The story well told: Tabita Peralta Lugones and the Cuervos de la memoria
DOI:
https://doi.org/10.30972/clt.278722Keywords:
Lugones, memories, literatura de hijos, autobiography, third-person narrationAbstract
The story of the Lugones family has been explored in various documentaries and novels. Based on this corpus, Tabita Peralta Lugones –great-granddaughter of the poet, granddaughter of the torturer, and daughter of the disappeared activist Pirí Lugones– has written two works in which she seeks to reclaim that story: Retrato de familia (2009a) and Cuervos de la memoria (2013a). In this article, we analyze the rhetorical methods employed in the latter to respond to the “ravens” who have narrated the Lugones family’s past. These include third-person narration, the inclusion of previously unpublished documents, and a critical analysis of the Lugones family, portrayed in both its light and dark aspects, as suggested by the book’s subtitle. In this way, Cuervos differs from the satirical, parodic or ironic character often found in “literatura de hijos” (Fandiño, 2016) and is shown as an attempt to tell the family story definitively.
References
Arfuch, Leonor. (2013). Memoria y autobiografía. Exploraciones en los límites. Buenos Aires, Fondo de Cultura Económica.
Drucaroff, Elsa. (2011). Los prisioneros de la torre. Buenos Aires, Emecé.
Fandiño, Laura. (2016). Las memorias de los hijos en la literatura argentina y chilena. Sobre la transmisión y la recepción de los legados en torno al pasado traumático. Cuadernos de la ALFAL, 8, 139-149.
Lejeune, Philippe. ([1975] 1991). El pacto autobiográfico. Suplemento Anthropos, 9, 47-61.
López, María Pía. (2004). Lugones: entre la aventura y la Cruzada. Buenos Aires, Colihue.
Peralta Lugones, Tabita. (2009a). Retrato de familia. Buenos Aires, Emecé.
Peralta Lugones, Tabita. (5 de septiembre de 2009b). No tengo ningún sentimiento de vergüenza. Entrevistada por Luisa Corradini. La Nación. https://tinyurl.com/2xp6pz6n
Peralta Lugones, Tabita. (2013a). Cuervos de la memoria. Los Lugones, luz y tinieblas. Buenos Aires, Ediciones de la Flor.
Peralta Lugones, Tabita. (7 de septiembre de 2013b). Luz y tinieblas en mi familia, los Lugones. Clarín. https://tinyurl.com/28eamopw
Peralta Lugones, Tabita. (1 de junio de 2019). Suicidios, perversiones y exilio: la tremenda historia de la bisnieta de Leopoldo Lugones y la tragedia de tres generaciones. Entrevistada por Eduardo Anguita y Daniel Cecchini. Infobae. https://tinyurl.com/2y7nnnz8
Real Academia Española. (2014). Juntapapeles. Diccionario de la lengua española. https://dle.rae.es [RAE]
Ricoeur, Paul. ([1990] 1996). Sí mismo como otro. Buenos Aires, Siglo XXI.
Ruiz Guiñazú, Magdalena. (2010). Secretos de familia. Buenos Aires, Sudamericana.
Sarlo, Beatriz. ([2000] 2007). Lugones: pasión y escritura. En Escritos sobre literatura argentina (pp. 115-123). Buenos Aires, Siglo XXI.
Viart, Dominique. ([2011] 2019). El relato de filiación. Ética de la restitución contra deber de memoria en la literatura contemporánea. Cuadernos LIRICO, 20, 1-14.
Downloads
Published
Versions
- 2025-10-16 (3)
- 2025-10-14 (2)
- 2025-09-30 (1)
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
El envío de trabajos a Cuadernos de Literatura. Revista de Estudios Lingüísticos y Literarios implica una declaración de originalidad de la producción y la cesión de derechos de publicidad. Los autores retienen, no obstante, los derechos de propiedad intelectual y responsabilidad ética así como la posibilidad de difundir sus producciones por los medios que consideren. La cesión de derechos implica también la autorización por parte de los autores para que el trabajo sea depositado en el repositorio institucional y/o difundido a través de las bases de datos que el editor considere adecuadas para su indización, con miras a incrementar la visibilidad de la publicación y de sus autores.



52.jpg)








