Analysis of some iconic strategies in commemoration of the ephemerides of "November 30th" at schools from Misiones, Argentina
DOI:
https://doi.org/10.30972/fhn.0281778Keywords:
Communicative format, Semiotics, Icon, EphemerideAbstract
The school patriotic acts involve different ways of putting in scene memories (social, public). In this article we analyze different semiotic mechanisms that operate within this format as a mnemosemiotic and communicative complex as performative ritual device. We propose an analysis from some iconic strategies in the putting in scene of school events commemorating the ephemerides of November 30 "Misiones flag day" and "Day of the hero missionary Andrés Guacurarí y Artigas" in public primary schools in the province of Misiones, Argentina. In this sense, we analyze three songs recorded during our instance of doctoral fieldwork (2013-2015). We offer some theoretical and methodological tools for reflection and analysis of mechanisms of memory proposed by imagining certain senses and meanings of the historicalpolitical identities that are in constant production and construction in the province of Misiones.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Se deberá adjuntar una carta, en la que se declare que "el artículo titulado XXX”, es un trabajo original, que no ha sido ni total ni parcialmente publicado en ningún medio impreso o electrónico, que no ha sido remitido simultáneamente a otra publicación y que no se encuentra actualmente en proceso de evaluación en otra publicación. En el caso que sea aceptado para su publicación, transferimos los derechos de publicación a la revista Folia Histórica del Nordeste, quien asume los derechos para editar, publicar, reproducir, distribuir copias, electrónicas o multimedia e incluir el artículo en índices nacionales e internacionales o bases de datos. Por otra parte, dejamos constancia que las afirmaciones vertidas en el mismo son de exclusiva responsabilidad de las/los autoras/es". La carta deberá estar firmada por al menos uno de los autores.