The mothering practices of the Caregiver Mothers of the QOM Culture as content for teacher training in an intercultural perspective
DOI:
https://doi.org/10.30972/riie.13165760Keywords:
Caregiver Mothers of the Qom Culture – Interculturality - Memory-territory - Family HistoryAbstract
The article aims to reflect on the results of the research project " Mothering Practices of Caregiver Mothers of the Qom Culture" (CMQC) and contrast them with the contents on family and community history delivered by the Chair of Social Sciences in Early Childhood Education of the Early Education Teacher's Degree program. It is a case study in social contexts with indigenous peoples that investigates practices used by Caregiver Mothers in the upbringing of Qom children in their community. The notions of family history and community stem from these practices. To this end, a theoretical framework with an intercultural stance was developed. We also proposed categories to analyze the characteristics of time and space in the narration of the past. In a context of socio-cultural diversity, the case study allowed us to contrast the Qom model with the generalized model of teaching family history in Creole culture and highlight the link between the narration of the past and the natural environment. However, these comparisons call for a review of hegemonic models of past narratives and places of community memory. Reflection on both aspects must be present in teacher education to promote the practice of inclusive citizenship in kindergarten.Downloads
Published
2021-12-16
How to Cite
Sandoval, S. E., Silvestre, A., & Zamora Aray, A. S. (2021). The mothering practices of the Caregiver Mothers of the QOM Culture as content for teacher training in an intercultural perspective. Revista Del Instituto De Investigaciones En Educación, 12(16), 98–114. https://doi.org/10.30972/riie.13165760
Issue
Section
Artículos basados en investigación empírica
License
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).