Ways of narrating the peruvian armed conflict (1980–2000). The memoirs of Lurgio Gavilán Sánchez
DOI:
https://doi.org/10.30972/clt.278721Keywords:
Lurgio Gavilán Sánchez, Peruvian armed conflict, memoirs , violence, photographic testimonyAbstract
Lurgio Gavilán Sánchez, anthropologist and writer, was an active agent during the Peruvian armed conflict (1980-2000). This belligerence involved confrontations between groups considered terrorist—such as Sendero Luminoso and the MRTA—the Peruvian Army, and peasant militias, resulting in an estimated 69,000 deaths and disappearances, according to the “Comisión de la Verdad y la Reconciliación” (2003). Gavilán’s memoirs, which recount his experiences first as a member of Sendero Luminoso and later as a soldier in the Army, present an erratic yet revealing narrative that contributes to reconstructing Peruvian history and understanding the functioning of two antagonistic political forces. In this article we propose to reflect on the construction of archives (Foucault, 1969; Dalmaroni, 2010; Stoler, 2010) through the analysis of the photos included in both Memorias de un soldado desconocido. Autobiografía y antropología de la violencia (2012) and Carta al teniente Shogún (2019). These visual materials complement the testimonial narrative, helping to foreground subaltern stories that challenge official historical accounts.
References
Barthes, Roland. ([1980] 2012). La cámara lúcida. Nota sobre fotografía. Buenos Aires, Paidós.
Beverley, John. (1987). Anatomía del testimonio. Revista de crítica literaria latinoamericana, XIII(25), 7-1.
Catela da Silva, Ludmila y Jelin, Elizabeth. (2002). Los archivos de la represión: documentos, memoria y verdad. Madrid, Siglo XXI.
Comisión de la Verdad y la Reconciliación. (2003). Informe final. Lima, CVR.
Dalmaroni, Miguel. (2010). La obra y el resto (literatura y modos del archivo). Telar. Revista del Instituto Interdisciplinario de Estudios Latinoamericanos, (7-8), 9-30.
Dalmaroni, Miguel. (2024). Resto. Algo siempre sobra. En Cortes, Federico et al., Un vocabulario de teoría: literatura, enseñanza, investigación (pp. 273-280). Santa Fe, Ediciones Editorial de la Universidad Nacional de La Plata.
Degregori, Carlos Iván. (2014). Sobreviviendo el diluvio. Las vidas múltiples de Lurgio Gavilán. En Gavilán Sánchez, L., Memorias de un soldado desconocido. Autobiografía y antropología de la violencia (pp. 9-15). Lima, Instituto de Estudios Peruanos.
De Vivanco, Lucero. (2019). Interrumpir las certezas de la memoria. Conversación con José Carlos Agüero. Meridional. Revista Chilena de Estudios Latinoamericanos, (12), 269-284. https://tinyurl.com/22kr985w
Dubois, Philippe. (2008). El acto fotográfico y otros ensayos. Buenos Aires, La Marca.
Foucault, Michel. (1969). La arqueología del saber. Buenos Aires, Siglo XXI.
Gavilán Sánchez, Lurgio. (2012). Memorias de un soldado desconocido. Autobiografía y antropología de la violencia. Lima, Instituto de Estudios Peruanos.
Gavilán Sánchez, Lurgio. (2019). Carta al teniente Shogún. Lima, Debate.
Hirsch, Marianne. (2015). La generación de la posmemoria. Escritura y cultura visual después del Holocausto. Madrid, Carpe Noctem.
Jelin, Elízabeth. (2002). Los trabajos de la memoria. Madrid, Siglo XXI editores.
Jiménez Quispe, Edilberto. ([2005] 2009). Chungui. Violencia y trazos de memoria. Lima, Instituto de Estudios Peruanos.
Lerner Febres, Salomón. (2003). Prefacio. En Yuyanapaq. Para recordar. Relato visual del conflicto armado interno en el Perú, 1980-2000 (pp. 17-19). Lima, Fondo Editorial de la Pontificia Universidad Católica del Perú.
Ketelaar, Eric. (2017). Archival turns and returns: Studies of the archive. En Gilliand, Anne J., McKemmish, Sue y Lau, Andrew J. (eds.), Research in the Archival Multiverse (pp. 228-268), Monash University Publishing. https://doi.org/10.26530/OAPEN_628143
López Maguiña, Santiago. (2007). Poder y compromiso en el discurso de Sendero Luminoso. Revista Ajos y Zafiros, (8/9), 14-30.
Nofal, Rossana. (2015). Configuraciones metafóricas en la narrativa argentina sobre memorias de dictadura. Kamchatka. Revista de análisis cultural, 6(12), 835-851. https://doi.org/10.7203/KAM.6.7603
Sánchez Macedo, Jaime. (2020). El giro archivístico: su impacto en la investigación histórica. Revista Humanitas, IV(47), 183-223. https://tinyurl.com/22pqsy5g
Stoler, Ann. (2010). Archivos coloniales y el arte de gobernar. Revista Colombiana de Antropología, 45(2), 265-296. https://tinyurl.com/2xof5j44
Tagg, John. (1998). El peso de la representación. Barcelona, Gustavo Gili.
Taylor, Diana. (2015). El archivo y el repertorio: La memoria cultural performática en las Américas. Santiago de Chile, Ediciones Universidad Alberto Hurtado.
Ulfe, María Eugenia. (2011). Cajones de la memoria. La historia reciente del Perú a través de los retablos andinos. Lima, Pontificia Universidad Católica del Perú.
Victory, Solange (2022). El archivo en la crítica literaria latinoamericana. Caderno De Letras, (43), 109-129. https://doi.org/10.15210/cdl.v0i43.22326
Downloads
Published
Versions
- 2025-10-16 (2)
- 2025-09-30 (1)
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
El envío de trabajos a Cuadernos de Literatura. Revista de Estudios Lingüísticos y Literarios implica una declaración de originalidad de la producción y la cesión de derechos de publicidad. Los autores retienen, no obstante, los derechos de propiedad intelectual y responsabilidad ética así como la posibilidad de difundir sus producciones por los medios que consideren. La cesión de derechos implica también la autorización por parte de los autores para que el trabajo sea depositado en el repositorio institucional y/o difundido a través de las bases de datos que el editor considere adecuadas para su indización, con miras a incrementar la visibilidad de la publicación y de sus autores.



52.jpg)








