Teaching perception on the participation of the productive and social sectors in the school curriculum of two Mexican universities
DOI:
https://doi.org/10.30972/riie.16228018Keywords:
School Curriculum, University Governance, Higher Education, Curriculum DesignAbstract
This is a quantitative approach of an empirical research study, aimed at understanding the teachers' perception of the participation of productive and social sectors (external stakeholders) in the curriculum of the two public universities with the highest enrollment coverage in a state in northwest Mexico (Sinaloa). A total of 178 professors from the Universidad Autónoma de Sinaloa and the Universidad Autónoma de Occidente participated. Contrasting tests were conducted to verify whether institutional affiliation was a determining factor in perceiving the phenomenon differently. Although the governance traditions of both institutions have been differentiated over the time, the findings led to the conclusion that the teachers' perception is very similar in both Higher Education Institutions (HEIs) and that they adhere to a global curricular logic and comply with current educational regulations, beyond the educational governance models and traditional styles.
Downloads
References
Brunner, J. (2011). University governance: Typology, dynamics and trends. Revista de Educación, (355), 137-159. Recuperado de https://www.educacionfpydeportes.gob.es/revista-de-educacion/numeros-revista-educacion/numeros-anteriores/2011/re355/re355-06.html
Corbetta, P. (2017). Metodologia e tecniche della ricerca sociale. Bologna, Italia: il Mulino.
Colmenárez, L. (2004). Construcción teórica de la vinculación universitaria Sector Productivo. Compendium: Revista de Investigación Científica, (13), 5-24. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/880/88001301.pdf
Dalgaard, P. (2008). Introductory statistics with R. New York, EE. UU:Springer. DOI: 10.1007/978-0-387-79054-1
Gayle, J., Tewarie, B., & White, A. (2003). Governance in the twenty-first century university: Approaches to effective leadership and strategic management. Washington D. C., EE. UU: ERIC Digest.
Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J., & Anderson, R. E. (2010). Multivariate data analysis (7.ª ed.). Nueva York, EEUU: Pearson Prentice Hall.
Keczer, G. (2012). Governance reforms in European universities. International journal of economics and finance studies, 4(2), 55-63. Recuperado de https://dergipark.org.tr/en/pub/ijefs/issue/26153/275440
Kooiman, J. (2003). Societal governance (pp. 229-250). vs Verlag für Sozialwissenschaften. DOI: 10.1007/978-3-663-11003-3_12
Langrafe, T. D. F., Barakat, S. R., Stocker, F., y Boaventura, J. M. G. (2020). A stakeholder theory approach to creating value in higher education institutions. The Bottom Line, 33 (4), 297-313. DOI: 10.1108/BL-04-2020-0025
Sarabia-Altamirano, G. (2016). La vinculación universidad-empresa y sus canales de interacción desde la perspectiva de la academia, de la empresa y de las políticas públicas. CienciaUAT, 10(2), 13-22. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-78582016000100013&lng=es&tlng=es.
Tobón, S. (2008). La formación basada en competencias en la educación superior: el enfoque complejo. Recuperado de https://cmapspublic3.ihmc.us/rid=1LVT9TXFX-1VKC0TM-16YT/Formaci%C3%B3n%20basada%20en%20competencias%20(Sergio%20Tob%C3%B3n).pdf
Pardo, A., y Ruiz, M. (2002). Guía para el análisis de datos. Madrid, España: McGraw-Hill Interamericana de España.
Plata, L. A. M. (2007). Currículo y pertinencia en la educación superior. Bogotá, Colombia: COOP. Editorial Magisterio.
Pinar, W. (2014). La teoría del currículum. Madrid, España: Narcea.
Powell, P., y Walsh, A. (2017). Whose curriculum is it anyway? Stakeholder salience in the context of degree apprenticeships. Higher Education Quarterly. https://doi.org/10.1111/hequ.12137
Trackman, L. (2008). Modelling University Governance. Higher Education Quarterly, 62(1/2), 63-83. https://doi.org/10.1111/j.1468-2273.2008.00384.x
Universidad Autónoma de Occidente. (2020). Plan Lince de Desarrollo Institucional 2020-2024. Recuperado de https://www.uadeo.mx
Universidad Autónoma de Sinaloa. (2021). Plan de Desarrollo Institucional con Visión de Futuro 2025. Recuperado de https://www.uas.edu.mx
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).