Social representations of the university students of the FCE-UNLP on social exclusión in pandemic
DOI:
https://doi.org/10.30972/rfce.3016195Keywords:
Social representations, University students, Social exclusion, PandemicAbstract
The objective of this article is to address the social representations of the students of the School of Economic of the National University of La Plata (FCE-UNLP) in relation to the forms of social exclusion of their community in the COVID-19 pandemic context during 2020. This information was collected through a self-administered questionnaire with open and closed questions to an accessible sample of 538 first-year students who were taking the subject Introduction to Social Sciences and Scientific Knowledge at FCE-UNLP, at the beginning of the first and second term of 2020. Subsequently, the data was processed with SPSS. The inquiry proposal was articulated with the curricular contents of the subject Introduction to Social Sciences and Scientific Knowledge in relation to current social exclusion/inclusion in their immediate environment linked to social status, gender, age, etc. and that the students put into play in their practices and speeches. The findings of this research are made up as input for the planning of work lines in the academic and extension plans, within the framework of the paradigm of university social responsibility and its contribution to the fulfillment of the 2030 Agenda for Sustainable Development.
References
Aliaga Sáez, F. A., Maric Palenque, M. L., & Uribe Mendoza, C. J. (2017). Imaginarios y representaciones sociales: Estado de la investigación en Iberoamérica. Madrid: Ediciones USTA.
Bachelet, M. (2020). Prólogo. En J. P. Bohoslavsky (Ed.). Covid-19 y derechos humanos. La pandemia de la desigualdad (pp.13-14). Buenos Aires: Biblos.
Benza, G., & Kessler, G. (2020). La ¿nueva? estructura social de América Latina: Cambios y persistencias después de la ola de gobiernos progresistas. México: Siglo XXI Editores
Backzo, B. (2005). Los imaginarios sociales. Memorias y esperanzas colectivas. Buenos Aires: Nueva Visión.
Bourdieu, P. (2007). Los modos de dominación. El sentido práctico (pp.196-216). Buenos Aires: Siglo XXI.
Bourdieu, P. (1998). La distinción. Criterio y bases sociales del gusto. Madrid: Taurus.
Bourdieu, P. y Chamboredon, J.C. (1981). La reproducción. Elementos para una teoría del sistema de enseñanza. Barcelona: Laia.
Castel, R. (2004). La trampa de la exclusión: trabajo y utilidad social. Buenos Aires: Topia.
Castel, R. (2003). La inseguridad social. ¿Qué es estar protegido? Buenos Aires: Manantial.
Castel, R. (1997). La metamorfosis de la cuestión social. Una crónica del asalariado. Buenos Aires: Paidós.
CEPAL (2020). América Latina y el Caribe ante la pandemia del COVID-19: efectos económicos y sociales. https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/45337/S2000264_es.pdf?sequence=6
De Souza Minayo, M. C. (2009). La artesanía de la investigación cualitativa. Buenos Aires: Lugar.
Depetris, A, Fernandez-Conti, E. y Sette-Torlaschi, E.A (2019). Representaciones sociales sobre la exclusión de los estudiantes de la Facultad de Ciencias Económicas de la UNLP. Sapiens Research 9 (1), 32-42.
Durkheim, E. (2006). Representaciones individuales y representaciones sociales. En E. Durkheim Sociología y Filosofía. Granada: Editorial Comares.
Duvet, F. (2015). ¿Por qué preferimos la desigualdad? (Aunque digamos lo contrario). Buenos Aires: Siglo 21.
Feierstein, D. (2021). Pandemia. Un balance social y político de la crisis del Covid-19. Buenos Aires: FCE.
Fassio, A. y Gilli, JJ. (2013). Imaginarios sociales sobre la enseñanza de la ética en dos escuelas públicas de administración en la argentina. Resultados de la encuesta. En J.J. Gilli y A. Fassio (coordinadores) La ética en la formación profesional de los administradores (pp.12-26). Buenos Aires: Ediciones Cooperativas.
Galan, L. y Mollo, G. (2013). Los docentes universitarios y los imaginarios sociales en la enseñanza de ética. En J.J. Gilli y A. Fassio (coordinadores). La ética en la formación profesional de los administradores (pp. 27-40). Buenos Aires: Ediciones Cooperativas.
