Argentine graphic narratives: Pedro Mancini and a poetics of marginality
DOI:
https://doi.org/10.30972/clt.278733Keywords:
graphic narratives, comics, marginality, Pedro Mancini, failureAbstract
This paper analyzes the work of Argentine cartoonist Pedro Mancini. To this end, it explores a selection of his works, seeking to highlight the different elements that construct what we refer to as the poetics of marginality. From the author's self-representation to the creation of an ultraworld, Mancini builds a fictional universe in which failure and exclusion take center stage. In contrast to the prevailing ethos, which promotes hyperproductivity, self-exploitation, success, and an overabundance of positivity, Mancini's work finds points of contact with the marginal and counter-hegemonic origins of graphic narratives.
References
Andrade Ecchio, Claudia. (2019). Narrativa visual producida por mujeres en Latinoamérica: El autocómic como espacio de cuestionamiento y denuncia. Universum, 34(2), 17-40. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-23762019000200017
Campbell, Joseph. (1959). El héroe de las mil caras. México D. F., Fondo de Cultura Económica.
Fernández, Laura. (2012). Nuevos soportes y formatos: los cambios editoriales en el campo de la historieta argentina. Cultura, lenguaje y representación, 10, 83-96.
Fugassa, Lena. (2024). Marginalidad y otredad: la figura del alien en la literatura gráfica del siglo XXI. CuCo, Cuadernos de cómic, 23.
Han, Byung-Chul. (2012). La sociedad del cansancio. Valentín Alsina, Herder.
Heidegger, Martin. (1927). Ser y tiempo. Escuela de Filosofía Universidad ARCIS.
Mancini, Pedro. (2015). Alien triste. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Hotel de las Ideas.
Mancini, Pedro. (2016). El jardín increíble. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Loco Rabia.
Mancini, Pedro. (2021). Niño oruga. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Hotel de las Ideas.
Mancini, Pedro. (2022). Días espectrales. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Hotel de las Ideas.
Mancini, Pedro y Connelly, Damián. (2018). Felicidad. Rosario, Rabdomantes Ediciones y Ediciones 975.
pedro_luis_ultradeformer [Usuario]. Perfil. Instagram. https://tinyurl.com/24mnp39y
Rodríguez, Jaime. (2018). Del autor junta palabras al autor junta palabras, imágenes, sonidos, interactividades, algoritmos: la gestión literaria en la era (post) digital. La palabra, 32, 19-41.
Sasturain, Juan. (1995). El domicilio de la aventura. Buenos Aires, Ediciones Colihue.
Downloads
Published
Versions
- 2025-10-16 (3)
- 2025-10-14 (2)
- 2025-09-30 (1)
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
El envío de trabajos a Cuadernos de Literatura. Revista de Estudios Lingüísticos y Literarios implica una declaración de originalidad de la producción y la cesión de derechos de publicidad. Los autores retienen, no obstante, los derechos de propiedad intelectual y responsabilidad ética así como la posibilidad de difundir sus producciones por los medios que consideren. La cesión de derechos implica también la autorización por parte de los autores para que el trabajo sea depositado en el repositorio institucional y/o difundido a través de las bases de datos que el editor considere adecuadas para su indización, con miras a incrementar la visibilidad de la publicación y de sus autores.



52.jpg)








