Stages of learning and intermediality in Albertina Carri’s Lo que aprendí de las bestias (2021)
DOI:
https://doi.org/10.30972/clt.278730Keywords:
stages of learning, intermediality, Albertina Carri, novel, cinemaAbstract
This article examines Albertina Carri's novel Lo que aprendí de las bestias (2021), focusing on the intermedial dialogues articulated by its narrator. Our reflection seeks to offer a way of understanding of intermediality in contemporary arts as an alternative mode of fictional writing, one that gestures toward the biographical yet displaces it from the domain of fixed truth. This strategy, a hallmark of Carri’s works, emerges in the novel as a central device that negotiates the tension between life writing and the construction of fiction. The discussion is framed within the theoretical perspective of intermedial studies.
References
Aguilar, Gonzalo. (2020). El cine físico de Carri. Archivo y performance. En Blejmar, Jordana; Page, Phillipa y Sosa, Cecilia (eds.), Entre/telones y pantallas. Afectos y saberes en la performance argentina contemporánea (pp. 227-237). Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Libraria.
Arfuch, Leonor. (2002). El espacio biográfico. Dilemas de la subjetividad contemporánea. Buenos Aires, Fondo de Cultura Económica.
Brownell, Pamela. (2021). Proyecto Biodrama. El teatro biográfico documental de Vivi Tellas y lo real como utopía en la escena contemporánea. Buenos Aires, Red Editorial.
Carri, Albertina y Díaz, Esther. (2022). Las posesas. Buenos Aires, Caja Negra.
Carri, Albertina (dir.). (2003). Los rubios. Albertina Carri y Barry Elsworth [productores].
Carri, Albertina (dir.). (2008). La rabia. Pablo Trapero y Albertina Carri [productores].
Carri, Albertina (dir.). ([2015] 2020). Punto impropio. YouTube. https://youtu.be/hlnmVc8Ms94
Carri, Albertina (dir.). (2016). Cuatreros. Albertina Carri y Diego Schipani [productores].
Carri, Albertina. (2021). Lo que aprendí de las bestias. Buenos Aires, Random House.
hooks, bell. (2019). La teoría como práctica liberadora. Nómadas, 50, 123-135. https://dx.doi.org/10.30578/nomadas.n50a8
Jelin, Elizabeth. (2002). Los trabajos de la memoria. Madrid, Siglo XXI.
Méchoulan, Eric. (2017). Intermédialité, ou comment penser les transmissions. Fabula / Les colloques, Création, intermédialité, dispositif. https://doi.org/10.58282/colloques.4278
Mitchell, William John Thomas. (2009). Teoría de la imagen: ensayos sobre representación verbal y visual. Madrid, Akal.
Monsiváis, Carlos. (1994). Se sufre, pero se aprende: el melodrama y las reglas de la falta de límites. Archivos de la filmoteca, 16, 7-19.
Prieto, Julio. (2017). El concepto de intermedialidad una reflexión histórico-crítica. Pasavento: revista de estudios hispánicos, 5, 1, 7-18.
Rajewsky, Irina. (2010). Border Talks: The Problematic Status of Media Borders in the Current Debate about Intermediality. En Elleström, Lars (ed.), Media Borders, Multimodality and Intermediality (pp. 51-68). Basingstoke, Palgrave Macmillan.
Rubino, Atilio Raúl; Sánchez, Silvina y Saxe, Facundo Nazareno. (2021). Lecturas monstruo: género y disidencia sexual en la cultura contemporánea. Madrid, La Oveja Roja.
Sosa, Cecilia. (2014). Queering Acts of Mourning in the Aftermath of Argentina’s Dictatorship: The Performances of Blood. Woodbridge, Tamesis Books Ltd.
Downloads
Published
Versions
- 2025-10-16 (3)
- 2025-10-14 (2)
- 2025-10-01 (1)
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
El envío de trabajos a Cuadernos de Literatura. Revista de Estudios Lingüísticos y Literarios implica una declaración de originalidad de la producción y la cesión de derechos de publicidad. Los autores retienen, no obstante, los derechos de propiedad intelectual y responsabilidad ética así como la posibilidad de difundir sus producciones por los medios que consideren. La cesión de derechos implica también la autorización por parte de los autores para que el trabajo sea depositado en el repositorio institucional y/o difundido a través de las bases de datos que el editor considere adecuadas para su indización, con miras a incrementar la visibilidad de la publicación y de sus autores.



52.jpg)








