, as expressed in the poetic writings of two daughters of militants and victims of Argentinian State Terror: Alejandra Szir y María Ester Alonso Morales. Their lives are such displayed in three times, like hinges: Revolution/Dictatorship/Democracy, and afterwards in two geographies. Both currently live outside Argentina. Alejandra Szir published Cuaderno in 2009. María Ester Alonso Morales’s first book, Entre dos orillas/Zwischen zwei Ufern, was launched in La Plata in 2015. On the one hand, I question in their poems about how poetic writing makes possible to these women some gestures as writing about how is it to live with/in their fathers’ absence. On the other hand, I examine what poetry can offer in this search.
References
Agamben, Giorgio. (2005). El autor como gesto. En Profanaciones (pp. 81-94). Buenos Aires, Adriana Hidalgo Editora.
Alonso Morales, María Ester. (2015). Entre dos orillas. La Plata, Libros de la Talita Dorada.
Alonso Morales, María Ester. (2016). Estirpe de navegantes. Bitácora poética. Pontearas, Editorial Novas do Eixo Atlántico.
Arias, Lola. (2016). Mi vida después y otros textos. Buenos Aires, Random House.
Axat, Julián. (03 de abril de 2022). ‘El expedientito’. Un relato conmovedor para documentar el horror. El cohete a la luna. https://tinyurl.com/2yd5gzdt
Basile, Teresa. (2019). Infancias. La narrativa argentina de HIJOS. Villa María, Eduvim.
Didi-Huberman, George. (2011). Ante el tiempo. Historia del arte y anacronismo de las imágenes. Buenos Aires, Adriana Hidalgo Editora.
Foster, Hal. (2016). El impulso de archivo, Nimio, 3, 102-125. https://tinyurl.com/2djgfx2u
García Canclini, Néstor. (2010). La sociedad sin relato. Antropología y estética de la inminencia. Buenos Aires, Katz.
García Canclini, Néstor. (2014). ¿Por qué hay literatura y no más bien nada? En Basile, Teresa y Foffani, Enrique (coords.), Literaturas compartidas (pp. 11-25). Memoria Académica, Universidad Nacional de La Plata. https://tinyurl.com/266y4ble
Guerrero, Javier. (2024). Morir de archivo. Transas, Buenos Aires, UNSAM. https://tinyurl.com/2a3um4fb
Monteleone, Jorge. (2003). La hora de los tristes corazones. El sujeto imaginario en la poesía romántica argentina. En Schvartzman, Julio (dir. del volumen), La lucha de los lenguajes, Jitrik, Noé (dir. de la obra), Historia crítica de la literatura argentina. Vol. 2. (pp. 119-160). Buenos Aires, Emecé.
Nancy, Jean-Luc. (2017). El deseo. Buenos Aires, Capital Intelectual.
Pollak, Michael y Heinich, Nathalie. (2006). El testimonio. En Pollak, Michael, Memoria, olvido, silencio. La producción social de identidades frente a situaciones límite (pp. 53-112). La Plata, Ed. Al Margen.
Porrúa, Ana. (2011). Caligrafía tonal. Ensayos sobre poesía. Buenos Aires, Entropía.
Szir, Alejandra. (2009). Cuaderno. Buenos Aires, Ediciones del Dock.
Tavernini, Emiliano. (2023). Memorias salvajes. Edición, poesía y política en torno al pasado reciente argentino. La Plata/Misiones/Los polvorines, Universidad Nacional de La Plata/Universidad Nacional de Misiones/Universidad Nacional de General Sarmiento.



52.jpg)








