This is an outdated version published on 2025-03-27. Read the most recent version.

GIS as a didactic resource: HDI analysis by Argentine provinces, period 1996 - 2021

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30972/geo.22437375

Keywords:

Human Development, Indicators , Geographical Information System, Data Classification Techniques, Teaching Resource

Abstract

The teaching of Social Sciences requires students to master the processes of territorial and social transformation. Therefore, this study explores the use of Geographic Information Systems [GIS] as a didactic resource in the course Special Didactics and Internship of the Geography Teacher Training Program at Fa-Hum, UNNE. The objective is to equip students with skills that enable them to integrate and convey knowledge incorporating geotechnologies.

As a practical case, the study analyzed the Human Development Index [HDI], including the representation and interpretation of geospatial data. Didactic resources were developed using georeferenced data, and an analysis of Argentine provinces was conducted for the period 1996–2021. The methodology combined quantitative techniques using [QGIS] 3.26.3 (2016) with qualitative approaches for data interpretation, highlighting the importance of new didactic strategies in Geography. The findings revealed more unfavorable conditions in the northern region of the country (1996–2006), with improvements observed during the 2016–2021 period.

References

Aceña, M. (2020). Hacia la transformación de la educación. Revista Digital Gerencia: la revista del líder actual. https://revistagerencia.com.gt/hacia-la-transformacion-de-la-educacion/

Buzai G. y Baxendale, C. (1999). Análisis Socioespacial con Sistemas de Información Geográfica. Lugar Editorial.

Buzai, G. y Baxendale, C. (2011). Análisis Espacial con Sistemas de Información Geográfica. Aportes de la Geografía para la elaboración del Diagnóstico en el Ordenamiento Territorial. Fronteras, 10(10), 25-38. https://ri.conicet.gov.ar/bitstream/handle/11336/193310/CONICET_Digital_Nro.3129b8db-06fd-4c35-a4cd-717577017ce0_C.pdf?sequence=5&isAllowed=y

Falcón, V. (2018). El Desarrollo Humano en África y Oceanía: Propuesta de Estudio con Técnicas de Análisis Exploratorios de Datos Espaciales (AEDES) y Autocorrelación Espacial (AE). Revista digital del Grupo de Estudios sobre Geografía y Análisis Espacial con Sistemas de Información Geográfica (GESIG), 10(10), 1-28. http://www.revistageosig.wixsite.com./geosig

Gago García, C. (2006). ATLAS DE LAS MUJERES EN EL DESARROLLO DEL MUNDO. IEPALA Editorial.

Jara, L. (2015). IDH – Índice de Desarrollo Humano. Observatorio Económico Social. UNR. https://observatorio.unr.edu.ar/idh-indice-de-desarrollo-humano/

Maldonado López, G. (2012). El uso de los SIG para la enseñanza de Ciencias Sociales en la Educación Secundaria [Trabajo de Tesis, UAL]. https://repositorio.ual.es/bitstream/handle/10835/2018/TRABAJO_7035_1064.pdf;jsessionid=7B62B328DB696CD2E87748A43D6EE0C1?sequence=1

Mishra, P. y Koehler, M. (2006). Technological Pedagogical Content Knowledge: A new Framework for Teacher Knowledge. Teachers College Record, 108(6), 1017-1054. DOI: https://doi.org/10.1177/016146810610800610

Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo. (2021). EL MAPA DEL DESARROLLO HUMANO EN ARGENTINA. 20 AÑOS. Serie Políticas para la Recuperación, (4). https://www.undp.org/sites/g/files/zskgke326/files/2022-11/PNUD_ElMapaDelDesarrollo_FINAL_1.pdf

Quantum GIS [QGIS]. Org. (2016). Geographic Information Systems (3.26.3). Simbología. https://www.qgis.org/es/site/

Rojas Garzón, M. (2019). Los Sistemas de Información Geográfica como Recurso

Pedagógico para el Fortalecimiento del Proceso de Enseñanza/Aprendizaje de las Ciencias Sociales en la Universidad la Gran Colombia [Proyecto de Tesis de Grado en Ciencias Sociales, Universidad la Gran Colombia].

https://repository.ugc.edu.co/bitstream/handle/11396/5745/Rojas_Garzon_Mabel_Zulena2019.pdf?sequence=1&isAllowed=n

Velázquez, G. (2016). Geografía y calidad de vida en la Argentina: análisis regional y departamental, 2010. Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires. https://igehcs.conicet.gov.ar/wp-content/uploads/sites/104/2019/06/GCVA-web.pdf

Zappettini, M. (2007). Enseñanza de la Geografía e Informática: El uso del SIG en una experiencia pedagógica innovadora. Geograficando, 3(3), 189-203. http://www.fuentesmemoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.3674/pr.3674.pdf

Published

2025-03-27

Versions

How to Cite

Zalazar , M., Claret, R., & Meretz, L. I. (2025). GIS as a didactic resource: HDI analysis by Argentine provinces, period 1996 - 2021. Geográfica Digital, 22(43), 1–15. https://doi.org/10.30972/geo.22437375

Issue

Section

Artículos científicos y tecnológicos