SECONDARY SCHOOL EDUCATION MANAGEMENT: CONTRIBUTIONS FROM THE PERSPECTIVE OF DIRECTORS OF THE PROVINCE OF BUENOS AIRES BETWEEN 2010 AND 2020

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30972/riie.16228044

Keywords:

education management, secondary school, directors, management models

Abstract

Scenarios of change and mutation coexist in secondary schools in Argentina and, particularly, in the Province of Buenos Aires. These scenarios make it possible to analyze the conditions in which managerial action is developed. We are faced with a reality that enables the analysis of how secondary school directors, in the midst of everyday conditions, face the management of the educational system on a daily basis. In this sense, this paper aims to identify the conceptions and representations that characterize the thinking of directors of secondary schools in the Province of Buenos Aires in terms of educational management and its underlying models. The results of two completed investigations are presented. Methodologically, we worked with in-depth interviews developed with school directors in the Province of Buenos Aires between 2010 and 2020. The results focus on these analysis dimensions: the impressions of compulsory secondary school management, the interests and priorities in the daily agenda, and the recognition of conflicts in education management. The conclusions drawn aim at contributing to the understanding of the dynamics and the social structure expressed within the school space and its connotation for political and institutional planning.

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Author Biographies

Gabriel Asprella, Universidad Nacional de La Plata (UNLP), Universidad Nacional de Tres de Febrero (UNTREF)

Doctor en Educación por la Universidad de Sevilla. Maestro, Profesor y Licenciado en Cs. de la Educación por la Universidad Nacional de La Plata. Es docente titular de grado y posgrado e Investigador en la UNTREF y en la UNLP. Investigador Categoría II del Programa de Incentivos a la Investigación. Investigador visitante en la Universidad Complutense de Madrid. Coordinador de programas internacionales Erasmus. Miembro de LASA (Latin American Studies Association) y redes académicas latinoamericanas como Relepe, SAIE, SAECE. Actualmente es Secretario de Extensión Universitaria y Bienestar Estudiantil de la UNTREF

María Eugenia Vicente, Instituto de Investigaciones en Humanidades y Ciencias Sociales, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Universidad Nacional de La Plata

Posdoctoranda en Trabajo Social (UNLP). Doctora en Ciencias Sociales (FLACSO). Magister en Dirección de Recursos Humanos (UCES). Profesora y Licenciada en Ciencias de la Educación (UNLP). Es profesora Adjunta de la Cátedra Administración de la Educación y las Instituciones Educativas (FaHCE-UNLP) y docente a cargo de seminarios de posgrado. Investigadora del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET)

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Published

2024-12-27

How to Cite

Asprella, G., & Vicente, M. E. (2024). SECONDARY SCHOOL EDUCATION MANAGEMENT: CONTRIBUTIONS FROM THE PERSPECTIVE OF DIRECTORS OF THE PROVINCE OF BUENOS AIRES BETWEEN 2010 AND 2020. Revista Del Instituto De Investigaciones En Educación, 15(22). https://doi.org/10.30972/riie.16228044

Issue

Section

Artículos basados en investigación empírica