Teaching perception on the participation of the productive and social sectors in the school curriculum of two Mexican universities

Authors

  • María del Rosario Mendoza Sauceda Universidad Autónoma de Occidente
  • Abel Antonio Grijalva Verdugo Universidad de Occidente

DOI:

https://doi.org/10.30972/riie.16228018

Keywords:

School Curriculum, University Governance, Higher Education, Curriculum Design

Abstract

This is a quantitative approach of an empirical research study, aimed at understanding the teachers' perception of the participation of productive and social sectors (external stakeholders) in the curriculum of the two public universities with the highest enrollment coverage in a state in northwest Mexico (Sinaloa). A total of 178 professors from the Universidad Autónoma de Sinaloa and the Universidad Autónoma de Occidente participated. Contrasting tests were conducted to verify whether institutional affiliation was a determining factor in perceiving the phenomenon differently. Although the governance traditions of both institutions have been differentiated over the time, the findings led to the conclusion that the teachers' perception is very similar in both Higher Education Institutions (HEIs) and that they adhere to a global curricular logic and comply with current educational regulations, beyond the educational governance models and traditional styles.

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Author Biographies

María del Rosario Mendoza Sauceda, Universidad Autónoma de Occidente

Cuenta con estudios de doctorado en Gobiernos Locales y Desarrollo Regional por la Universidad Autónoma de Occidente, tiene una maestría en Ciencias de la Educación con Terminal en Investigación Educativa por la Escuela Normal Superior del Estado de Baja California Sur, y una Especialidad en Competencias Docentes para el Nivel Medio Superior por la Universidad Pedagógica Nacional.

Abel Antonio Grijalva Verdugo, Universidad de Occidente

Profesor investigador de tiempo completo del Departamento de Ciencias Sociales y Humanidades de la Universidad de Occidente (México), adscrito al Programa Educativo de Ciencias de la Comunicación. Realizó sus estudios de doctorado en la Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad Autónoma de Sinaloa en el área de educación y sociedad. Pertenece al Sistema Nacional de Investigadores (SNI- Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología) Nivel II. Es líder del Cuerpo Académico "Educación y procesos psicosociales".

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Published

2024-12-27

How to Cite

Mendoza Sauceda, M. del R., & Grijalva Verdugo, A. A. (2024). Teaching perception on the participation of the productive and social sectors in the school curriculum of two Mexican universities . Revista Del Instituto De Investigaciones En Educación, 15(22). https://doi.org/10.30972/riie.16228018

Issue

Section

Artículos basados en investigación empírica