Gómez, P. (2001). Imaginarios sociales y análisis semiótico. Una aproximación a la construcción narrativa de la realidad. Cuadernos. Revista de la Facultad de Humanidades y Ciencias Sociales de la Universidad Nacional de Jujuy 17, (195-209).
INDEC (2021). Incidencia de la pobreza y la indigencia en 31 aglomerados urbanos. Segundo semestre de 2020. En Informe técnico 5 (59). https://www.indec.gob.ar/uploads/informesdeprensa/eph_pobreza_02_2082FA92E916.pdf
Karsz, S. (2014). La exclusión: concepto falso, problema verdadero. En S. Karsz (coordinador) La exclusión: bordeando sus fronteras. Definiciones y matices (pp. 133-218). Barcelona: Gedisa.
Kessler, G. (2014). La desigualdad y sus interrogantes. Controversias sobre la desigualdad. Argentina 2003-2013 (pp.27 a 113). Buenos Aires: FCE.
Kessler, G. y Di Virgilio, M. M. (2008). La nueva pobreza urbana: dinámica global, regional y argentina en las últimas dos décadas. Revista de la CEPAL (95), 31-50. https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/11250/1/095031050_es.pdf
Miranda, A. (2008). Los jóvenes, la educación secundaria y el empleo a principios del siglo XXI. Revista de trabajo, 4 (6), 185-198.
Navarro, F. y Semán, P. (organizadores) (2022). Introducción. Dolores, experiencias, salidas. Un reporte de las juventudes durante la pandemia en el AMBA (pp.7-18) Buenos Aires: Instituto de Investigación sobre jóvenes, violencia y adiciones-RGC libros.
Ortale, M.S. (2015). Algunas cuestiones de género. Trabajo, pobreza y políticas sociales. En A. Eguía, M. S. Ortale y J. Piovani (compiladores) Género, trabajo y políticas sociales: estudios de caso en el gran La Plata (pp.17-52) CLACSO.
Pérez Sainz, J. P. (2019). La rebelión de los que nadie quiere ver respuestas para sobrevivir a las desigualdades extremas en América Latina. Costa Rica: Siglo XXI- Flacso Costa Rica .
Sautu. R. (2016). Economía, clases sociales y estilos de vida. Buenos Aires: Lumiere.
Sautu, R. (2012). Reproducción y cambio en la estructura de clase. Entramados y Perspectivas, 2(2), 127-154. http://publicaciones.sociales.uba.ar/index.php/entramadosyperspectivas/article/view/134
Sautu, R. (2011). El análisis de las clases sociales: teorías y metodologías. Buenos Aires: Luxemburg.
Sautú, R. (compiladora) (2004). Catálogo de prácticas corruptas. Corrupción, confianza y democracia. Buenos Aires: Lumiere.
Sharpe, A. S. (2022). La universidad y sus límites. La virtualidad y la experiencia estudiantil. En F. Navarro y P. Semán (organizadores) (2022). Dolores, experiencias, salidas. Un reporte de las juventudes durante la pandemia en el AMBA (pp. 141-162). Buenos Aires, Instituto de investigación sobre jóvenes, violencia y adicciones-RGC libros.
Schutz, A. (1982). Collected papers 1: Common Sense and Cientific Interpretation. La Haya: Martinius Nijhoff.
Taylor, Ch. (2006). Imaginarios sociales modernos. Barcelona: Paidós.
Welschinger, N. (2022). La escuela por WhatsApp. La experiencia educativa de las juventudes de sectores populares durante la pandemia. En F. Navarro y P. Semán (organizadores) Dolores, experiencias, salidas. Un reporte de las juventudes durante la pandemia en el AMBA (pp.117-140). Buenos Aires: Instituto de Investigación sobre jóvenes, violencia y adiciones-RGC libros.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
La Revista de la Facultad de Ciencias Económicas solicita sin excepción a los autores una declaración de originalidad de sus trabajos, esperando de este modo su adhesión a normas básicas de ética del trabajo intelectual.
La Revista de la Facultad de Ciencias Económicas de la Universidad Nacional del Nordeste, Argentina, declara e informa que no se aplica a los autores ningún cargo ni costo, por la publicación de los artículos. La distribución y acceso, son de carácter libre y gratuito.
Este obra está bajo una licencia una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional.