Inverse Stories. Childhood and Closure in Contemporary Spanish Fictions
DOI:
https://doi.org/10.30972/clt.247813Keywords:
inverse stories, childhood, closureAbstract
What happens when a story begins with an extreme scene such as the death of a boy or girl? How is this event discoursively framed? In what way does the initial event shape a unique configuration of the plot? This study explores contemporary Spanish novels that feature this narrative structure, which we refer to as “inverse stories”. The article: 1) characterize these stories within the context of the relationships between literature and childhood and 2) analyze specific examples that illustrate this distinctive narrative approach.
References
Agamben, Giorgio. (2011). Infancia e historia. Destrucción de la experiencia y origen de la historia. Buenos Aires, Adriana Hidalgo.
Barba, Andrés. (2017). República luminosa. Barcelona, Anagrama.
Barba, Andrés. (2023). El último día de la vida anterior. Barcelona, Anagrama.
Barthes, Roland. ([1980] 2003). La cámara lúcida. Nota sobre la fotografía. Buenos Aires, Paidós, 2003.
Benjamin, Walter. (1989). Escritos. La literatura infantil, los niños y los jóvenes. Buenos Aires, Nueva Visión.
Benjamin, Walter. (1990). Infancia en Berlín hacia 1900. Madrid, Alfaguara.
Carrasco, Jesús. (2013). Intemperie. Madrid, Seix Barral.
Deleuze, Gilles y Guattari, Pierre-Félix. (2002). Mil mesetas. Capitalismo y esquizofrenia. Valencia, Pre-textos.
Domínguez, Nora. (2007). De donde vienen los niños. Maternidad y escritura en la cultura argentina. Rosario, Beatriz Viterbo.
Edelman, Lee. (2004). No al futuro. La teoría queer y la pulsión de muerte. Barcelona, Egales.
Frigerio, Graciela. (2013). La división de las infancias. Ensayo sobre la enigmática pulsión antiarcóntica. Paraná, La endija.
Fumis, Daniela. (2022). Tiempo de más. Un abordaje de la vejez como potencia creativa. Olivar, 22(35), e115. https://doi.org/10.24215/18524478e115.
Link, Daniel. (2009). Fantasmas. Imaginación y sociedad. Buenos Aires: Eterna Cadencia.
Link, Daniel. (2014). La infancia como falta. Cuadernos LIRICO, 11, 1-11. https://doi.org/10.4000/lirico.1798
Menéndez Salmón, Ricardo. (2006). La noche feroz. Barcelona, Seix Barral.
Menéndez Salmón, Ricardo. (2012). Medusa. Barcelona, Seix Barral.
Menéndez Salmón, Ricardo. (2014). Niños en el tiempo. Barcelona, Seix Barral.
Menéndez Salmón, Ricardo. (2020). No entres dócilmente en esa noche quieta. Barcelona, Seix Barral.
Menéndez Salmón, Ricardo. (2021). Horda. Barcelona, Seix Barral.
Premat, Julio. (2012). Leer los comienzos. Orientaciones teóricas, Borges, Saer. Cuadernos LIRICO, 7, 1-18. https://doi.org/10.4000/lirico.594
Premat, Julio. (2016). Érase esta vez. Relatos de comienzo. Sáenz Peña, EDUNTREF.
Repila, Iván. (2013). El niño que robó el caballo de Atila. Barcelona, Libros del silencio.
Ruiz, María Julia. (2022). Empezar haciendo inventario. Fábulas del comienzo y la vejez en el proyecto autorial de Joaquín Sabina. Tropelías. Revista de teoría de la literatura y literatura comparada, 37, 211-228. https://doi.org/10.26754/ojs_tropelias/tropelias.2022375829
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
El envío de trabajos a Cuadernos de Literatura. Revista de Estudios Lingüísticos y Literarios implica una declaración de originalidad de la producción y la cesión de derechos de publicidad. Los autores retienen, no obstante, los derechos de propiedad intelectual y responsabilidad ética así como la posibilidad de difundir sus producciones por los medios que consideren. La cesión de derechos implica también la autorización por parte de los autores para que el trabajo sea depositado en el repositorio institucional y/o difundido a través de las bases de datos que el editor considere adecuadas para su indización, con miras a incrementar la visibilidad de la publicación y de sus autores.