WORDS REMAIN, DO MEANINGS CHANGE? AN ANALYSIS OF THE PROGRESSIVE CONSOLIDATION OF THE SCHOOL MANAGEMENT APPROACH

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30972/riie.16228046

Keywords:

school managers, management, education policy, reforms

Abstract

This study aims to analyze the origin and consolidation of the term «management» within the educational field. The practices made by the management of a public secondary school from the city of Córdoba, Argentina, are analyzed. To this effect, specialized bibliography and the education policy arising from the last national and provincial laws are reviewed enabling the article to present a qualitative approach to empirical information. The emergence of the term and the theoretical contributions are scrutinized from the conceptual history perspective. During the last decades, the concept of management has been highly evoked in education policy, which encompasses the concept’s multiple meanings. This situation favored the concept’s circulation within the academic and political spheres as well as its introduction to the pedagogical language used by the school principals, who referred to their professional tasks as constituents of the management team. Furthermore, the interviewed school managers explicit the need of training and acquisition of management tools, which represent both a moral technology and an autoregulation device. All things considered, in spite of the criticism to the approach, we hold that the term «management» has gained legitimacy and has become part of the school conduction practices.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

César Mauricio Kasprzyk, CONICET- FFyH UNC.

Magíster en Política y Gestión de la Educación por la Universidad Nacional de Luján. Profesor en Ciencias de la Educación por la Universidad Nacional del Nordeste. Profesor Asistente en el Curso de Nivelación de las carreras Licenciatura y Profesorado en Ciencias de la Educación de la Facultad de Filosofía y Humanidades, Universidad Nacional de Córdoba.

References

Asprella, G. (2016). Modelos de gestión en directivos de instituciones educativas de nivel secundario. [Tesis Doctoral]. Facultad de Ciencias de la Educación, Universidad de Sevilla. Sevilla, España. https://idus.us.es/items/74899711-0f31-4964-bbeb-78cc461f6cbd

Ball, S. (1993). La gestión como tecnología moral. Un análisis ludista. En S. Ball (Comp.) Foucault y la educación. Disciplinas y saber (pp.155-168). Madrid, España: Morata.

Beltramino, L. y Kasprzyk, C. (2023). Pedagogía y discurso empresarial: análisis socio-político de la formación de directoras y directores de escuelas. Revista de Educación de Mar del Plata, 14(30), 197-218. https://fh.mdp.edu.ar/revistas/index.php/r_educ/article/view/7433

Bocchio, C., Schwamberger, C., Armella, J. y Grinberg, S. (2020). Inclusión Gerenciada y Escolarizaciones Low Cost. Una Analítica de Episodios en Escuelas Estatales del Sur Global. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 14(2), 177-190. http://dx.doi.org/10.4067/s0718-73782020000200177

Bocchio, M. y Grinberg, S. (2017). ¿Sólo van a trabajar si reciben los fondos? Management, regulación moral y escuelas en la periferia metropolitana (Córdoba, Argentina). Exitus, 7(2), 306-330. https://doi.org/10.24065/2237-9460.2017v7n2ID315

Braslavsky, C. (1999). El caso de Argentina. En UNESCO. La gestión en busca del sujeto (pp. 69-92). Santiago, Chile: UNESCO.

Carranza, A., Kravetz, S., Pacheco, M., Castro, A., Abratte, J. y López, V. (2006). Descentralización y relocalización de la centralidad en las políticas educativas. Algunos casos provinciales. Cuadernos de Educación, 4(4), 33-46. https://ansenuza.ffyh.unc.edu.ar/handle/11086.1/1434

Casassus, J. (2000). Problemas de la gestión educativa en América Latina (la tensión entre los paradigmas de tipo A y el tipo B). UNESCO. https://gc.scalahed.com/recursos/files/r161r/w20971w/L1.pdf

Casassus, J. (1999). Marcos conceptuales para el análisis de los cambios en la gestión de los sistemas educativos. En UNESCO. La gestión en busca del sujeto (pp. 13-28). Santiago, Chile: UNESCO.

Castro, A. (2008). Gestión y política: dos modos de organizar y gobernar las escuelas. Páginas, 6(10), 31-46. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/pgn/article/view/15064/15000

Castro, A. (2006). La gestión escolar en cuestión. Cuadernos de Educación, 4(4), 225-233.https://revistas.unc.edu.ar/index.php/Cuadernos/article/view/703

Castro, A. y Enrico, J. (2019). Reflexiones en torno a la administración y la organización educacional en cronoespacios contemporáneos de descentralización, control y autonomía. RELAPAE, (11), 28-39. https://revistas.untref.edu.ar/index.php/relapae/article/view/305/367

Ezpeleta, J. y Furlán, A. (1992). Introducción. En La gestión pedagógica de la escuela (pp.13-20). Santiago de Chile, Chile: UNESCO/ORELAC.

Feldfeber, M. y Gluz, N. (2011). Las políticas educativas en Argentina: Herencias de los 90, contradicciones y tendencias de “nuevo signo”. Educ & Soc., 32(115), 339-356. https://doi.org/10.1590/S0101-73302011000200006

Flores-Flores, H. (2021). La gestión educativa, disciplina con características propias. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 9(1), 1-25. https://doi.org/10.46377/dilemas.v9i1.2832

Furlán, A., Landesmann, M. y Pasillas, M. A. (1992). La gestión pedagógica: polémicas y casos. En J. Ezpeleta y A. Furlán (1992) (Comps.). La gestión pedagógica de la escuela (pp.138-174). Chile: UNESCO/ORELAC.

