Teachers and environmental educators: collective construction of environmental learning activities on the migration of the monarch butterfly in Mexico
DOI:
https://doi.org/10.30972/riie.13176123Keywords:
environmental learning - monarch butterfly – writing- ICT - learning through participationAbstract
This paper presents a learning experience with teachers and environmental educators in Mexico interested in creating learning activities on the monarch butterfly's migration and generating a space for collaboration and exchange to enrich their experiences and didactic repertoires. First, the document shows those aspects central to the design of the intervention based on an environmental learning approach through participation and involvement in collaborative design and production activities. These aspects aimed to build a project that contests more traditional and entrenched practices in environmental education based on visions of learning as an individual and school process. Second, the article shows the use of different digital tools to solve isolation derived from the pandemic caused by COVID-19, but above all, to facilitate and sustain collective work, as well as for writing, the exchange of information, and dialogue between participants. Third, the paper shows how those involved participated, the lessons learned, and a general description of the designed activities. Finally, some tensions and limitations that arose throughout the process are shown.Downloads
Published
2022-09-12
How to Cite
Méndez-Arreola., R. (2022). Teachers and environmental educators: collective construction of environmental learning activities on the migration of the monarch butterfly in Mexico. Revista Del Instituto De Investigaciones En Educación, 13(17), 141–160. https://doi.org/10.30972/riie.13176123
Issue
Section
Sección especial: Laboratorio de Educación, Tecnología y Sociedad: 15 años de trabajo
License
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).