This is an outdated version published on 2025-10-14. Read the most recent version.

Writing and historical emancipation: Mariquita Sánchez and Aurelia Vélez in Adriana Tursi's dramaturgy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30972/clt.278726

Keywords:

dramaturgy, writing, authorship, intimacy, history

Abstract

The relationship between playwriting and Argentine history has acquired new dimensions in light of the renewal of the contemporary theatrical field. In the metropolitan context, a significant number of women playwrights have gained visibility through dramaturgical projects that revisit and revise the past. Among them, we propose to examine the work of Adriana Tursi, as a playwright-historian whose writing interrogates and challenges hegemonic historiographical narratives surrounding women. Our corpus is composed of two dramatic texts whose main characters, Mariquita Sánchez and Aurelia Vélez Sarsfield, represent a female subjectivity that manages to inscribe itself in the public sphere and achieve an emancipated condition in writing. Through the assumption of an authorial voice that appears autobiographical, both characters bring the past into dialogue with the present, reconfiguring historical discourse in ways that dislocate it from the dominant paradigms of their time.

Author Biography

Eleonora Soledad García Sánchez, Universidad de Buenos Aires. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas

Eleonora Soledad García Sánchez es graduada de la carrera de Artes Combinadas por la Universidad de Buenos Aires (UBA), casa de estudios donde cursa actualmente el Doctorado en Historia y Teoría de las Artes. Su proyecto de investigación, financiado con una beca doctoral del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET) y radicado en el Instituto de Historia del Arte Argentino y Latinoamericano (UBA) gira sobre los tópicos: Dramaturgia de mujeres, Historia y Memoria. Lleva por título “Memorias contra-hegemónicas de la historia nacional: interrupciones de la violencia sacrificial cíclica en la dramaturgia de Cristina Escofet, Amancay Espíndola, Susana Torres Molina, Adriana Tursi y Patricia Zangaro (1996-2016)”. Es integrante de los Equipos UBACyT (orientado en Prácticas escénico-performáticas contemporáneas) y FILOCyT (especializado en la formación en dramaturgia en la historia del teatro argentino). Participa frecuentemente como expositora en congresos y jornadas nacionales e internacionales.

References

Aristóteles. (2002). Poética. Traducción de Alfredo Llanos. Buenos Aires, Ed. Leviatan.

Barrancos, Dora. (2010a). Mujeres en la sociedad argentina. Una historia de cinco siglos. Buenos Aires, Sudamericana.

Barrancos, Dora. (2010b). Mujeres en la Argentina: un balance frente al Bicentenario. Revista de Trabajo, 6(8), 323-331. https://tinyurl.com/24sh6r6f

Bartolone, Ignacio; Saba, Mariano y Schcolnicov, Eugenio. (2019). Esquirlas de un estallido infinito: Reflexiones sobre la praxis de la escritura teatral. Aura. Revista de Historia y Teoría del Arte, 9, 261-267. https://tinyurl.com/27fxwadq

Batticuore, Graciela. (2005). La mujer romántica. Lectoras, autoras y escritoras en la Argentina: 1830-1870. Buenos Aires, Edhasa.

Batticuore, Graciela. (2011). Mariquita Sánchez. Bajo el signo de la revolución. Buenos Aires, Edhasa.

Benítez, Joaquín. (2001). La transparencia del tiempo. Entrevista a Griselda Gambaro. Cyber Humanities. Revista de la Facultad de Filosofía y Humanidades, Universidad de Chile, 20. https://tinyurl.com/2526qpmh

Benjamin, Walter. (2007). Conceptos de filosofía de la historia. Buenos Aires, Terramar.

De Leone, Lucía. (2024). Batalla de relatos en el teatro argentino actual. En Arnés, Laura; Domínguez, Nora y Punte, Ma. José (dirs.); Torre, Claudia y Bertúa, Paula (coords. de vol.), Historia Feminista de la Literatura Argentina. Volumen Fronteras de la literatura. Lenguajes, géneros y transmedialidad (pp. 781-810). Villa María, Ed. Eduvim.

Dubatti, Jorge. (2011). El teatro argentino en la posdictadura (1983-2010): Época de oro, destotalización y subjetividad. Stychomythia, 11-12, 71-80

Dufourmantelle, Anne. (2023). La mujer y el sacrificio. Buenos Aires, Nocturna.

Giordano, Verónica. (2019). De mujer a mujer: todas las mujeres. Incursiones en el derecho civil en la obra de Dora Barrancos. En Martín, Ana L. y Valobra, Adriana (comps.), Dora Barrancos. Devenir feminista. Antología esencial. Una trayectoria político-intelectual (pp. 243-251). Buenos Aires, CLACSO. https://tinyurl.com/29vlc6wo

Manzone, Ma. Verónica. (2021). La función autoral: debates acerca de la pertenencia del sentido en las prácticas dramatúrgicas actuales. Revista De Literaturas Modernas, 51(2), 29-46. https://tinyurl.com/2alpdw5t

Manzone, Ma. Verónica. (2021). Estudio de la dramaturgia vinculada a las prácticas escénicas actuales en Mendoza. Delimitación de las nociones en torno a las dramaturgias escénicas [Tesis doctoral]. UNCuyo.

Mayorga, Juan. (2010). El dramaturgo como historiador. Dossier Teatro e Historia. Paso de Gato Revista Mexicana de Teatro, 8(41), 32-37. https://tinyurl.com/23dtxcnn

Monti, Ricardo. (1997). Prólogo. En Dramaturgia. Premios Nacionales INT (pp. 5-7). Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Amaranta Ediciones.

Pardo, José Luis. (1996). La intimidad. Valencia, Pre-textos.

Paz Sena, Leticia. (2020). Hacia una cartografía posible de la propia investigación: preguntas sobre el estudio de reescrituras en la dramaturgia contemporánea [Ponencia]. En XXV Jornadas de Teatro Comparado (pp. 1-10). Buenos Aires, UBA. https://tinyurl.com/2xlk5tpj

Sanchis Sinisterra, José. (2012). Narraturgia. Dramaturgia de textos narrativos. México, Paso de Gato.

Tossi, Mauricio. (2015). Los estudios del teatro regional en la posdictadura argentina: desafíos teóricos e implicancias políticas. Mitologías hoy, 11, 25-42. http://dx.doi.org/10.5565/rev/mitologias.226

Tossi, Mauricio. (2023). Poéticas con voluntad de otredad. Un estudio interregional de la dramaturgia argentina contemporánea. Buenos Aires, Ed. Biblos.

Tursi, Adriana (2015). Cartas de amor perdidas por Mariquita Sánchez de Thompson. Buenos Aires, Proyecto Larsen.

Woolf, Virginia. (2022). Las mujeres y la ficción. En Los artistas y la política (pp. 69-78). Buenos Aires, Ed. Godot.

Zambrano, María. (1996). Persona y democracia. La historia sacrificial. Madrid, Siruela.

Zambrano, María (2022). Por qué se escribe. En Hacia un saber sobre el alma (pp. 57-66). Madrid, Alianza Editorial.

Published

2025-09-30 — Updated on 2025-10-14

Versions

How to Cite

García Sánchez, E. S. (2025). Writing and historical emancipation: Mariquita Sánchez and Aurelia Vélez in Adriana Tursi’s dramaturgy. Cuadernos De Literatura, (27). https://doi.org/10.30972/clt.278726 (Original work published September 30, 2025)

Issue

Section

Artículos temáticos