The perversions of power in our recent history: a possible dialogue with Ganarse la muerte by Griselda Gambaro
DOI:
https://doi.org/10.30972/clt.278729Keywords:
recent history, violence, powerAbstract
Ganarse la muerte, by Griselda Gambaro, written in the years leading up to the coup, was published in 1976. Shortly after, Lieutenant Colonel Jorge Méndez of the Secretariat of State Intelligence wrote a report that led to the novel’s prohibition by decree of the military junta in April 1977. The novel opens up multiple lines of debate, such as political, social and gender violence; the relationship between history, memory and fiction; and the projections of meaning of a certain aesthetic of ambiguity, notorious in this literary text. This article focuses on the dialogue between historiographical interpretations of the causes that led to this dark period of Argentina’s recent history and Gambaro’s novel. Specifically, it examines the representation of power relations and their impact on the interpretation of the violent events evoked in the text.
References
Águila, Gabriela. (2023). Historia de la última dictadura militar. Buenos Aires, Siglo XXI.
Deleuze, Gilles. (1986). Foucault. París, Les Éditions de Minuit.
Franco, Marina y Levín, Florencia (comps.). (2007). Historia reciente. Perspectivas y desafíos para un campo en construcción. Buenos Aires, Paidós.
Foucault, Michel. (2000). Los anormales. Curso en el Collège de France (1974 – 1975). Buenos Aires, Fondo de Cultura Económica.
Foucault, Michel. (2002). Vigilar y castigar. Nacimiento de la prisión. Curso en el Collège de France (1975). Buenos Aires, Siglo XXI.
Foucault, Michel. (2005). El poder psiquiátrico. Curso en el Collège de France (1973 – 1974). Buenos Aires, Fondo de Cultura Económica.
Foucault, Michel. (2016). La sociedad punitiva. Curso en el Collège de France (1972– 1973). Buenos Aires, Fondo de Cultura Económica.
Gambaro, Griselda. (2016). Ganarse la muerte. Buenos Aires, El Cuenco de Plata.
Invernizzi, Hernán y Gociol, Judith. (2007). Un Golpe a los Libros. Represión de una cultura durante la última dictadura militar. Buenos Aires, EUDEBA.
Romero, Luis Alberto. (2012). Breve historia contemporánea de la Argentina 1916-2010. Buenos Aires, FCE.
Seoane, María y Muleiro, Vicente. (2001). El Dictador. La historia secreta y pública de Jorge Rafael Videla. Buenos Aires, Sudamericana.
Urdician, Stéphanie. (2021). El gran teatro de un mundo inmundo. La poética de la ambigüedad de Griselda Gambaro entre tradición grotesca y vanguardia absurda. En Morales Ortiz, Gracia (coord.), Griselda Gambaro. El desafío de la lucidez (pp. 65-80). Sevilla, EUS.
Downloads
Published
Versions
- 2025-10-16 (3)
- 2025-10-14 (2)
- 2025-09-30 (1)
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
El envío de trabajos a Cuadernos de Literatura. Revista de Estudios Lingüísticos y Literarios implica una declaración de originalidad de la producción y la cesión de derechos de publicidad. Los autores retienen, no obstante, los derechos de propiedad intelectual y responsabilidad ética así como la posibilidad de difundir sus producciones por los medios que consideren. La cesión de derechos implica también la autorización por parte de los autores para que el trabajo sea depositado en el repositorio institucional y/o difundido a través de las bases de datos que el editor considere adecuadas para su indización, con miras a incrementar la visibilidad de la publicación y de sus autores.



52.jpg)








