Argentine graphic narratives: Pedro Mancini and a poetics of marginality

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30972/clt.278733

Keywords:

graphic narratives, comics, marginality, Pedro Mancini, failure

Abstract

This paper analyzes the work of Argentine cartoonist Pedro Mancini. To this end, it explores a selection of his works, seeking to highlight the different elements that construct what we refer to as the poetics of marginality. From the author's self-representation to the creation of an ultraworld, Mancini builds a fictional universe in which failure and exclusion take center stage. In contrast to the prevailing ethos, which promotes hyperproductivity, self-exploitation, success, and an overabundance of positivity, Mancini's work finds points of contact with the marginal and counter-hegemonic origins of graphic narratives.

Author Biography

Lena Fugassa Casali, Universidad Nacional de Mar del Plata

Lena Fugassa Casali es Profesora en Letras, graduada de la Universidad Nacional de Mar del Plata (UNMdP), investigadora y docente en escuelas secundarias. Inició su trayectoria en el proyecto de investigación “Reapropiación, negociación y resistencia en el campo cultural: recorridos teóricos, críticos y metodológicos sobre los géneros menores (siglos XX y XXI)” de la Facultad de Humanidades (UNMdP). Actualmente, se encuentra cursando estudios de posgrado (Maestría en Letras Hispánicas, UNMdP) e investigando narrativas gráficas argentinas de nuestro siglo como integrante del Grupo de Estudios sobre Familia, Género y Subjetividades (UNMdP) en filiación con el Instituto de Estudios en Comunicación, Expresión y Tecnologías de la Universidad Nacional de Córdoba (UNC).

References

Andrade Ecchio, Claudia. (2019). Narrativa visual producida por mujeres en Latinoamérica: El autocómic como espacio de cuestionamiento y denuncia. Universum, 34(2), 17-40. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-23762019000200017

Campbell, Joseph. (1959). El héroe de las mil caras. México D. F., Fondo de Cultura Económica.

Fernández, Laura. (2012). Nuevos soportes y formatos: los cambios editoriales en el campo de la historieta argentina. Cultura, lenguaje y representación, 10, 83-96.

Fugassa, Lena. (2024). Marginalidad y otredad: la figura del alien en la literatura gráfica del siglo XXI. CuCo, Cuadernos de cómic, 23.

Han, Byung-Chul. (2012). La sociedad del cansancio. Valentín Alsina, Herder.

Heidegger, Martin. (1927). Ser y tiempo. Escuela de Filosofía Universidad ARCIS.

Mancini, Pedro. (2015). Alien triste. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Hotel de las Ideas.

Mancini, Pedro. (2016). El jardín increíble. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Loco Rabia.

Mancini, Pedro. (2021). Niño oruga. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Hotel de las Ideas.

Mancini, Pedro. (2022). Días espectrales. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Hotel de las Ideas.

Mancini, Pedro y Connelly, Damián. (2018). Felicidad. Rosario, Rabdomantes Ediciones y Ediciones 975.

pedro_luis_ultradeformer [Usuario]. Perfil. Instagram. https://tinyurl.com/24mnp39y

Rodríguez, Jaime. (2018). Del autor junta palabras al autor junta palabras, imágenes, sonidos, interactividades, algoritmos: la gestión literaria en la era (post) digital. La palabra, 32, 19-41.

Sasturain, Juan. (1995). El domicilio de la aventura. Buenos Aires, Ediciones Colihue.

Published

2025-09-30 — Updated on 2025-10-16

Versions

How to Cite

Fugassa Casali, L. (2025). Argentine graphic narratives: Pedro Mancini and a poetics of marginality. Cuadernos De Literatura, (27). https://doi.org/10.30972/clt.278733 (Original work published September 30, 2025)

Issue

Section

Artículos libres