This is an outdated version published on 2025-10-01. Read the most recent version.

Stages of learning and intermediality in Albertina Carri’s Lo que aprendí de las bestias (2021)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30972/clt.278730

Keywords:

stages of learning, intermediality, Albertina Carri, novel, cinema

Abstract

This article examines Albertina Carri's novel Lo que aprendí de las bestias (2021), focusing on the intermedial dialogues articulated by its narrator. Our reflection seeks to  offer a way of understanding of  intermediality in contemporary arts as an alternative mode of fictional writing, one that gestures toward the biographical yet displaces it from the domain of fixed truth. This strategy, a hallmark of Carri’s works, emerges in the novel as a central device that negotiates the tension between life writing and the construction of fiction. The discussion is framed within the theoretical perspective of intermedial studies.

Author Biography

Ezequiel Lozano, Universidad de Buenos Aires. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas

Ezequiel Lozano es Doctor en Historia y Teoría de las Artes por la Universidad de Buenos Aires (UBA). Se desempeña como Investigador Adjunto del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET) y docente de la materia Teoría y Crítica del Teatro (Artes, Facultad de Filosofía y Letras, UBA). Integra la Junta Consultiva del Instituto de Historia del Arte Argentino y Latinoamericano. Dirige la publicación académica telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral. Su investigación actual se enfoca en “Prácticas teatrales contemporáneas: trayectos de formación, intermedialidad, y modos de abordaje del disenso sexopolítico”. En 2015 publicó su libro Sexualidades disidentes en el teatro. Buenos Aires, años 60. Participa de varios grupos de investigación en la UBA y la Universidad Nacional de Artes (UNA). También es director y actor teatral.

References

Aguilar, Gonzalo. (2020). El cine físico de Carri. Archivo y performance. En Blejmar, Jordana; Page, Phillipa y Sosa, Cecilia (eds.), Entre/telones y pantallas. Afectos y saberes en la performance argentina contemporánea (pp. 227-237). Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Libraria.

Arfuch, Leonor. (2002). El espacio biográfico. Dilemas de la subjetividad contemporánea. Buenos Aires, Fondo de Cultura Económica.

Brownell, Pamela. (2021). Proyecto Biodrama. El teatro biográfico documental de Vivi Tellas y lo real como utopía en la escena contemporánea. Buenos Aires, Red Editorial.

Carri, Albertina y Díaz, Esther. (2022). Las posesas. Buenos Aires, Caja Negra.

Carri, Albertina (dir.). (2003). Los rubios. Albertina Carri y Barry Elsworth [productores].

Carri, Albertina (dir.). (2008). La rabia. Pablo Trapero y Albertina Carri [productores].

Carri, Albertina (dir.). ([2015] 2020). Punto impropio. YouTube. https://youtu.be/hlnmVc8Ms94

Carri, Albertina (dir.). (2016). Cuatreros. Albertina Carri y Diego Schipani [productores].

Carri, Albertina. (2021). Lo que aprendí de las bestias. Buenos Aires, Random House.

hooks, bell. (2019). La teoría como práctica liberadora. Nómadas, 50, 123-135. https://dx.doi.org/10.30578/nomadas.n50a8

Jelin, Elizabeth. (2002). Los trabajos de la memoria. Madrid, Siglo XXI.

Méchoulan, Eric. (2017). Intermédialité, ou comment penser les transmissions. Fabula / Les colloques, Création, intermédialité, dispositif. https://doi.org/10.58282/colloques.4278

Mitchell, William John Thomas. (2009). Teoría de la imagen: ensayos sobre representación verbal y visual. Madrid, Akal.

Monsiváis, Carlos. (1994). Se sufre, pero se aprende: el melodrama y las reglas de la falta de límites. Archivos de la filmoteca, 16, 7-19.

Prieto, Julio. (2017). El concepto de intermedialidad una reflexión histórico-crítica. Pasavento: revista de estudios hispánicos, 5, 1, 7-18.

Rajewsky, Irina. (2010). Border Talks: The Problematic Status of Media Borders in the Current Debate about Intermediality. En Elleström, Lars (ed.), Media Borders, Multimodality and Intermediality (pp. 51-68). Basingstoke, Palgrave Macmillan.

Rubino, Atilio Raúl; Sánchez, Silvina y Saxe, Facundo Nazareno. (2021). Lecturas monstruo: género y disidencia sexual en la cultura contemporánea. Madrid, La Oveja Roja.

Sosa, Cecilia. (2014). Queering Acts of Mourning in the Aftermath of Argentina’s Dictatorship: The Performances of Blood. Woodbridge, Tamesis Books Ltd.

Published

2025-10-01

Versions

How to Cite

Lozano, E. (2025). Stages of learning and intermediality in Albertina Carri’s Lo que aprendí de las bestias (2021). Cuadernos De Literatura, (27). https://doi.org/10.30972/clt.278730

Issue

Section

Artículos temáticos