Model-based’ thinking in Science Teaching
DOI:
https://doi.org/10.30972/riie.063680Keywords:
Rationality, modes of thinking, models, evidence, abductive reasoning, scientific thinking, detective thinkingAbstract
In this paper I go through a variety of analyses that have been performed on the different ‘modes’ of scientific thinking; I do this from the perspective of didactics of science (i.e., science education as an academic discipline). I mainly revise the use of what has been called ‘logical rationality’ and ‘narrative rationality’ in science education in the different educational levels, from Kindergarten to University, under the hypothesis that these two modes of thinking can be recognised in the diversity of scientific texts that are used when teaching science. I relate the first mode of thinking to the ‘syntactic’ structure of the scientific disciplines, validated within the famous ‘context of justification’, and the second mode to the historical development of the disciplines, which occurs in the ‘context of discovery’. I recognise, in science classes and textbooks, a third, ‘hybrid’ mode of thinking, which can prove fruitful under the light of the current imperatives of science education for all. I propose that this new mode is based on the use of abductive reasoning, which ‘generates’ hypotheses and strongly employs theoretical models. Focussing on the ways in which models and evidence are used, I analogue scientific thinking to detective thinking; in both, evidence plays a central role when projecting the model to the problem to be solved.Downloads
Published
2015-06-30
How to Cite
Adúriz Bravo, A. (2015). Model-based’ thinking in Science Teaching. Revista Del Instituto De Investigaciones En Educación, (6), 20–31. https://doi.org/10.30972/riie.063680
Issue
Section
Artículos basados en investigación empírica
License
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).