Urban equipment and urban centrality: The case of the southern bus station of Ambato, Ecuador

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30972/arq.258464

Keywords:

Architecture, city, public space, public transport, urban mobility

Abstract

Sustainable urban development is crucial in the planning of Latin American cities. Urban infrastructure is essential for shaping urban centralities and ensuring ordered city development. This article explores the relationship between the urban infrastructure of Ambato’s Southern Bus Station in Ecuador and its influence on the formation of an urban centrality in the southern part of the city. The bus station’s architectural project is critically analyzed, evaluating the use of the equipment, regulatory changes, and its connection to other bus stations in the city. Additionally, the impact of the bus station’s urban infrastructure on the urban development of Ambato’s Huachi Grande parish is investigated, considering changes in land use, population density, and infrastructure development. The study’s findings offer guidelines for more effective architectural planning, promoting the functional and ordered development of southern Ambato.

References

Beuf, A. (mayo, 2012). Concepción de centralidades urbanas y planeación del crecimiento urbano en la Bogotá de siglo XX [Presentación de paper]. XII Coloquio Internacional de Geocrítica, independencias y construcción de estados nacionales: poder, territorialización y socialización, siglos XIX-XX, Bogotá, Colombia. https://www.ub.edu/geocrit/coloquio2012/actas/07-A-Beuf.pdf

Cuenya, B. (2011). Grandes proyectos y sus impactos en la centralidad urbana. Cadernos Metrópole, 13(25), pp. 185-212. https://revistas.pucsp.br/index.php/metropole/article/view/5987

Deler, J. (2007). Ecuador, del espacio al estado nacional (Segunda). Corporación Editora Nacional.

Diario La Hora. (2002). Paso lateral de Ambato propende a la expansión urbana. [En línea]. Disponible en: https://www.lahora.com.ec/secciones/paso-lateral-de-ambato-propende-a-la-expansi-n-urbana/

Diario La Hora. (2021). Comerciantes de la Terminal Sur cierran locales como protesta. [En línea]. Disponible en: https://www.lahora.com.ec/tungurahua/comerciantes-de-la- terminal-sur-cierran-locales-como-protesta/

Diario Los Andes. (2021). Nuevo terminal terrestre de Ambato con frecuencias para todo el país. [En línea]. Disponible en: https://www.diariolosandes.com.ec/nuevo-terminal-terrestre-de-ambato-con-frecuencias-para-todo-el-pais/

Empresa de Desarrollo Urbano de Quito, innovar.uio. (2009). Fortalecimiento de centralidades urbanas de Quito. Una estrategia de desarrollo urbano para el DMQ. Ediciones TRAMA.

Franco-Muñoz, R., & Carrillo-Arredondo, A. A. (2022). La estructura del equipamento urbano en los desarrollos habitacionales. Labor E Engenho, 16(00), e022011. https://doi.org/10.20396/labore.v16i00.8670476

Franco, Á., y Zabala, S. (2012). Los equipamientos urbanos como instrumentos para la construcción de ciudad y ciudadanía. DEARQ, 11 (1), pp.10-21. https://revistas.uniandes.edu.co/index.php/dearq/article/view/3169

GAD Municipal de Ambato. (2023). GAD Municipalidad de Ambato entrega la terminal terrestre más moderna del país. https://ambato.gob.ec/municipalidad-ahorro-900-mil-dolares-en-terminal-terrestre-mas-moderna-del-pais/#:~:text=La%20Terminal%20Terrestre%20Sur%20es,Banco%20de%20Desarrollo%20del%20Ecuador.

Mora, P. (2021). Nuevas centralidades en la zona urbana del cantón Portoviejo. Caso: Centralidad ECU 911. [Tesis de maestría]. Universidad San Gregorio de Portoviejo.

Pladeco. (2017). Terminal terrestre de Ambato – Descripción del proyecto. https://www.pladeco.com/projects/terminal-terrestre-ambato

Rasgados, Y. (2015. Movilidad de las nuevas centralidades. Zona Metropolitana de Puebla. Revista Rúbricas, (4), pp. 16-21. https://repositorio.iberopuebla.mx/handle/20.500.11777/704

Samada, Y. (2018). Pérdida de las funciones de centralidad en la ciudad de Manta del Ecuador. Mikarimin. Revista Científica Multidisciplinaria, 4(1), pp. 137-146. http://45.238.216.13/ojs/index.php/mikarimin/article/view/1249/467

Samada, Y. (2022). Concepción de las centralidades urbanas en la ciudad de Manta, Ecuador: piezas claves en el desarrollo urbano. Revista Científica Multidisciplinaria, 8(3), pp. 117-132. https://revista.uniandes.edu.ec/ojs/index.php/mikarimin/article/view/2883/2240

Suarez, C. Vanegas, A. (2021). Matriz de valoración de infraestructura y equipamiento de Terminales terrestres de ciudades intermedias del Ecuador: ciudad de estudio Quevedo. Arquitecno, (17), pp.103–112. https://doi.org/10.30972/arq.0174990

Velásquez, C. (2015). Espacio Público y Movilidad Urbana. Sistemas Integrados de Transporte Masivo (SITM). [Tesis doctoral]. Universidad de Barcelona.

Villavicencio, W. (2021). Incidencia en las principales centralidades urbanas en el crecimiento de la ciudad de Manta. [Tesis de maestría]. Universidad San Gregorio de Portoviejo.

Published

2025-07-31

How to Cite

Lascano-Acosta, J., & Reyna-García, A. (2025). Urban equipment and urban centrality: The case of the southern bus station of Ambato, Ecuador. Arquitecno, (25), 1–12. https://doi.org/10.30972/arq.258464

Issue

Section

Artículos