Santa Fe’s Rural Schools during the Pandemic: Innovation in Academic Institutional Practices

Authors

  • Andrea Elisabet Hernán Instituto Superior de Profesorado N°10 "Mateo Booz"
  • Andrea Beatriz Villalba Universidad Nacional del Litoral
  • Cintia Belén Monzón Univesidad Nacional de Rosario

DOI:

https://doi.org/10.30972/riie.16228016

Keywords:

Education management, educational policy, rural education, innovation

Abstract

Within a context affected by a pandemic process, we sought to analyze management innovations linked to pedagogical continuity in primary and secondary rural schools in the province of Santa Fe during 2020-2022. This research aims to identify the emerging educational norms during the pandemic period, to examine the school actors’ relationship with those norms, to explore the interventions that were perceived as innovative and favored pedagogical continuity, and to study the conditions that favored those interventions’ emergence and maintenance.

The qualitative methodology involved a documentary analysis of the regulations produced during that period as well as semi-structured interviews to eleven school principals. This methodology served to approach the problem and select two cases for further study: one from a primary and another from a secondary school.

The results showed that the educational regulations and policies prevailed in all the educational system, independently of the rural context’s particularities. School principals’ and teachers’ particular knowledge of the schools facilitated the norm selective adjustment through discretionary processes with context adaptation and some autonomy deployment. The innovations conceived by the school principals and teachers in both selected schools were specially connected to the organization pedagogical-didactic dimension and the use of technological tools.

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Author Biographies

Andrea Elisabet Hernán, Instituto Superior de Profesorado N°10 "Mateo Booz"

Mgter. en Política y Gestión de la Educación (UNLu), Profesora y Licenciada en Ciencias de la Educación (UNER). Docente en el Instituto Superior de Profesorado N°10 “Mateo Booz” en Instituciones Educativas, Historia y Política de la Educación Argentina y Problemática Contemporánea de la Educación Primaria. Profesora Adjunta en la Facultad de Ciencias de la Educación (UNER) en Prácticas Políticas y Sociales del Planeamiento de la Educación.

Andrea Beatriz Villalba, Universidad Nacional del Litoral

Instituto Superior de Profesorado N°10 “Mateo Booz, Helvecia, provincia de Santa Fe. Magister en Docencia Universitaria (UNL). Especialista en Gestión de las Instituciones educativas y Diploma Superior en Ciencias Sociales (FLACSO), Especialista en Educación y TIC (MEN). Profesora en Biología, Licenciada en Biodiversidad. Jefe de Trabajos Prácticos Ordinario UNL. Docente del ISP N° 10 Mateo Booz. Doctoranda en Educación en Ciencias Experimentales.

Cintia Belén Monzón, Univesidad Nacional de Rosario

Instituto Superior de Profesorado N°10 “Mateo Booz, Helvecia, provincia de Santa Fe.

Especialista en Enseñanza en la Escuela Media (UNR), Especialista en Cosntructivismo y Educación (FLACSO), Especialista Docente de Nivel Superior en Educación y Tic (INFoD), Profesora en Matemática. Docente en el Instituto Superior de Profesorado N°10 “Mateo Booz” en las materias Matemática y su Didáctica II y Taller de Resolución de Problemas y Creatividad de la Educación Primaria.

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Published

2024-12-27

How to Cite

Hernán, A. E., Villalba, A. B., & Monzón, C. B. (2024). Santa Fe’s Rural Schools during the Pandemic: Innovation in Academic Institutional Practices. Revista Del Instituto De Investigaciones En Educación, 15(22). https://doi.org/10.30972/riie.16228016

Issue

Section

Artículos basados en investigación empírica