Science teaching for all or for an elite?: converging views from different theoretical perspectives

Authors

  • Alejandro Pujalte Universidad de Buenos Aires
  • Agustín Adúriz Bravo Universidad de Buenos Aires
  • Silvia Porro Universidad Nacional de Quilmes

DOI:

https://doi.org/10.30972/riie.073674

Keywords:

formers formation, formation sector, formation group, analysis, interpretation and comprehension

Abstract

It has been repeatedly stated that many secondary students have little identification with the science that is taught at school. Studies point out students‟ lack of interest, scarce previous knowledge to understand science content, and poor learning outcomes. This state of affairs is more evident in schools with students with a weak socio-economic background, who are at a disadvantage in terms of the cultural capital that school legitimates In this paper we intend to shed light on this issue from four theoretical perspectives: the theoretical framework of „public understanding of science‟; views from the sociology of education („labelling theory‟ and „self-fulfilling prophecy‟); the so-called „cultural perspectives‟ in didactics of science (i.e. science education as a discipline); and fourthly, a perspective founded on the philosophy of science: teachers‟ images of science from a model-based view.

Author Biographies

Alejandro Pujalte, Universidad de Buenos Aires

Doctor por la Universidad Nacional de Quilmes en Ciencias Sociales y Humanas. Docente e investigador del Instituto de Investigaciones CeFIEC, Facultad de Ciencias Exactas y Naturales, Universidad de Buenos Aires.

Agustín Adúriz Bravo, Universidad de Buenos Aires

Doctor en Didáctica de las Ciencias Experimentales por la Universitat Autònoma de Barcelona, España. Docente de Tiempo Completo en la Universidad de Buenos Aires, Argentina. Investigador Independiente del CONICET-Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas, Argentina. Especialista en la formación epistemológica del profesorado de ciencias.Dirección institucional: Instituto de Investigaciones CeFIEC. Facultad de Ciencias Exactas y Naturales (UBA).

Silvia Porro, Universidad Nacional de Quilmes

Doctora en Ciencias Bioquímicas. Especialista en Docencia en Entornos Virtuales. Profesora Titular de la Universidad Nacional de Quilmes, Argentina. Directora del Grupo de Investigación de Enseñanza de las Ciencias (GIECIEN).

Published

2015-08-29

How to Cite

Pujalte, A., Adúriz Bravo, A., & Porro, S. (2015). Science teaching for all or for an elite?: converging views from different theoretical perspectives. Revista Del Instituto De Investigaciones En Educación, (7), 36–49. https://doi.org/10.30972/riie.073674

Issue

Section

Artículos basados en investigación empírica