An Approach to Language Representations in a Rural School with Moqoit Students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30972/clt.257885

Keywords:

social representations, linguistic representations, moqoit language, moqoit, Las Tolderías

Abstract

The main objective of this paper is to analyze, from a sociolinguistic perspective, representations of the moqoit language and Spanish present in a linguistic corpus collected in a rural school with moqoit students, located in the rural area of Las Tolderías (Charata, Chaco). The theoretical framework underpinning this research combines the analytical category of social representations (Jodelet, 1993) and linguistic representations (Petitjean, 2009) with qualitative ethnographic techniques (Guber, 2001). The corpus was systematized and built from firsthand material collected between 2019 and 2023. It includes semi-structured interviews and field notes gathered from eight visits to the field. The identification of linguistic representations was based on the search for signifiers associated with the lexemes "moqoit," "mocoví," and around referents such as "language," "indigenous language," "school," among others.

Author Biographies

Melani Damilano Grivarello, Instituto de Investigaciones Geohistóricas (CONICET/UNNE)

Melani Damilano Grivarello es Licenciada en Letras por la Universidad Nacional del Nordeste (UNNE) y egresada de la Diplomatura de Pueblos Indígenas e Interculturalidad de la misma institución. Forma parte del Núcleo de Estudios de Lingüística, Literatura y Educación (NELEL) con sede en el Instituto de Investigaciones Geohistóricas (IIGHI - CONICET/UNNE). Actualmente se desempeña como becaria de Ciencia y Técnica de la UNNE en el IIGHI y es estudiante del Doctorado en Letras de la Facultad de Humanidades de la UNNE.

Ignacio Norberto Cassola, Instituto de Investigaciones Geohistóricas (CONICET/UNNE)

Ignacio Norberto Cassola es Profesor para la Enseñanza Primaria y Profesor para la Enseñanza Media y Superior en Ciencias Antropológicas en la Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad de Buenos Aires (UBA). Ejerció como docente en diversos ámbitos y niveles. Como profesor universitario ocupó el cargo de auxiliar en la materia Lingüística III y adjunto en el Seminario de Semiolingüística I, ambas cátedras del Departamento de Letras en la Universidad Nacional del Nordeste (UNNE). Actualmente se desempeña como becario doctoral del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET) con lugar de trabajo en el Instituto de Investigaciones Geohistóricas (IIGHI-CONICET/UNNE) y es estudiante avanzado del Doctorado en Letras de la Facultad de Humanidades de la UNNE. Participa en diferentes proyectos de investigación y extensión que tienen como tema general de trabajo la educación Intercultural y los pueblos indígenas.

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Published

2025-03-18

How to Cite

Damilano Grivarello, M., & Cassola, I. N. (2025). An Approach to Language Representations in a Rural School with Moqoit Students. Cuadernos De Literatura, (25). https://doi.org/10.30972/clt.257885

Issue

Section

Artículos temáticos