Analysis of trajectories of graduates from the Faculty of Humanities and Education Sciences between 2011 and 2021

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30972/riie.16238346

Keywords:

training demands, professional development, institutional transformation, graduation trajectories

Abstract

This paper presents the results of the project “Analysis of trajectories of graduates from the Faculty of Humanities and Educational Sciences (FHCE/ UdelaR/ Uruguay) between 2011 and 2021 and strengthening of professional profiles”. This project aimed to analyze the relationship between the training profiles of graduates and their job placement to guide future institutional decisions. In this framework, it was proposed: to survey and organize the already existing institutional knowledge about various cohorts of graduates in their relationship with the world of work, to know the demands and needs that graduates pose to degree training and to generate possible lines of work to strengthen the professional trajectories of FHCE graduates.

The methodological approach used in this research is mixed and combines quantitative and qualitative techniques. The sources of information come from institutional databases and a survey carried out for the purposes of this work.

The research concludes that FHCE graduates demand tools to connect with the world of work and improve their job placement. Curricula need to be updated and curriculum spaces incorporated to address potential career development paths. The actual length of bachelor's degrees is a challenge, requiring greater coordination between training, student needs, and job opportunities. Finally, the importance of ongoing monitoring of graduates to evaluate and improve training options is highlighted.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Diego Aguirrezábal Piccininno , Universidad de la República (UdelaR)

Magíster en Ciencias Humanas y Licenciado en Ciencias Antropológicas (FHCE/UdelaR). Se encuentra realizando su tesis doctoral en la Universidad de Santiago de Compostela (España). Es profesor y coordinador de la Unidad de Egresados de la FHCE/UdelaR. Ha desarrollado diversos proyectos de investigación y consultorías en América y Europa. Actualmente es responsable de un proyecto internacional en Antártida.

Eugenia Sotelo Rico, Universidad de la República (UdelaR)

Magíster en Estadística (Universidad de Valparaíso), Especialista en Gestión Cultural (UdelaR) y Licenciada en Estadística (Universidad de la República, UdelaR). Se desempeña como Profesora Adjunta de Evaluación Institucional y Prospectiva en la Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación de la UdelaR.

Eduardo Rodríguez Sanabia, Universidad de la República (UdelaR)

Licenciado en Educación (UdelaR), Especialista en Formación Profesional (UNSAM) y maestrando en Ciencias Humanas opción teorías y prácticas en educación (UdelaR). Actualmente se desempeña como profesor en la Unidad Académica de Educación de la Facultad de Veterinaria de la UdelaR.

References

Abbadie, L., Venni, B. & Gatti, P. (2018). Egresar de Humanidades: un estudio sobre la trayectoria de egresados de Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación 1996-2010. Montevideo: FHCE, UdelaR.

Bradshaw, J. (1972). A Taxonomy of Social Need. New Society, (19), 240-243. SAGE Publications.

Diz-López, MJ. (2017). Necesidades de entrenamiento. Modelos para análisis y evaluación. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, ext. (06), 06-010. 10.17979/reipe.2017.0.06.2132

Esteva, G. (2014 octubre) El no egreso y las monografías finales de grado. El estudio de caso de seis licenciaturas de la facultad de humanidades y ciencias de la educación – Udelar – Uruguay. Ponencia presentada en la IV Conferencia Latinoamericana sobre el abandono en la Educación Superior. Universidad de Antioquia: Medellín, Colombia.

García, S. (2001) Las trayectorias académicas: de la diversidad a la heterogeneidad. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 6(11), 1-13. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=14001103&iCveNum=170

Harvey, L., Locke, W. & Morey, A. (2002) Enhancing employability, recognising diversity: making links between higher education and the world of work. Londres: Universities UK.

Heuguerot, C. (2017) Primeros datos sobre la inserción laboral y la subjetividad de los egresados de la Facultad de Humanidades y Ciencias De La Educación. (FHCE) de la Universidad de La República. Ponencia presentada en el IX Congreso Internacional de Investigación y Práctica Profesional en Psicología XXIV Jornadas de Investigación XIII Encuentro de Investigadores en Psicología del MERCOSUR. Facultad de Psicología, Universidad de Buenos Aires: Buenos Aires, Argentina.

Jiménez-Vásquez, M. (2014). Trayectorias profesionales de egresados del Doctorado en Educación de la Universidad Autónoma de Tlaxcala: Un análisis de las funciones, productividad y movilidad en el mercado académico. Perfiles Educativos, 36(143), 30-48. https://perfileseducativos.unam.mx/iisue_pe/index.php/perfiles/article/view/44021

Knight, P.T. (2001). Employability and Quality. Quality in Higher Education, 7(2), 93-95. 10.1080/13538320120059981

Landesmann, M. & Aristi, P. (2001). Trayectorias académicas generacionales: constitución y diversificación del oficio académico. El caso de los bioquímicos de la Facultad de Medicina. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 6(11), 1-4. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=14001104&iCveNum=170

Leathwood, C. (2006) Gender, Equity and the Discourse of the Independent Learner in Higher Education. Higher Education, 52(4), 611-633.

Morley, L. (2001). Producing New Workers: Quality, equality and employability in higher education. Quality in Higher Education, 7(2), 131-138. 10.1080/13538320120060024

Perona, N., Sassaroli, V., Borrell, M. & Voras, C. (2016, noviembre). El estudio de trayectorias laborales: desafíos metodológicos-técnicos en el análisis de información cuantificable y no cuantificable. Ponencia presentada en el V Encuentro Latinoamericano de Metodología de las Ciencias Sociales, Universidad Nacional de Cuyo: Mendoza, Argentina.

Agència per a la Qualitat del Sistema Universitari de Catalunya (2010). Estudio de inserción laboral de los graduados de Humanidades de las universidades públicas catalanas. Seguimiento al cabo de seis años. https://www.aqu.cat/es/doc/doc_27501092_1.pdf

Suárez, A. (1990). Diagnóstico de necesidades formativas en el campo de las dificultades en el aprendizaje en el ayuntamiento de Santiago de Compostela. Revista de Investigación Educativa, 8(16), 189-198. https://digitum.um.es/digitum/handle/10201/95389

Tiana Ferrer, A. (2013). Los sistemas de indicadores: una radiografía de la educación. En M. Kisilevsky & E. Roca (Coord.) Indicadores, metas y políticas educativas (pp.17-30). Madrid: OEI.

Published

2025-07-31 — Updated on 2025-10-21

Versions

How to Cite

Aguirrezábal Piccininno , D., Sotelo Rico, E., & Rodríguez Sanabia, E. (2025). Analysis of trajectories of graduates from the Faculty of Humanities and Education Sciences between 2011 and 2021. Revista Del Instituto De Investigaciones En Educación, 16(23), e162302. https://doi.org/10.30972/riie.16238346 (Original work published July 31, 2025)

Issue

Section

Artículos basados en investigación empírica