Education management: research in praxis for strengthening and improving the school center

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30972/riie.16238345

Keywords:

education management, Intervention-research device, decision making, transformation

Abstract

This essay invites us to reflect on the implementation of research within the educational system as a working tool to contribute to modifying the condition of schools. It aims to mobilize Latin America towards the change that globalization presumes, however, two of the most challenging things are the problem identification and the multiplicity of function made in the educational management. Therefore, to face this condition it is necessary to improve these processes, executing allied and effective actions that develop strategies that would later come to strengthen and optimize the educational work. The conclusions reveal that educational research and reflection result in proposals for solutions to situations that limit the progress of education and allows to develop and apply skills in knowledge management, in pursuit of the transformation of educational institutions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Catty Orellana-Guevara, Universidad de Costa Rica, Costa Rica

Máster en Administración de la Educación; con una especialidad en Administración de proyectos. Licenciada en Orientación, bachilleratos en Orientación y en Preescolar. Docente universitaria de grado y posgrado en diferentes áreas de la educación e investigación. Laborora en la cátedra de investigación, UNED y en la escuela de Administración Educativa, Universidad de Costa Rica (UCR)

References

Álvarez, A. & Álvarez, V. (2014). Métodos en la investigación educativa. Horizontes educativos.

Arellano-Pintado, M. & Chica-Cabero, D. (2021). La eficiencia de la investigación en la gestión educativa del colegio fiscal Dr. Teodoro Alvarado Olea. 593 Digital Publisher CEIT, 6(2-1), 242-259. https://www.593dp.com/index.php/593_Digital_Publisher/article/view/531

Barrantes, R. (2016). Investigación: un camino al conocimiento, un enfoque cuantitativo, cualitativo y mixto: EUNED.

Barzaga, O., Vélez, H., Nevárez, J. & Arroyo, M. (2019). Gestión de la información y toma de decisiones en organizaciones educativas. Revista de Ciencias Sociales, 21(2), 120-130. https://www.redalyc.org/journal/280/28059953010/html/

Campos, J. & Madriz, L. (2015). Investigación-Acción. En Contextos Educativos. EUNED.

Cartín, J. (2019). Dato, información y conocimiento: Una precisión más necesaria que nunca. En A. Mora-Umaña (Ed.) Memoria humana: Lenguaje, representaciones mentales, memoria, emoción, cultura, conocimiento y educación. (pp. 33-45). San José, Costa Rica: Universidad Estatal a Distancia, EUNED. https://www.researchgate.net/profile/Andrea-Mora-Umana/publication/350781007_Memoria_humana_lenguaje_representaciones_mentales_memoria_emocion_cultura_conocimiento_y_educacion/links/607115f392851c8a7bb7134f/Memoria-humana-lenguaje-representaciones-mentales-memoria-emocion-cultura-conocimiento-y-educacion.pdf

Cerdas, V. & Soto, Z. (2021). Gestión de procesos para la transformación de los contextos educativos. EUNED.

Chiavenato, I. (2014). Introducción a la teoría general de la administración. McGraw-Hill/Interamericana editores.

Díez-Gutiérrez, E. J. (2020). Otra investigación educativa posible: investigación-acción participativa dialógica e inclusiva. Márgenes, Revista de Educación de la Universidad de Málaga, 1(1), 115-128. http://dx.doi.org/10.24310/mgnmar.v1i1.7154

Francés, F., Alaminos, A., Penalva, C. & Santacreu, O. (2015). La investigación participativa: métodos y técnicas: PYDLOS Ediciones. https://www.academia.edu/21681022/La_investigaci%C3%B3n_participativa_m%C3%A9todos_y_t%C3%A9cnicas

Liébana, M. T. (2018). Investigación Educativa. Publicaciones Didácticas, Noviembre (100) 724-754. https://publicacionesdidacticas.com/hemeroteca/articulo/100202/articulo-pdf

Marín, F., Riquett, M., Pinto, M., Romero, S. & Paredes, A. (2017). Gestión Participativa y Calidad Educativa en el Contexto del Plan de Mejoramiento Institucional en Escuelas Colombianas. Opción, 33(82), 344-365. https://repositorio.cuc.edu.co/bitstream/handle/11323/1915/Gesti%c3%b3n%20Participativa%20Y%20Calidad%20Educativa.pdf?sequence=1&isAllowed=y

McMillan, J. H. & Schumacher, S. (2005). Investigación Educativa. Una introducción conceptual. Pearson Addison Wesley.

Murillo, F.J. & Martínez-Garrido, C. (2019). Una Mirada a la Investigación Educativa en América Latina a partir de sus Artículos. REICE, Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 17(2), 5-25. https://doi.org/10.15366/reice2019.17.2.001

Orellana-Guevara, C. (2022). Investigación en la gestión de la educación: sus aportes en la solución de problemas dentro del centro escolar. Perspectivas, 7(22), 146–156. https://revistas.uniminuto.edu/index.php/Pers/article/view/2961

Paukner-Nogués, F. & Sandoval-Molina, R. (2019). Aprendiendo a investigar a través de la investigación-acción. Educación y Educadores, 21(3), 504–519. https://doi.org/10.5294/edu.2018.21.3.7

Pinchao, L., Rosero, A. & Montenegro, G. (2019). La relación investigación-docencia y su incidencia en la calidad educativa. UNIMAR, 37(1), 13-33. https://doi.org/10.31948/Rev.unimar/unimar37-1-art1

Real Academia Española: Diccionario de la lengua española, 23ª ed., [versión 23.3 en línea]. https://dle.rae.es/investigar?m=form

Román, L. (2023). Retos de la gestión educativa para la transformación de la escuela. Reflexiones y propuestas. En G. Ávila, G. Morales & M. Reis (Eds.) La Gestión Educativa en el Escenario Latinoamericano: avances y retos. (73-77). RedAge. https://www.redage.org/publicaciones/la-gestion-educativa-en-el-escenario-latinoamericano-avances-y-retos

Saltos-Rodríguez, L., Loor-Salmon, L. & Palma-Villavicencio, M. (2018). La investigación: acción como una estrategia pedagógica de relación entre lo académico y social. Polo del conocimiento, 3(12), 149-159. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7183551

Sancho, J.M. (2020). Investigación para Transformar y Mejorar la Educación. REICE, Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 18(2), 5-15. https://revistas.uam.es/reice/article/view/reice2020.18.2_presentacion

Santa María, H., Romero, S., Ostros, F. & Ventosilla, D. (2021). Política educativa en América Latina. Innova Educación, 3(2), 321-334. https://doi.org/10.35622/j.rie.2021.02.002

Tello, C., (2019). Notas históricas y epistemológicas sobre el campo de la política educativa en Latinoamérica. Educação & Sociedade, 40, 1-20. https://doi.org/10.1590/ES0101-73302019205680

UNESCO (2021). Caminos hacia 2050 y más allá. Resultados de una consulta pública sobre los futuros de la educación superior. UNESCO. https://www.iesalc.unesco.org/wp-content/uploads/2021/11/Pathways-to-2050-and-beyond_ESP.pdf

Published

2025-07-31 — Updated on 2025-10-21

Versions

How to Cite

Orellana-Guevara, C. (2025). Education management: research in praxis for strengthening and improving the school center. Revista Del Instituto De Investigaciones En Educación, 16(23), e162301. https://doi.org/10.30972/riie.16238345 (Original work published July 31, 2025)

Issue

Section

Ensayos de reflexión teórica