García Garduño, J. M. (2004). La administración y la gestión educativa: algunas lecciones que nos deja su evolución en los Estados Unidos y México. Revista Interamericana de Educación de Adultos, 26(1), 11-42. https://rieda.crefal.edu.mx/index.php/rieda/article/view/254

Graizer, O. (2009). Autonomía escolar: tecnología de gobierno, resistencia y autogobierno. En M. Feldfeber (Comp.) Autonomía y gobierno de la educación. Perspectivas, antinomias y tensiones (pp.51-78). Buenos Aires, Argentina: Aique.

Grinberg, S. (2006). Educación y gubernamentalidad en las sociedades de gerenciamiento. Revista Argentina de Sociología, 4(6), 67-87. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=26940605

Kasprzyk, M. y Beltramino, L. (2023). Mirar y escuchar en la secundaria: Experiencias de cuidado desde la dirección escolar. Ponencia presentada en las III Jornadas Nacionales de Gestión Educativa “La autoridad pedagógica en la gestión: miradas y prácticas para hacer escuela”. Universidad Salesiana, Buenos Aires, 24 y 25 de agosto de 2023. https://drive.google.com/file/d/19YYzLcr389VoSphAKyEjRKXS55HC4AGY/view

Koselleck, R. (2012). Historia de conceptos. Estudios sobre la semántica y pragmática del lenguaje político y social. Barcelona, España: Paidós.

Koselleck, R. (2001). Los estratos del tiempo: estudios sobre la historia. Barcelona, España: Paidós.

Koselleck, R. (1993) [1979]. Futuro Pasado. Por una semántica de los tiempos históricos. Barcelona, España: Paidós.

Lo Vuolo, R. (1998). Crisis de integración social y retracción del Estado de Bienestar en Argentina. En R. Lo Vuolo y A. Barbeito. La nueva oscuridad de la política social. Del Estado populista al neoconservador (pp. 187-267). Buenos Aires, Argentina: Miño y Dávila-Ciepp.

Manzione, M. (2011). La dirección escolar en Argentina: reconfiguración del rol en contextos inciertos. Cuadernos Cedes, 31(83), 103-125. https://www.scielo.br/j/ccedes/a/JpNLfHK48zsKNzfJMcbVPHh/?lang=es

Márquez, A. D. (1995). La quiebra del sistema educativo argentino: política educacional del neoconservadurismo. Buenos Aires: Coquena.

Murillo Tordecilla, J., Barrio Hernández, R. y José, P. A. (1999). La dirección escolar. Análisis e Investigación. Madrid, España: Ministerio de Educación y Cultura.

Pérez-Ruiz, A. (2014). Enfoques de la gestión escolar: una aproximación desde el contexto latinoamericano. Educación y Educadores, 17(2), 357-369. DOI: 10.5294/edu.2014.17.2.9

Pozner, P. (1995). El directivo como gestor de aprendizajes. Quilmes, Bs. As., Argentina: Aique.

Rockwell, E. (2018). ¿Por qué se impone a la fuerza una reforma educativa en México? En N. Arata, J. Escalante y A. Padawer. Elsie Rockwell. Vivir entre escuelas: relatos y presencias (pp. 845-850). Buenos Aires, Argentina: CLACSO.

Saforcada, F. (2020). Educación, políticas públicas y mercado: nuevas modalidades y viejas disputas. En C. Rodríguez Martínez, F. Saforcada y J. Campos-Martínez (Comps.). Políticas educativas y justicia social: entre lo global y lo local (pp. 47-66). Madrid, España: Morata.

Sanabria, M. (2007). De los conceptos de administración, gobierno, gerencia, gestión y management: algunos elementos de corte epistemológico y aporte para una mayor comprensión. Universidad y Empresa, 9(13), 155-194. https://revistas.urosario.edu.co/index.php/empresa/article/view/1040

Sánchez de Horcajo, J. (1979). La gestión participativa en la enseñanza. Madrid, España: Narcea.

Sánchez Troussel, L. (2021). Sentidos de la experiencia de dirigir escuelas primarias en contexto de vulnerabilidad social. Dos casos clínicos [Tesis doctoral] Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires. Buenos Aires. http://repositorio.filo.uba.ar/handle/filodigital/16106

Tello, C. (2016). Gestionar la escuela en Latinoamérica. Gestión educativa, realidad y política. Revista Paraguaya de Educación, (6), 15-27. https://www.mec.gov.py/?ref=296841-revista-paraguaya-de-educacion

Yelicich, C. (2021). La dirección escolar en la normativa vigente de la provincia de Córdoba. Diálogos pedagógicos, 19(38), 156-172. 10.22529/dp.2021.19(38)11

Published

2024-12-27

How to Cite

Kasprzyk, C. M. (2024). WORDS REMAIN, DO MEANINGS CHANGE? AN ANALYSIS OF THE PROGRESSIVE CONSOLIDATION OF THE SCHOOL MANAGEMENT APPROACH. Revista Del Instituto De Investigaciones En Educación, 15(22). https://doi.org/10.30972/riie.16228046

Issue

Section

Artículos basados en investigación empírica